Rijtest: VW Golf VI GTD vs. BMW 120d Coupé

Golf VI BMW 120

De opdracht van de Golf GTD is onveranderd gebleven, de ziel van een rasechte ‘hot hatch’ trachten te verenigen met die van het milde verbruik van een diesel. Maar er staan ook outsiders te trappelen om de Golf naar de kroon te steken. Een daarvan is de BMW 120d Coupé die met vergelijkbare specificaties en dito prijs, misschien wel klanten zou kunnen afsnoepen van de Volkswagen.

De roots van de Golf GTD kunnen herleid worden naar het jaar 1982. VW begreep toen al dat het succesconcept - welk ze deels toevallig met de GTI ontdekt hadden - ook doorgetrokken kon worden met een diesel in het vooronder van hun kassucces. Zeventig pk’s en 133 Nm later werd de GTD geboren. Het resultaat was een scherper sturende Golf waar je als rijder meer plezier kon aan beleven, zonder daarom frequenter aan de pomp te moeten staan.

De 1 coupé daarentegen is brand new. De 2 liter diesel van de Bimmer gaat al langer mee en vind je terug in meerdere modellen uit het gamma. Het is een sterke en zuinige motor, die in combinatie met de achterwielaandrijving en precieze besturing de unique selling proposition van de BMW moeten vormen. De rauwe cijfers zijn quasi identiek aan die van de GTD, al is de BMW naar de 100 km/h sneller dan de Golf, maar is hij ook beter?

vw-golf-gtd-vs-bmw-120d-coupe

Candy White

De GTD gaat door het leven in echte GTI-jas, en het recept is sterker dan ooit. Als koper krijg je het beste van twee werelden. De looks van een GTI, zonder te moeten vrezen voor het daarmee gepaard gaande verbruik. Je kan discussiëren over de relevantie van het verbruik bij dit soort auto’s, toch is het gewoon een groot pluspunt om ettelijke honderden kilometers meer op een tank te kunnen doen. 1000 km zonder te hoeven stoppen, het is mogelijk, en doe dat maar eens met een GTI. **

Ons testexemplaar was gehuld in het uiterst fraaie ‘candy white’, in combinatie met een in titaan zwart getooid lederen interieur. Een prima combinatie die de GTD naast stijl ook nog net dat tikkeltje extra spannend maakt. Met de GTD kan je ongegeneerd op een chique tuinfeest verschijnen, tracht dat pakweg maar eens met een Focus RS.

Heel anders gaat het er aan toe bij de BMW. Apart is zijn verschijning zeker, des te meer omdat ze relatief zeldzaam zijn op onze wegen. Of je er van houdt of niet, tussen de hele resem ééntjes die onze snelwegen verstoppen springt de coupé er duidelijk boven uit. Zoals het BMW past, probeert de 1 dit niet met grote bumpers en dito velgen maar met een subtiele sportiviteit zoals enkel BMW ze kan overbrengen.

vw-golf-gtd-vs-bmw-120d-coupe

Enkel voor connaisseurs

De BMW ziet er vrij saai uit in vergelijking met de chique Golf. Het kan ook aan de inspiratieloze kleurstelling gelegen hebben, maar echt vrolijk word je niet van de 1 coupé. Je kan de BMW uiteraard wel opleuken met allerhande opties. Zoals het 3000 euro kostende M-sportpakket. Mocht dit niet volstaan kan je de optiepagina van de Performance-lijn ter hand nemen. Bijzonder fraai spul, maar navenant duur (tot 17.000 euro!) waardoor de 1 coupé absurd duur wordt.

Enkel connaisseurs zullen een GTD van een GTI weten te onderscheiden. Je ziet dezelfde agressieve snoet met honingraat grille, donkere kop- en achterlichtunits, verticale mistlampen en voor- en achterbumpers als bij de GTI. De rode omlijsting werd vervangen door een chromen exemplaar en de dubbele uitlaat kreeg links een plek. Het ziet er zelfs beter uit dan de uiterst links en rechts geplaatste pijpen van bij de GTI.

Binnenin wordt de trend doorgetrokken. Je krijg het interieur uit de GTI. Dat onderscheidt zich door uitstekend meubilair, specifieke inlegplaatjes en een dik, afgevlakt stuur. Het afgevlakte oppervlak mag er dan wel trendy uitzien, het is verder compleet nutteloos en soms zelfs storend. De afwerking is feilloos, maar laat vooral een betere indruk na dan het dashboard uit de BMW dat er in standaardtrim zelfs ronduit teleurstellend uitziet. Je zal dus richting optielijst moeten grijpen.

vw-golf-gtd-vs-bmw-120d-coupe

Spectaculair resultaat

Maar wat we allemaal willen weten, hoe rijdt dat? De ingenieurs bij Volkswagen hebben zichzelf overtroffen. Het resultaat is spectaculair voor een roetstoker. Niet in harde cijfers maar eerder in het gevoel. De 2 liter grote, 170 pk sterke TDI heeft een grondige evolutie doorgemaakt in vergelijking met het even krachtige blok uit de Mk V GT. De stilaan prehistorische pompverstuivertechniek werd vakkundig de prullenmand in geworpen en is vervangen door het nieuwste type common rail.

Een switch die enkel voordelen oplevert. De motor is sterker, zuiniger, properder maar vooral stiller. Nu wil je geen traktor- of Prius-symfonieën in dit soort auto’s en daar is aan gewerkt. De geluidsingenieurs hebben er via vakkundig geplaatste ingrepen voor gezorgd dat de motor een stevige indruk op de trommelvliezen nalaat. Zelden klonk een diesel zo, eeuh on-diesels. Mede verantwoordelijk voor de akoestische pret is een elektromechanische generator die aan de hand van het toerental, stand van het gaspedaal en de snelheid een al dan niet versterkte klank aten weerklinken.

Een groot verschil met de onrustige dieselmotor van BMW. Binnenin valt het best mee, maar van buitenaf klinkt de zelfontbrander vrij ongeraffineerd. Het sportieve geluid van de Golfmotor draagt daarentegen alleen maar bij aan de beleving. Wat ze je ook trachten te vertellen, geluid is gewoon een erg belangrijk aspect in dit soort auto’s. En het gaat allemaal zo makkelijk in de GTD. Zet de (in ons geval) DSG-bak in de manuele stand, tik uit zijn vier tweemaal terug naar de twee en vloer het pedaal richting motorblok. Pijlsnel mag je vervolgens overgaan naar de volgende versnelling(en). Dit doe je best al aan 4.500 tpm, vanaf dan merk je dat het over is met de krachtenbrigade.

De Steptronic-automaat doet in het dagelijks verkeer z’n werk onberispelijk maar kan niet bekoren bij snelle acceleraties. Het gaat allemaal net te traag om bevredigend te zijn, zeker wanneer de automaat met koppelomvormer recht tegenover een DSG-bak staat. Nogal zonde want de tweeliter heeft alles in huis wat je nodig hebt en zelfs meer. Dat het verbruik lager ligt dan bij de Golf met 0.2 liter lijkt ons dan ook verwaarloosbaar in de echte wereld. Ons advies is dan ook om de automaat in de BMW te laten voor wat hij is, en voor de schitterende handbak te gaan.

vw-golf-gtd-vs-bmw-120d-coupe

Roze papiertje

Bij voluit accelereren mag de BMW dan wel sneller zijn, qua gevoel moet je in de Golf zijn. De 0 tot 100-tijd van een kleine 8 seconden lijkt - verwend als we zijn - niet meteen spectaculair, maar daar mag je de auto niet op afrekenen. Het zijn de tussensprints die indruk maken. En dan valt het op hoe snel je je roze papiertje kwijt kunt zijn.

De BMW kan dan weer de beste besturing op zijn conto schrijven. Het stuur is kleiner dan dat uit de Golf, de besturing geeft meer feedback en is preciezer. Je zal in het begin dan ook merken dat in de lange bochten kleine stuurcorrecties nodig zijn in de BMW. Maar na een tijdje ben je ermee weg en is dit inderdaad een heel erg fijne setup. De BMW doet zijn naam van rijdersmachine dan ook alle eer aan.

De 2.000 euro kostende DSG-transmissie uit de Golf is zeker geen must, maar op zich valt er weinig op aan te merken. Enkel het op- en terugschakelen met de pook in de manuele stand moet VW nog correct leren implementeren. Het werkt gewoon intuïtiever om met een tik naar achter op te schakelen en met het omgekeerde een versnelling terug te gaan. Dat hebben ze bij BMW tenminste wel juist.

vw-golf-gtd-vs-bmw-120d-coupe

Unieke allrounder

Wanneer het speeluurtje over is, transformeert de snelle Golf zich vliegensvlug tot een comfortabele kilometervreter. Daarmee is de GTD een vrij unieke allrounder. Snel wanneer het mag, comfortabel wanneer het moet. Altijd met de gedachte in het achterhoofd dat de auto geen drinkebroer is. Wat de GTD doet, is de gezamenlijke aspectenportefeuille van een ‘hot hatch’ naar een erg hoog niveau brengen, zonder daarom een uitschieter in het portfolio te hebben.

De BMW daarentegen kan niet pronken met twee verschillende karakters. De winnaar van deze tweekamp lijkt dan ook evident te zijn. De Golf kan pronken met een fraaier in- en exterieur, de motor klinkt beter en de auto is ook een pak praktischer dan de coupé uit Beieren. Weet wat ons betreft dat dit de beste Golf is die Volkswagen momenteel in de showroom heeft staan.

Het enige wat dit manusje-van-alles kan tegenhouden is de hoge prijs die VW vraagt (voor een Golf) en het feit dat begeerlijke neef GTI om de hoek lonkt. Het intrigerende aan de GTD is echter dat hij weet te boeien en dat is zeldzaam de dag van vandaag. De BMW kan dan wel proberen om te verleiden met een quasi identieke basisprijs en dito harde cijfers, toch schrik je van de uiteindelijke prijs wanneer je enkele noodzakelijk opties hebt aangevinkt op de ellenlange optielijst. Een echte topper zal de 1-coupé in deze trim dan ook nooit worden.  

Laatst gepubliceerd

Reacties (27)

Plaats een reactie
Alex 13:29
afbeelding van Alex

ik zou gaan voor de Golf :D spreekt net iets meer tot de verbeelding

Administrator 13:45
afbeelding van Administrator

de VM wint in ieder geval met de nummerplaat:), neenee de GTD was geen GTI maar hij kwam aardig in de buurt, ik geef Joeri en Pieter gelijk de Golf wint volgens mij 100%, maar ik geef dan ook niet om badge's

Ponrow 14:22
afbeelding van Ponrow

Vind ze beide degenlijk wagens al zou ik ook voor de GTD Gaan in dit geval. De bmw hoord eerder een benzine motor in

Tom 15:30
afbeelding van Tom

Gezien BMW hun achtergrond met diesels (poor quality) en die van VAG ( superdegelijk dieselspul), go golf ! Alhoewel ik er van verschiet dat de 120d coupé in deze categorie valt.

Pieter Ameye 16:11
afbeelding van Pieter Ameye

Tot op heden nog maar weinig auto's waar ik zo naar terugverlang als de GTD. Een grotere pluim kan ik Golf niet geven,

B4 16:47
afbeelding van B4

Hoewel ik liever BMW zeg dan VW, kies ik hier toch voor de Golf. De GTD is een pracht van een wagen die op alle vlakken goed scoort. De 1 Coupé is ook goed maar het is een lelijk eendje.

Weerwolf 01:54
afbeelding van Weerwolf

Echt weer belgen om appels met peren te gaan vergelijken, je moet natuurlijk gewoon een 5 deurs tegen over een 5 deurs zetten en niet een coupe.
Ik zou dan echt voor de BMW gaan, beter wegligging beter uiterlijk en beter motoren.

PieterA 08:43
afbeelding van PieterA

@Weerwolf: Ja en nee. Beiden kosten standaard (dus Golf 3-deurs) min of meer 29.000 euro. En hoewel BMW echt pareltjes qua motoren heeft moet deze 2-liter het absoluut afleggen tov het blok uit de VW. Qua cijfermateriaal zijn ze elkaar waard. De rest is uiteraard persoonlijke perceptie.

Ponrow 12:21
afbeelding van Ponrow

@ weerwolf: jij bent dan een hollander? de 1 serie is een van de lelijkste modellen bij BMW... En het is eens leuk om appelen en peren te vergelijken. Een vergelijking tussen een golf en een astra of focus kunt ge overal lezen...

Marc 16:01
afbeelding van Marc

Als ze nu eens eerst die diesels beginnen af te schaffen, dan zal de lucht een stuk schoner zijn, zonder die vieze lucht en kunnen we in de zomer weer gewoon 120 rijden. Die ratelde motoren zijn toch niet meer van deze tijd en het duurt een eeuw voordat ze warm zijn. De meeste mensen zijn ook nog eens duurder uit met zo'n roeitmachine en je ziet dit fenomeen alleen nog maar in België verder uit de hand lopen. Die diesels willen net zo snel proberen te zijn als benzine auto's, wat net niet lukt en dat soort dikke diesels verbruiken vaak ook meer dan 10 liter. Men schiet er werkelijk niks mee op.

Ponrow 16:08
afbeelding van Ponrow

Haha Marc, ge hebt volkomen gelijk ma ik krijg het ook niemand wijsgemaakt buiten enekel collega studenten.

Marc 19:33
afbeelding van Marc

Een volwassen buurman naast me heeft pas nog een nieuwe diesel gekocht en maakt 10.000 km per jaar. Heb maar een diesel gekocht, want dat doe ik heel mijn leven al en deze was net zo duur, als een benzine.. mooi he.. Hoe dom kan je zijn! Ik moet tegenwoordig al na 3 min op de weg, mijn luchtcirculatie uitzetten, omdat er weer zo'n stinkerd voor me zit en als ze willen sprinten, dan is het bewolkt in mijn achteruitkijkspiegel. Iedereen praat maar over milieu en nergens meer roken.. je hebt al 5 sigaren op, als je een ritje van 5 km doet.

Tom 23:51
afbeelding van Tom

@ Marc: Is this a joke? First things first , ik ben verre van een dieselfan en erken hun enig reël nadeel: het milieueffect. SOMMIGEN ( vooral 4 pitters) klinken misschien niet zo denderend, maar de brood en boter naft 4 pitters zijn ook niet bepaald sonoreus. Claimen dat " dat soort dikke diesels" veel verbruikt is de grootste grap. DAT is nu hun groot voordeel! De ratelende motoren , die de laatse jaren enorm geevolueerd zijn, gaan als een speer en verbruiken geen druppel. 10 liter, lolwut, waar haalt ge zoiets vandaan? Zelfs als ge gelijk ne zot doortrapt dan valt het verbruik nog mee. Mensen die weinig kilometers maken moetten inderdaad een naft kopen, maar voor mensen die echt gigakilometerstanden op de teller zetten komt het veel goedkoper uit.
Feit is wel dat de levensduur van zo een opgepepte diesel in vraag kan worden gesteld, maar dit geldt evenzo voor de niet zelfonstekende tegenhangers. En als we dan nog de oranje brandstof erbij betrekken, LPG, dan valt het toch ook op te merken dat met bepaalde motoren en omstandigheden dit niet werkt en de motor omzeep helpt! Trouwens , Ik vind dit ook een zeer mooie en verrassende vergelijking!

Marc 00:17
afbeelding van Marc

Wel.. ik heb het niet over taxichauffeurs/Vrachtwagenchauffeurs of vertegenwoordigers.. maar over de gemiddelde mens in de straat die dat niet nodig heeft en de politiek hier in dit land, die daar ook verantwoordelijk voor is. Ik heb pas 40 nummers van de autogids bij het oud papier gezet en daar was telkens duidelijk te zien, dat de dikke diesels uiteindelijk 8 tot 13L verbruiken (geen fabrieksopgave), bij stevig doorrijden. Een kleine motor, bijvoorbeeld een BMW 320d, verbruikt in het echt 7.5 liter (lees de forums ook) en dat met een +-130pk(tje. Haal je makkelijk met benzine. Neem een Focus RS o.a.. als je die power als dieselrijder wil en gebruikt, dan ga je dik boven de 10 liter zitten en zit je tevens met een koffiemolen, die gewoon niet lekker klinkt. Maar er zal zeker de komende jaren veel veranderen, waarbij de dieselrijders verder in het nadeel worden gezet.. let maar op.

Pieter Ameye 08:58
afbeelding van Pieter Ameye

@Marc: Voor een stuk heb je wel gelijk natuurlijk. Diesel wordt fiscaal veel te veel aangemoedigd tov zijn benzinebroer. Met als gevolg dat quasi elke Belg nu rondtuft met een zelfontbrander. Veel halen de meerkost bij aankoop dan ook niet of nauwelijks terug. Om van het extra fijn stof nog maar te zwijgen.
<br>
Maar de mentaliteit van vandaag valt moeilijk te wijzigen, alleen het beleid kan daar nog wat aan veranderen. Cynisch, want zij hebben de toestand uiteraard in de hand gewerkt.
<br>

Tom 12:00
afbeelding van Tom

Diesels zijn zuiniger , punt uit. Het ganse principe van een diesel is ook dat hij op een veel armer mengsel draait.
(de beweerde)7.5 liter is al een pak minder dan 10 liter.
Ik zie zelfs naar de realiteit!Een normale 320d 136pk haalt bij normaal gebruik 5 a 6 liter( haalt hij 7,5 dan is de LMM wrsch kapot), een verglijkbare naft haalt dat niet bij dezelfde rijstijl , verre van, op de planeet waar ik op leef althans.Ik rij zelf met een 320i en daar zit ik rond de 10 liter verbruik en ik kan u garanderen dat ik in het centrum van de normaalverdelingsklok zit ! Diesels à la 535d lusten wel een serieus slokje, en bij serieus doortrappen kan dat naar de 12- 13 liter gaan. maar de vergelijkbare benzine versie komt nog niet eens in de buurt hiervan, wederom bij dezelfde rijstijl.De politiek hieromtrent in dit land suckt idd een pak, maar zeggen dat een diesel niet eens zo zuinig is...is "truut in pakskes"

Ponrow 13:30
afbeelding van Ponrow

Om met een diesel evenveel vermogen te verkrijgen hebt ge om te beginnen al een veel grotere cilinderinhoud nodig en dit heeft als gevolg meer belastingen: even vergelijking bij een golf
2.0 TDI = 140 pk en 9,3 seconden naar 100 Verbruik is 4,9 terwijl een 1.4 TSI = 122 pk en 9,5 seconden naar 100 Verbruik is 6,2.
Nu heb ik snel even een berekening gedaan om het verschil aan te tonen in totale prijs op termijn van 5 jaar met 100000 km per jaar:
benzine:21240+4150+61.5+(5x203,81)= 26470.55 euro terwijl diesel: 24554+2572+495+(5x365,11)= 29446.55euro. dit geeft een verschil 2976 euro in het voordeel van benzine.
Maar hoe meer kilometers hoe kleinder het verschil. ik denk dat in dit geval het pas diesel rendabel wordt van 15000 a 20000 km

Henk 13:32
afbeelding van Henk

Mijn vader heeft een nieuwe E350 gekocht op benzine met bijna 300 pk. Het verbruik is 10.2 liter en we gaan vlot vooruit. De 350 diesel met veel minder pk verbruikt 9.7 (boordcomputer gezien) bij de garage. Zoals ze bij de dealer ook zeiden, dat het verschil te verwaarlozen is tegenwoordig. Als je heel rustig zou rijden, dan zal een diesel wel zuiniger zijn denk ik, maar het gaat tijd worden dat de roet uit de lucht gaat idd.

190d 14:23
afbeelding van 190d

@ weerwolf: De GTD 3 deurs was niet verkrijgbaar bij de importeur. De 1-reeks was gewoon niet te verkrijgen in 120d spec.

Tom 16:29
afbeelding van Tom

Diesel is altijd zuiniger(99/100 gevallen, in real life altijd dus) , en als ge goe begint gas te geven , dan ZEKER. Fysica speaking here.
@ponrow, in real life ligt het verbruik van de TDI dichter bij fabrieksopgave ( veel dichter) dan de 1.4 tsi, in de kostenberekening zijn ook alle hetstellingskosten buiten garantie voor de tsi eruit gelaten, want de tand des tijds heeft aangetoond dat VW hier een paar ferme steken heeft laten vallen. :p
1 bijkomend voordeel van de diesels is : ge moet ze ni aftrappen om vooruit te gaan, ge kunt "op koppel rijden" zoals ze zeggen en dit ziet ge ook nog eens terug int verbruik, tussensprints idem ( wat in de echte wereld van meer belang is dan die beunige 0-100 tijden altijd)
Benzine is in de laatse jaren erop vooruitgegaan met directe injectie en slimme drukgeladen setups,maar de stoichiometrische verhouding van 14.7 gram lucht per gram benzine valt niet zo maar aan te passen naar de mens zijn willetje. Efficientie kan aangepast worden in bepaalde regionen, en dat zien we de dag vandaag ook gebeuren.Maar bezinemotoren zullen nu eenmaal nooit volgens het dieselprincipe werken dat uitgaat van een veel armer homogeen mengsel.
DIESEL IS ZUINIG :p maar smerig.

Ponrow 18:42
afbeelding van Ponrow

Ik rij zelf met een 1.9 TDI en ik verbruik 6.2 ipv 5.2 uit de boekskes. En we kunnen hier blijven discussiëren over diesel vs benzine maar ik vind dat in een auto een benzine motor moet en diesels horen thuis in vrachtwagens. Ahja en ik rij met een diesel omdat mijn vader trucker geweest is en ik krijg hem nog niet op andere gedachten.

Tom 19:48
afbeelding van Tom

Lol, dieselhater die me nen diesel rijdt :p

Administrator 14:49
afbeelding van Administrator

met die 1.9 TDI 6,2 rijden is echt veel, ik ken mensen die hem makkelijk rond de 5L krijgen, mss is er iets aan je motor, rijstijl of kilometers dat anders is. Er zijn veel factoren waar rekening mee moet gehouden worden. Gewoon ter info: Met de 1.4 heb ik al veel gereden en telkens 6,5-6,7 verbruikt. Met de nieuwe 1.6 TDI zat ik aan 5,0-5,3.

Ponrow 12:07
afbeelding van Ponrow

zonder de airco en met een normale rijstijl haal ik ook wel 5 liter, maar dat is wat saai en eigenlijk zijn mijn ritten net niet lang genoeg voor een diesel

Bwa ik rij ook met een Golf 22:32
afbeelding van Bwa ik rij ook met een Golf

Bwa ik rij ook met een Golf VI GTI, en bij iets of wat normale rijstijl rij ik met de 55 liter tank een 650 a 700km...

Niet slecht voor een 2.0tsi motor...

Rij jaarlijks ook een 25000km, maar zou toch nooit meer terug willen naar een diesel als je voelt hoe zalig deze motor zijn werk doet!!!

Anonieme gebruiker 11:57
afbeelding van Anonieme gebruiker

De Golf GTD vind ik wel qua lijn en looks heel mooi

@NIKE 20:32
afbeelding van @NIKE

Ik rij met een TDI 20L Golf V Sportline, hij is zoals een AC/DC concert op de weg, en binnenin geil als het jurkje van Eva Mendez. Hij heeft 115.000 km op de teller en is 'bacano' . Het blijft me verbazen hoe snel hij accelereert, zuinig rijplezier.
+ Een betaalbare topservice bij VW Lagrou te Torhout. Mijn vriend heeft een BMW 1 serie.

Nooit Nooit zal ik mijn Golf inruilen voor een BMW. We gaan sparen voor de nwe GTD.
Het interieur leunt dicht bij een sportline. De 2011 GTD is verfijnder en de LED's achteraan zijn in het donker....als een pasarela van caraudio Medellin. Uhhff

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws