Rijtest: Hyundai i20 1.4i A & Ford Ka 1.2i

Stadswagens, je hebt ze in alle maten en gewichten. Van hele kleintjes tot echte randgevallen die bijna als ware gezinswagens kunnen worden ingezet. Om jullie eens een greep uit het ruime aanbod voor te stellen gingen we op pad met 2 nieuwkomers in het segment.

Bieden zich aan : de gloednieuwe Ford Ka 1.2i en de Hyundai i20 1.4i. Op zich geen voor de hand liggend duo voor een vergelijkende test. De Ka richt zijn pijlen volledig op het fijnere werk in de binnenstad, terwijl de i20 zich ook best laat verleiden tot een stukje autosnelweg.

[

]1Ford’s kleinste model heeft onderhuids veel gemeen met de retro gestileerde en hippe Fiat 500. Staat dit garant voor een even geslaagd resultaat? Jammer genoeg krijg je voor de lagere aankoopprijs een iets minder hip karretje in de plaats. Daar waar de 500 resoluut de kaart van het design trekt heeft Ford ervoor gekozen de Ka meer de praktische de weg op te sturen. Dit vormt dan meteen ook een zeer positieve eigenschap van de Ka, want desondanks zijn kleine exterieur beschik je in het interieur toch over meer dan voldoende ruimte om vier personen te vervoeren. Een vijfde  is niet welkom aangezien er geen gordel is voorzien. Het interieur is voorzien van enkele leuke designvondsten, maar het heeft al bij al toch een vrij saaie uitstraling waardoor ook hier duidelijk het verschil opvalt met de orgaandonor Fiat 500. Het exterieur wordt gekenmerkt door het ‘kinetic design’ dat sinds de komst van de nieuwe Mondeo een frisse wind doet waaien in het Ford gamma. De voorkant is iets te onpersoonlijk wat mij betreft, maar dat wordt achteraan volledig goed gemaakt met de zeer mooie vormgeving van de lichtblokken.

Als bestuurder heb je in de Ka, net als in de 500, geen ideale zitpositie. Door een gebrek aan een degelijke hoogteverstelling van de bestuurdersstoel lijkt het eerder alsof je aan het stuur van een bestelwagen zit. Dat is jammer want rijden met de Ka valt best te pruimen. Hoewel de motor met zijn 69pk en 102Nm niet overloopt van kracht heeft hij toch geen problemen om, vooral in de stad, vlot van zijn streep te komen. Hij biedt een bijzonder leuk stuurgevoel en rijdt zeer zacht. Neem je de autosnelweg dan ervaar je al gauw dat de 1.2 niet echt opgewassen is tegen dit soort gebruik. Een kruissnelheid aanhouden van 120 km/h is geen enkel probleem, alleen doet de motor dan gewoon te veel toeren waardoor het geluidscomfort er op een zodanige manier onder lijdt dat je enkel daarvoor al de snelweg zou gaan mijden.

[

]2De voorloper van de i20, de Huyndai Getz, was een typische Koreaanse prijspakker. Dat zag je zowel vanbinnen als vanbuiten. Bij de i20 is het toch een ander verhaal. Ten eerste is het koetswerk naar europese normen gestyled. Mij doet de i20 vooral aan de Opel Corsa denken, geen slechte keuze om stijlelementen van de Corsa te gebruiken aangezien het één van de mooiere wagens in zijn segment is. Echt er uit springen doet de Hyundai ook niet, maar dat past ook niet bij zijn imago. Vanbinnen wordt de nieuwe trend verder gezet, veel mooiere materialen dan de Getz met een goed afwerkingniveau. Hier en daar wat harde plastic, maar dat is meer eigen aan de wagenklasse dan aan de i20. Het grootste pluspunt aan deze Hyundai is zijn binnenruimte. Voor een auto van iets minder dan 4 meter, zit je bovengemiddeld ruim. 

De 1.4i die wij meekregen is zeker een aanrader. Met zijn 100pk komt hij vlot mee in het verkeer. Ik zou voor een handgeschakelde versie opteren. De 4traps automaat is weliswaar wat rustiger tijdens het rijden, maar het verbruik stijgt me net iets te hoog. Verder is er ook een 1.2 met 78pk beschikbaar, een 1.4 diesel met 75pk of  90pk en een 1.6 diesel met 128pk. De 1.2 Comfort 5-deurs is al beschikbaar van € 11.999. De 1.4 benzine is er vanaf 14.199, de 1.4 diesel vanaf 13.799. De 1.6 diesel is er alleen in de duurste “Style” versie en kost 19.999, een groot verschil met de basisprijs maar hij zit dan ook zeer goed in zijn spullen.  Een grote pluim voor Hyundai om de i20 standaard met ESP uit te rusten.

De i20 heeft mij aangenaam verrast, De nieuwe Hyundai is er sterk op voorruit gegaan en kan zo mee concurreren met zijn Europese rivalen. Hij blinkt nergens in uit, maar laat ook nergens steken vallen. Zijn binnenruimte en prijs zijn de grootste voordelen ten opzichte van de concurrentie.

Technische Specificaties Ford Ka 1.2i
Technische Specificaties Hyundai i20 1.4

tekst: Wim Verboomen en Alexander De Nys
foto's : Glenn Nuijens en Joeri Mertens

Met dank aan Ford Belgium en Hyundai Motors Belgium voor de testwagens

Auteur: Wim
Reacties: 3 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Hannes 20:48
afbeelding van Hannes

De i20 is idd een corsa, met wat toyota elementen erdoor gejaagd.Het interieur van de ka is spuuglelijk. Ik pas toch liever, rond rijden in zo'n bolleken is niks voor mij. BTW, waar halen jullie die locaties toch vandaan? Denken jullie soms van: 't is zondag, laat we eens gaan cruisen en de volgende fotoshoot locatie zoeken?

Olivier 21:16
afbeelding van Olivier

Qua design is die Ka er toch een pak op vooruit gegaan. Natuurlijk kan hij nog altijd niet tippen aan een 500 maar dat is nu wel een heel mooie wagen om als referentie te nemen he. De Ka heeft trouwens ook niet zo'n geschiedenis. Nu niet dat ik de keuze ooit écht hoef te maken maar stel, met een dubbelloop tegen mijn hoofd: de Ford. Misschien kan de Hyundai me wel bekoren eens ik de 80 voorbij ben.

Wim 21:41
afbeelding van Wim

@hannes: alles wordt op voorhand uitgestippeld, het komt zeker voor dat we een plek tegenkomen en stoppen om foto's te maken. In dit geval gingen we voor de rustieke bocht en een supermarkt. De supermarkt foto's hebben het niet gehaald maar de groene loodsen wel ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws