Rijtest: BMW 116d Efficient Dynamics Edition

Rijtest: BMW 116d Efficient Dynamics Edition

De 1-reeks van BMW krijgt ook een ecologisch dieselkantje. Na de gewone 116d en zijn grotere broers, heeft BMW ook een Efficient Dynamics-versie van de BMW 116d in de aanbieding. Op het eerste zicht zou je denken dat er weinig verschil zit tussen beiden, tot je onder de kap kijkt. De 116d Efficient Dynamics Edition (EDE) heeft een volledig andere motor en toch krijgt hij dezelfde waarden op vlak van vermogen en koppel. Hoe doe je dat?

116 pk en 260 Nm zijn de waarden die beide motoren voorleggen. Toch vind je in de 116d de 2.0 viercilinder terug, terwijl de 116d ED de 1.6 viercilinder gebruikt. Dat zorgt er samen met wat andere wijzigingen voor dat het verbruik een heel stuk lager ligt dan bij de tweeliterversie, terwijl de prestaties amper verschillen. In 10,5 seconden rij je van 0 naar 100 km/u, terwijl je topsnelheid toch op 195 km/u ligt, niet dat je zoiets nodig hebt op onze wegen, het geeft aan hoeveel punch deze motor heeft. Voor de Efficient Dynamics-kuur gebruikte BMW het gekende recept. BMW heeft sowieso al gewerkt aan het gewicht van de 1-reeks en heeft voor elke versie een schakelindicator en elektronisch bekrachtigd stuurwiel klaar. Voor de 116d EDE komen daar nog banden met lage rolweerstand bij en installeerden de ingenieurs ook een systeem voor remenergierecuperatie en een start/stop-instelling. Ook de aerodynamica werd lichtjes aangepast, met opvallendste element de iets anders uitziende niertjes in de motorkap. Verder heb je als eigenaar van een BMW 116d EDE geen extra aanwijzingen dat je met de zuinigste van de reeks rijdt.

Rijtest: BMW 116d Efficient Dynamics Edition

Het rijgedrag van een 116d met "maar" 116 pk is natuurlijk ietwat anders dan wat je van een BMW gewoon bent. Toch gaat de wagen nog vlot mee en heb je weinig last van rolgeluiden van de banden met lage rolweerstand. Ook windgeruis blijft buiten gehoorsafstand. Die luxe zorgt ervoor dat piepjes en kraakjes in het interieur veel harder opvallen, al zijn die oneffenheden eerder zeldzaam. BMW draagt namelijk ook bij deze 1-reeks zorg voor de afwerking. Het chassis is nog steeds strak afgesteld, zodat het rijden met deze achterwielaangedreven kleine nog altijd in de positieve zin verschilt van zijn concurrenten. Je hebt al eens vaker wat zin om de wagen te 'zetten' in de bocht, ook omdat je de rijhulpsystemen steeds achter de hand hebt, zonder dat ze zich te snel moeien tijdens het rijden.

Rijtest: BMW 116d Efficient Dynamics Edition

De testwagen beschikt overigens over vier rijmodi, eenvoudig te selecteren met de knop op de middentunnel. Eco Pro is de groene jongen van de klas, waarbij je efficientie tijdens het rijden naar boven komt. Sport+ is het andere uiteinde, waarbij geen schakelindicator te vinden is en ook de ESP uitgeschakeld wordt, ook op cruise control rijden is dan veiligheidshalve niet mogelijk. Tussenin vinden we de comfort- en Sport-rijinstellingen. De Sportinstellingmaakt de gasrespons iets korter en zorgt ook dat het stuur wat directer stuurt. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar deze instelling, al doe je dan de Efficient Dynamics-inborst wat teniet. We in Eco Pro modus rijdt, vindt tussen de tellers ook een indicator terug die weergeeft hoeveel kilometers je extra kan rijden ten opzichte van dezelfde weg in comfortmodus. Het verschil bedraagt overigens zowat tien procent.

Rijtest: BMW 116d Efficient Dynamics Edition

Hoewel de 1-reeks eerder werd gelanceerd dan de nieuwe 3-reeks, kan je toch zeggen dat hij op zijn grote broer lijkt. Waar we bij de lancering onze bedenkingen hadden bij de looks, lijken de stukjes van de puzzel wat beter in elkaar te passen, nu we hem naast de 3-reeks in het gamma zien staan. Groot discussiepunt is de voorbumper die tegenwoordig de niertjes omvat, waar de nieren vroeger bij de motorkap hoorden. Dat zorgt voor een massievere voorzijde, die nog eens versterkt wordt door de afschuining. Achteraan oogt het heel wat braver, al kunnen we ons toch niet van het idee ontdoen dat de BMW 1-reeks wat te dicht bij een Volkswagen Polo heeft gestaan en zo diens achterlichten overnam. Dat is natuurlijk niet zo maar in een flits legden we toch vaak de link.

Rijtest: BMW 116d Efficient Dynamics Edition

BMW kiest voor twee uitrustingspakketen waarmee je de 1-reeks kan uitrusten, Sport en Urban. De verschillen in uitrusting tussen de 116d en 116d EDE zijn miniem. Zo kan je op de 116d EDE niet kiezen voor bepaalde velgen, is de combinatie stof/Alcantara niet mogelijk en zijn een aantal sierlijsten niet te selecteren, terwijl je dat bij de 116d allemaal wel kan aanduiden. Ook de M-Sportophanging is niet te combineren met de ecologische standaard die de 116d EDE wil aanhouden. Verder kan je naar hartelust allerlei opties bij beide versies selecteren. Dat zijn er een hele hoop want bij BMW houden ze wel van individualiseringsmogelijkheden, al hangt daar ook telkens een prijskaartje aan vast.

Het prijskaartje van de BMW 116d EDE begint bij 24.400 euro. Dat is evenveel als de 116d (met 2.0 diesel) en de 116i. Natuurlijk kan je dat gaan aanspijzen met bovenvermelde optielijst want een kale BMW is niets om mee uit te pakken aan de toog.

Rijtest: BMW 116d Efficient Dynamics Edition

BMW ziet in deze nieuwe Efficient Dynamics versie van de 1-reeks een mogelijkheid om het verbruik verder te drukken. Het mag dan even verwarrend zijn met de grotere cilinderinhoud van de 116d, de verbruiksstatistieken zorgen wel dat je weet voor welke je moet kiezen. De 116 pk voelen nooit te licht aan voor deze wagen, al blijft er wel een sprankeltje rijplezier in het rijgedrag zitten. Dat is deels te danken aan het onderstel maar ook de opbouw met verschillende rijmodi heeft daar haar aandeel in. Of je hetzelfde rijplezier ervaart als een 1-reeks met grotere longinhoud durven we betwijfelen, dat je brandstofrekening een stuk lager zal liggen is wel zeker.

Tekst & foto's: Sven Geiregat

Met dank aan BMW Belgium voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.6 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

116pk

Koppel

260 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 285 kg

Topsnelheid

195 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 24 400.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Gemiddeld testverbruik

4.60 L/100km

Min. kofferinhoud

360 L

Max. kofferinhoud

1 200 L

Auteur: Sven
Reacties: 8 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:26
afbeelding van Techno Patat

Over het uiterlijk: Het past nu inderdaad in het gamma. MAAR: ik heb nog geen enkele nieuwe 1- tegen gekomen waarvan ik nu eens dacht: Dat is een knap ding! Laat staan dat ik voor een 1tje al eens m'n hoofd omgedraaid heb... Hij blijft te mottig kijken naar mijn goesting!

Over de motor: Dan mag ik toch wel hopen dat de 2.0l zijn koppel/vermogen eerder heeft! Als de vermogenscurve niet gunstiger start zie ik niet in waarom ze nog de 2l maken? Als deze dezelfde cijfers voorlegt met redelijk beter verbruik... Slecht klinken zal zo een 4-cilinder sowieso, als het nu een 1.6 of 2.0 is...

Enige reden is de tuningsmogelijkheiden! Maar als je je turbo niet wil forceren zijn die bij de .18d's ook verassend beperkt!

Wim 13:36
afbeelding van Wim

de 1.6 is een derivaat van de 2.0, net als de tweeliter vind ik dit echt wel een topmotor, de 4 cyl van bmw klinken voor een diesel redelijk ok

Techno Patat 13:43
afbeelding van Techno Patat

meh, ik ben echt niet aan 4-cilinder diesels! Ik rij al heel m'n leven in 5-cilinders (op de Hyundai Galopper na dan waar ik in heb leren rijden) en ben dus behoorlijk verwend :p! En eenmaal je verwend bent met 5-cilinder roffels wil je echt geen 4-cilinders :p!

Trouwens: net daarom: Als dit al een topmotor is met dezelfde cijfers en beter verbruik: Dan kunnen de tuningsmogelijkheden toch zowat het enige pluspunt zijn...

Wim 13:51
afbeelding van Wim

@patat: vijfpitters klinken geweldig, maar het verbruik mag je hebben :) Zeker als je het met deze 2 vergelijkt: https://autofans.be/rijtest/rijtest-bmw-320d-2012-vs-audi-a4-20-tdi-2012

Techno Patat 15:45
afbeelding van Techno Patat

Valt meestal mee hoor ;)! Gewoon niet bij mij! Alhoewel, met m'n Volvo zat ik aan 6.5! Met de alfa (is wel gechipt ook, en PK's verbruiken nu eenmaal...) zit ik aan 9-10 met veel korte ritten en zware voet, maar dan heb ik wel weer veel rijplezier! En permanent 4x4, toch ook niet te vergeten wat dat extra verbruikt! Kijk maar naar elke willekeure Subaru met permanent 4x4 met mechanische differentiëlen! Het verbruikt wat, maar qua prestaties laat het de andere 4x4 systemen ver achter zich!

Met de nieuwe S60 2.0d (ook een 5-cilinder) zat ik na een dag (behoorlijk vlot) rijden aan 5.5! Dan neem ik die 0.5 en 0.2l meer wel voor lief hoor, zonder enig probleem! (vergeleken met de cijfers uit die test toch)

Frank 20:00
afbeelding van Frank

Mooie reportage maar het belangerijkste punt van de wagen is wel vergeten in het artikel : 99 g/km CO2 uitstoot, en dat is juist de kern van de Efficient Dynamics versie. (voordeel alle aard/BIV)

Anonieme gebruiker 13:52
afbeelding van Anonieme gebruiker

Liever de nieuwe A klasse

Jos 09:01
afbeelding van Jos

Ik geef je volledig gelijk. Ik rij ook met een Alfa 5 cyl diesel (en gechipt) en dat blijft nog altijd veel leuker klinken dan een 4 cyl. En dat verbruik komt overeen met je oude Volvo en zelfs lager als je je binnen de limieten houdt. Natuurlijk ... korte ritten en een zware voet betaal je extra :-).

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws