Rijtest: BMW 225 xe Active Tourer

Een voorwielaangedreven monovolume die dan nog een gebruik gaat maken van hybride technologie. De die-hards krijg je er niet mee over de streep, maar met deze 225xe wil BMW dan ook een heel ander publiek aantrekken.

In de geest van de groene technologieën brengt BMW deze 2 Reeks Active Tourer als plug-in hybride op de markt. De voorwielen worden door de benzinemotor aangedreven, de achterwielen krijgen de elektromotor als aandrijving. Daarmee geeft BMW je in één keer ook vierwielaandrijving op je Active Tourer.

Uiterlijk zijn er weinig dingen waaraan je de 225xe van zijn 225i-broertje kan onderscheiden. Een tankklep op het linkerspatbord vooraan is zowat het enige dat erop wijst dat deze BMW een alternatieve aandrijving geniet. Een schoonheid is de 2 Reeks nog altijd niet, al bewijzen de verkoopscijfers - sinds zijn lancering zit de 2 Reeks in de hogere regionen van de gezinswagenverkopen - dat de klant niet alleen op het uiterlijk afgaat. De badge op de neus heeft ook zijn overtuigingskracht.

We refereerden al naar de 225i, wat in absolute cijfers de gelijke is van deze 225xe aangezien beiden een vermogen van 224 pk op de bank zetten. De 225xe haalt dat vermogen uit een combinatie van de 1.5 driecilinder met 136 pk en de elektromotor met nog eens 88 pk. Daardoor krijg je een vals gevoel van vermogen, tot de batterij leeg is. Die accu bevindt zich onder de laadruimte en snoept daar een klein beetje ruimte van af. De aandrijving bevindt zich onder de achterbank, waardoor er geen extra ruimte verloren gaat. Het verschil met en zonder gevulde batterij voel je aan de prestaties. Wie de batterij volledig oplaadt, kan zowat 41 km volledig elektrisch rijden.

In theorie dan, de praktijk wijst uit dat je bij redelijke temperaturen aan 32 km komt. Daarnaast kan de accu hem ook gebruiken ter ondersteuning van de benzinemotor. Doe je dat, dan kan je genieten van het hoge koppel dat al van bij het vertrek beschikbaar is. En het schijnt uit dat de BMW-ingenieurs zich geamuseerd hebben met dat koppel stiekem hoog te houden, zodat je een fikse duw krijgt als je het gaspedaal vloert.

op tijd bijladen

Dat doe je echter best niet teveel, want voor je het weet is de accu leeggereden en dan verandert deze 225xe in een 218i, de gewone 2 Reeks Active Tourer die dezelfde benzinemotor heeft. Het verschil in verbruik tussen volle en lege batterij is dan ook significant. 7,5 l/100 km zonder elektromotor, 4,5l/100 km met volle accu in hybride modus en een recordverbruik van 2l/100 over een traject van 45 km met een halfvolle accu waarbij we wel melden dat de extra liters er pas bij kwamen nadat de batterij leeg was. Je ziet, het hangt allemaal af van hoe vaak je de accu kan laden aan het stopcontact en hoe secuur je met het gaspedaal omspringt. Doe je dat heel voorzichtig, dan kan je heel ver raken met een cyclus.

Met de bekende knop naast de schakelpook kan je kiezen in welke modus je rijdt. eDrive modus beperkt je snelheid tot maximaal 125 km/u, terwijl je zolang het kan op de vulling van de accu teert voor je vermogen. In Comfort Mode zorgt de elektromotor voor ondersteuning tot 125 km/u, terwijl je ook onder de 50 km/u zoveel mogelijk op elektromotor blijft rijden zolang je het motorvermogen niet teveel aanspreekt.

zoeken naar concurrentie

BMW zet de 225xe Active Tourer in de catalogus vanaf 37.850 euro. Qua opties neemt BMW de lijn van de andere modellen uit de Active Tourer-reeks. Daarmee valt maar weer op dat de hybride BMW goed geïntegreerd zit in het gamma. Interessante optie is wel het ConnectedDrive Service Pack (730 euro), waarmee je onder andere de resterende laadtijd of radius kan aflezen op je smartphone of via je persoonlijke internetaccount. Hier kan je ook de standverwarming mee instellen, zodat je 's ochtends lekker in je warme auto kan stappen tijdens de winter. Concurrentie voor deze 225xe is ver te zoeken. De Toyota Prius+ zou kunnen dienen, al speelt die qua prijs en radius in een andere klasse. De Ford C-Max Energi wordt hier dan weer niet ingevoerd, waardoor je als je tegenspelers zoekt al snel bij breaks uitkomt, en ook daar is het moeilijk vergelijken.

conclusie

Deze 225xe Active Tourer is een interessante aanvulling in het BMW-gamma. Niet zozeer voor de pure BMW-liefhebber, wel omdat hij een extra verkoopsargument toevoegt aan de troeven die de gewone Active Tourer al aanbiedt. Naast de ruimte in combinatie met de BMW-badge geeft deze 225xe ook een erg laag verbruik mee, zolang je hem maar op tijd aan de stroom hangt. En laat dat net zijn wat niet alle leaserijders doen, en waardoor de mooie verbruikscijfers vooral interessant blijken voor het fiscale voordeel.

Specificaties

Motor

1.5 driecilinder turbo + elektromotor

Vermogen

224pk

Koppel

385 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 6 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 635 kg

Topsnelheid

202 km/u

Prijs basismodel

€ 37 850.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

4.00 L/100km

Min. kofferinhoud

400 L

Max. kofferinhoud

1 350 L

CO2-uitstoot

46 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:20
afbeelding van Techno Patat

Ideaal om veel mee rond de kerk te rijden dus en als het moet kan je eens ver bollen op de benzine motor ook! De ideale combinatie heet dat dan, maar zoals je zegt: wie gaat er dat geregeld aan de lader hangen :-)?

Wim 19:53
afbeelding van Wim

In theorie kan dat percentage nog wel eens hoger dan verwacht liggen. Voor de leaserijder is deze te duur, of je moest als exec zijn met wat kinderen en weinig om uiterlijk vertoon geven. Maar dan moet je al goed VAA gaan vergelijken. Maar voor de zelfstandig consultant of managementvennootschap is dit misschien wel interessant, die moeten afschrijven en zelf tanken. Ik ken er toch één met een C350e die zoveel mogelijk aan de kabel hangt en maar net boven de 6 liter doet :)

Mathieu 13:43
afbeelding van Mathieu

Versta niet altijd het nut van deze wagens.
Ik heb een Ford Focus 1.8 diesel uit 2007 en verbuik 6,3 a 6,5. Op autostrade kom ik aan 5,9 a 6,0l per 100km.
Mijn vrouw rijdt met een Active Tourer 218 (bedrijfswagen) en komt met haar sportief rijgedrag aan 6,1 a 6,3l/100km. Ik weet dat ik met haar wagen gemakkelijk lager zou kunnen. Dus buiten meer Pk's en 10000€ duurder dan de gewone Active Tourer, wat is de meerwaarde? De theoretisch mindere uitstoot? Sportiever?

Heb trouwens net gelezen in het Nieuwsblad dat de verschillen tussen de theoretische waarde en effectieve waarde van verbruik nooit zo hoog geweest zijn! Besluit was: het is goedkoper van te sjoemelen dan de effectieve waarden te proberen halen

Adriaan 13:39
afbeelding van Adriaan

De meerwaarde van deze auto is puur boekhoudkundig denk ik :p Maar nu vind ik een gemiddeld verbruik van 4l/100km niet bepaald slecht, maar of dat de gigantische meerprijs rechtvaardigt, dat betwijfel ik ook wel.

ron4u 15:38
afbeelding van ron4u

6l diesel of 4l benzine verbruiken over hetzelfde traject met dezelfde snelheid en rijomstandigheden vind ik toch wel een grote vooruitgang.
Zelf reed ik vroeger met een 2.0 HDI naar mijn werk en verbruikte 6,2l, nu hetzelfde trtaject in dezelfde tijd met een 1.8 benzine hybride 4,1 a 4,3. Ik vind dit een mooie technische prestatie van de constructeur!
Is het de meersprijs waard? tja, ik frons ook heel erg als ik hier lees dat men minstens 200-225pk nodig heeft om te kunenn rijden op onze 50/70/90/120 wegen... Is dit de meerkost waard? ik stel me hier ook vragen bij.
En wat dat onderzoek betreft: dit is echt een mooi voorbeeld van komkommertijd. Deze gegevens zijn al veel eerder verschenen. Er waren bestuurders ben die erin slaagden om meer dan het dubbele te verbruiken en het sterkste verhaal uit deze gegevens was het feit dat sommige leasewagen zowel op benzine al sdiesle kunnen rijden wat op dezelfde kaart werd er beide brandstoffen getankt...tja, de tankkaart biedt vele voordelen...

Mathieu 12:46
afbeelding van Mathieu

Ok, daar geef ik u gelijk in. 4L effectief voor benzine valt zeer goed mee! Maar zoals men hier zegt, dan moet de wagen wel iedere keer opgeladen worden. Thuis zullen de mensen (als het een bedrijfswagen is) dit niet doen want het kost geld, en als er op het werk geen mogelijkheid is, dan is dit eigenlijk een pure benzine wagen.
Voorlopig zijn de prijzen van die wagens mij nog veel te duur. Ookal klinken de de PK's en koppelwaarden zeer leuk in de oren. ;-)

tomtom 16:07
afbeelding van tomtom

Een goeie benzinehybride is ver van 'een pure benzinewagen'!

Zulke wagens hebben allerlei truukjes om energie te recupereren. Tevens zullen die wagens veel zwaarder afgesteld staan om zuinig te zijn waarbij de elektromotor helpt wanneer de benzinemotor op zijn alleen grandioos door de mand zou vallen qua prestaties.

Als derde mag je niet vergeten dat sommige benzinehybrides een andere cyclus in de motor bezigen: atkinson ipv otto. Pompverliezen (maar ook specifiek vermogen) zijn bij die cyclus lager, waardoor de motor eerder de efficiëntie van de traditionele dieselcyclus benadert dan die van de traditionele benzinecyclus.

Kijk maar op spritmonitor welke getallen hybriderijders halen zonder te moeten opladen. De prius nieuwste generatie haalt gauw 4,5l/100km of minder. Een pak lager dan de gemiddelde benzinewagen.

Uw reactie