Rijtest: BMW 116d

BMW 116d

Efficient Dynamics, twee woorden die de laatste jaren niet meer uit de reclamecampagnes van BMW te slagen zijn. De slagzin “Weniger Emissionen. Merh Fahrfreude.” duidt aan dat BMW felle aanhanger is van de theorie “less is more”. Het Beierse merk wil zijn kopers meer rijplezier bieden en hun toch een gerust geweten meegeven door er eveneens voor te zorgen dat verbruik en uitstoot tot een minimum worden beperkt.

Om deze Efficient Dynamics te testen hadden we even goed at random een model uit de BMW showroom kunnen meenemen omdat ALLE modellen standaard voorzien zijn van deze brandstofbesparende maatregelen. Echter, deze 116d zou echt wel de zuinigheidskampioen moeten zijn van het hele gamma en dat maakt hem des te interessant om hem, in een Belgische primeur dan nog, tijdens deze groene week aan jullie voor te stellen!

BMW 116d

Mussendorst…
Voor de 116d gebruikt BMW hetzelfde 1995cc grote blok dat ook in de 118d, 120 en 123d schittert. De 118d won vorig jaar op de New York International Auto Show nog de “World Green Car of The Year Award” wat al meteen hoge verwachtingen doet rijzen voor deze toegeknepen 116d. Beschik je in die Award winnende 118d nog over 143pk en 300Nm koppel, dan moet je het in deze basisversie rooien met nog slechts respectievelijk 115pk en 260Nm aan koppel. Op het eerste zicht lijkt dit dan een enorme stap terug maar laat je daardoor vooral niet afschrikken. Het mag dan BMW’s groenste model zijn, pittige prestaties zijn nog steeds verzekerd. 

BMW 116d

De 260 newtonmeters aan koppel worden  via een zeer nauwkeurige manuele zesversnellingsbak overgebracht naar de achterwielen. Een sprintje naar de 100 vraagt net iets meer dan 10 seconden van je kostbare tijd en het groene avontuur houdt op bij 200km/u.  Vooral bij de hernemingen voel je dat het koppel verre van ondermaats is voor deze wagen. Wil je op de autosnelweg een inhaalmanoevre doen? Geen enkel probleem, want bij 120km/u heeft de 116d nog meer dan genoeg ademruimte om even de linkerrijstrook op te zoeken.

BMW 116d

Het door BMW opgegeven normverbruik van 4.4l/100km hebben we niet kunnen realiseren. De reden hiervoor is dat de 1-reeks ook in deze kleinste motorisatie uitnodigt tot een sportieve rijstijl en je dus de regels van het eco-rijden meer dan eens uit het oog dreigt te verliezen. Het verbruik tijdens de test schommelde dan ook tussen de 5l, bij zuiniger rijden, en de 6.5 à 7l bij een meer sportieve rijstijl. Ons gemiddelde van 6liter maakt dat je met de 51 liter grote tank toch dik 800km kan rijden wat een goede zaak is. Haal je er je volle concentratie bij dan slaag je er zeker in om het gemiddelde onder de 5liter te brengen en dan overschrijdt je zonder moeite de kaap van 1000km met één volle tank. Als je nog een goedkope manier zocht om comfortabel te reizen zou deze 116d wel eens de geknipte oplossing kunnen zijn voor dat probleem.

BMW 116d

 

EfficientDynamics
Hoe helpt BMW je dan bij het bereiken van dit lage verbruik? Wel, hier spelen de EfficientDynamics Systemen de glansrol. Vooraan in het radiatorrooster treffen we het Air Vent Control-systeem aan dat de luchtinstroom regelt in functie van de reële koelbehoeften van de motor. De kleppen sluiten automatisch wanneer er geen behoefte is aan koeling wat de aerodynamica ten goede komt. Verder is er de Auto Start Stop Functie dat de bestuurder helpt  bij het drukken van het verbuik. Het systeem schakelt de motor automatisch uit wanneer je tot stilstand komt en je de versnellingspook in neutraal zet. Wordt de ontkoppelingspedaal opnieuw ingedrukt wordt de motor automatisch weer aangezet en kan je terug verder rijden. De eerste kilometers moet je wel stevig wennen aan het feit dat de motor zomaar uitvalt als je halt houdt bij een rood licht, maar al gauw ben je het dan ook gewoon en weet je de afwezigheid van het geluid van een stationair draaiende motor wel te appreciëren als je weer maar eens stilstaat in het drukke Belgische verkeer. Een ander hulpmiddel, de Shift Point Display, toont aan op welk moment je het best een versnelling hoger of lager schakelt. Brake Energy Regeneration zorgt er dan weer voor dat de batterij wordt opgeladen wanneer je vertraagt. Dit is dus steeds wanneer je het gaspedaal los laat. Tot slot dragen ook banden met een beperkte rolweerstand hun steentje bij tot het drukken van het brandstofverbruik. 

BMW 116d

Waarom een grote 2liter in een eco-model?
Enkele bedenkingen heb ik wel bij de achterliggende filosofie van dit model. Als je er even de concurrentie op nahoudt kan je bemerken dat je zowel bij Audi, Volkswagen en Volvo kan opteren voor milieuvriendelijke varianten van de middenklassers A3, Golf en C30 DRIVe. Op zich is daar niets mis mee, ware het niet dat deze drie modellen met een nog milieuvriendelijkere en vooral fiscaal aantrekkelijkere 1.6 diesel kunnen worden uitgerust. VAG’s 1.6TDI levert slechts 10pk en 10Nm minder. Kijk je dan puur naar de cijfers moet je de BMW wel aangeven dat hij pittigere prestaties neerzet, maar is dat hetgeen wat werkelijk primeert bij een milieuvriendelijke wagen? Audi belooft eveneens een normverbruik dat een fractie lager ligt en sleept voor zijn kopers op de koop toe nog een overheidspremie van 3%  in de wacht omdat zijn A3 1.6TDI slechts een CO2 uitstoot heeft van 112g/km. BMW grijpt hier net naast de prijzen omdat de uitstoot van haar 116d zo’n 3g/km te veel bedraagt. (Het maximum is 115g/km). Punt van mijn beklag is dus dat de 116d helemaal niet die eco-verkoopstopper zal worden voor BMW als zijn naam doet uitschijnen. Wil je toch kopen bij  BMW en genieten van overheidspremies dan zal je je moeten wenden tot de MINI dealer om een MINI Cooper D aan te schaffen. Kunnen die premies allemaal je rug op kruipen dan kruis je op je bestelbon van je nieuw  1-reeks maar best die 118d ipv de 116d aan. Een meerprijs van € 1.300 voor  28pk en 40Nm extra aan rijplezier terwijl het verbruik slechts marginaal hoger ligt. Ik zou het wel weten!

BMW 116d

Aan de prijzige kant, maar…
Wat de prijs van deze zuinigste der BMW’s betreft mag je je verwachten aan een getal dat past bij de premium badge die op het beestje kleeft. Voor € 23.560 heb je er één op je oprit staan. Dat is € 1000 meer dan wat je kwijt bent voor een standaard A3 1.6TDI (zonder 3% overheidspremie dan nog!). Reken bij dat basisbedrag nog eens de € 6.355 voor de opties (alu velgen, edelhoutuitvoering, business Line uitrustingspakket, navigatiesysteem met vernieuwde iDRIVE) die op de testwagen zaten en je blijft net onder de €30.000. Een stevige prijs die wel zijn verantwoording vindt in de manier waarop deze wagen je telkens weer trakteert op dat schitterende weggedrag en dito rijcomfort. Het interieur is jammer genoeg niet van de ruimste in zijn klasse, maar alles zit wel op de plaats waar je het zou verwachten. De afwerkingkwaliteit is van topniveau en de gebruikte materialen beantwoorden aan de verwachtingen in een wagen van deze klasse. De juiste zithouding kiezen gaat zeer eenvoudig dankzij de ruime instellingsmogelijkheden van de manueel verstelbare zetels.

BMW 116d

 

Conclusie
Verschillende punten spreken in het voordeel van deze BMW. Zo is hij zuinig, rijdt hij goed en is hij op de koop toe nog eens mooi ook. Meer zou je niet kunnen wensen denk je dan? Aan de andere kant grijpt hij ook net naast die felbegeerde overheidskortingen waardoor je er eigenlijk beter aan doet om meteen voor de iets krachtigere en evenzeer zuinige 118d te opteren. Om tot slot nog te antwoorden op de kernvraag : BMW's dynamics zijn zéér efficient, ik raad ze iedereen aan!

BMW 116d

BMW 116d
Motor:
  116d, 1995cc, 4-cilinder in lijn   Vermogen: 85 kW / 115 pk,  Koppel: 260 Nm,  Overbrenging:  6-bak manueel, Aandrijving: achterwielen,  Gewicht: 1.380 kg,  Kofferinhoud: 330/1150 l,  Topsnelheid: 200 km/h,  Aanloop van 0 tot 100 km/h: 10,3 sec.,  Gemiddeld testverbruik: 5 l bij zuinig rijden, 6 à 7 liter bij vlottere rijstijl  Basisprijs BMW 116d: 23.560 euro

Specificaties
Brochure hier
Prijslijst hier
tekst : Alexander De Nys
foto's : Glenn Nuijens
Met dank aan BMW Belgium voor de testwagen

Auteur: Pieter A.
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
pieter 11:42
afbeelding van pieter

Wow, om een groene week te beginnen kan deze al meteen tellen :)<br>nice rijtest en goeie foto's.

Tom 12:25
afbeelding van Tom

30000 euro voor een 116d, ik dacht dat het erg was , maar ZO erg...

Nathan 12:51
afbeelding van Nathan

Inderdaad duur, maar toch, mooie rijtest!

Olivier 14:04
afbeelding van Olivier

Sportieve rijstijl. haha, het eufemisme van het jaar :) Tof artikel

jan 21:02
afbeelding van jan

Bijna 300 kg verschil tussen een bmw 1 serie en audi a3, op gebied van motor is bmw top, audi is volgens mij heel wat degelijker gebouwd als ik die wagens vanop de vanonder de brug inspecteer, dit is idem voor een 5-serie en een a6, nieuwe common-rails (2 liter) van audi zijn zeker evenwaardig volgens de laatste peilingen. Ieder zijn mening natuurlijk, het blijven 2 wagens die heel wat rijplezier bieden.

Anonieme gebruiker 20:19
afbeelding van Anonieme gebruiker

Audi degelijker gebouwd. Vergeet het maar. In de pannestatistieken staat de 1serie ver, heel heel ver boven de A3 serie. Om precies te zijn is de 130i de meest robuuste auto ooit gebouwd, de allerhoogste score in de pannenstatistieken (daarmee bedoelende dus nooit problemen). Ook een duitse duurzaamheidstest bevestigd het oordeel. Na het uit elkaar halen van een 1 serie na 100'000 km bleken alle onderdelen als nieuw. Google maar eens op A3, dat zie je heel wat forums over problemen. A3 is geen Audi. Geen echte quattro (Haldex) en voorwielaandrijving is uberhaupt niet premium. De 1 serie daarentegen is puur en echt BMW. BMW rijden begint bij de 1 serie, Audi rijden begint bij de A4.

Ravin 08:00
afbeelding van Ravin

Waar is de tijd gebleven waarin autojournalisten wisten dat je, als je bij Das Haus ging shoppen met een Mercedes thuis kwam...

Alex 14:34
afbeelding van Alex

@Ravin:

shameful.

bedankt om het op te merken.

Anonieme gebruiker 00:06
afbeelding van Anonieme gebruiker

BMW 1-reeks rijdt zoveel beter dan zo een saaie Audi A3, al is dit subjectief. Audi maakt al jaar en dag dezelfde, saaie en dus eentonige auto's. Of je nu een A3 van bouwjaar 2000, 2003 of 2011 neemt, buiten de lichten en grille, veranderd er weinig of geheel niets aan het interieur, weggedrag,... Ik vind als BMW fan, Audi zeer zeker mooie auto's maken maar als het op rijplezier aankomt, moet ik toch eerlijk toegeven dat een BMW het in bijna alle gevallen zal halen. Wat de mooiste auto is, is ook weer subjectief uiteraard.

Nu dat de 1 reeks duur is, is tevens ook met een korreltje zout te nemen. Ik heb met het huidig autosalon 2011 er eentje besteld, namelijk een 116d met M pakket en nagenoeg full option (geen open dak en navigatie), verder wel alles zoals leder, verwarmde zetels, xenon, zo goed als de hele optielijst.

De auto zal mijn vrouw en ik 26 000 EURO kosten. Koop maar is een Audi S line die zo goed rijdt en zo goed aangekleed is als degene wij gekocht hebben. Ik wens jullie veel succes.

Tevens niet vergeten dat een 116d geen enkel verschil heeft met de 118d. Ik voelde zelfs weinig tot geen verschil bij het testrijden van beide wagens. Zou mij niet verbazen moesten ze op een testbank quasi hetzelfde vermogen hebben. Na chiptuning gaan beide motoren naar 175 à 180 PK. Dus eerst netjes inrijden en dan 500,- EURO aan een chip, waarbij ik dus nog zeer veel plezier zal beleven aan de 1-reeks.

Verder prima test. Duidelijk en objectief.

Anonieme gebruiker 18:21
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb sinds 2 maand een 116d onder mijn kont zitten.........M pakket, lederen interieur, xenon,navi, 17 inch velgen........datgene wat een veelrijder nodig heeft.
Inmiddels staan er op die 2 maand 18000 km op de teller, waarvan meer dan 10.000 km op de duitse autowegen. Ik hou er meestal een stevige trend in kruissnelheid vaak 160 km/uur en meer.
Ok het is geen acceleratiemonster, en hij zou best iets meer koppel kunnen gebruiken, maar daartegenover staat dat hij, zelfs tegen dergelijke gezonde kruissnelheden, steeds verder komt dan 800 km op een tank.
Ik rij gemiddeld een 100.000 km per jaar, mijn vorige auto was een audi a4 2.0 tdi..........
ik heb er op net geen 2 jaar 180.000 km op gezet...........vanaf 70.000 km begon de miserie..........en bleef duren tot hij eruit moest.
70.000 km.............Duitsland.........ineens geen vermogen meer en een hoop herrie vanonder de motorkap, uitlaatcollector een scheur in
90.000 km Nederland, Bergen op zoom, bij het uitkomen van de bocht............geen vermogen meer........en een hoop zwarte rook..............turboverstelling defect
105.000 km............auto begint schokkerig te rijden...........een probleem met de recirculatieklep en uitlaatgasfilter........en zo tot 180.000 km. en het verbruiksverschil bij gelijke rijstijl.........meer dan 1l/100km

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws