Rij-impressie: Chevrolet Malibu

chevrolet malibu

Deze Malibu zal in België nooit een verkoopstopper worden, dat weten ze bij Chevrolet zelf ook. Maar een nieuw model op onze markt is altijd interessant, zeker als die waar voor zijn geld blijkt te bieden.

De Chevrolet Malibu is in Europa weinig of niet gekend. Maar iemand die ooit naar Amerika afreisde en daar oog had voor de wagens weet dat de Malibu daar wel verkocht wordt. Chevrolet verkoopt haar grootste sedan daar reeds veertig jaar en maakt nu pas de oversteek naar de Europese markt. Een oversteek die niet altijd even gemakkelijk is, dat bewezen andere constructeurs al. Een Amerikaan is op vlak van auto's volledig anders ingesteld dat een Europeaan, en dat voelden we ook aan deze Malibu.

Het is voor Chevrolet in België drie jaar stil geweest in dit segment sinds het wegvallen van de Epica, maar vandaag staat de opvolger klaar. Tijdens de presentatie valt snel op dat ze desondanks weinig verwachten van de Malibu. Verwachtte verkoopcijfers geven ze niet mee en op de vraag of er wat voor de leasing inzit wordt geantwoord dat ze daar niet naïef in zijn en allicht niet kunnen meestrijden voor de grotere vloten. En dat is logisch, want heel veel keuze biedt Chevrolet België niet in de Malibu, exact één uitrustingsniveau en één motor.

Wie de Chevrolet Malibu beoordeelt op zijn looks kan weinig anders dan besluiten dat de Amerikaanse roots niet zijn weggestopt, en dat hoeft uiteraard ook niet. De snoet ligt in de familielijn en lijkt erg hard op die van de Cruze. Achteraan is de Malibu wel te onderscheiden van zijn broers en zussen. Daar vallen vooral de Camaro geïnspireerde achterlichten snel op.

Je kan de 4.865 mm grote sedan, tevens de grootste in zijn segment, enkel bestellen in LTZ-uitvoering, dat is de topversie bij Chevrolet. Die uitvoering laat zich al snel opmerken in de wagen zelf. Zo krijg je het 7 inch infotainmentsysteem, allerhande veiligheidsnufjes, achteruitrijcamera, cruise control, key-less-go, enzovoort. Jammer genoeg geven de gebruikte materialen blijk van zijn goedkopere prijszetting, wat uiteraard logisch is. Veel harde plastic die niet allemaal even goed aanvoelen, veel kraakjes op zowel lage als hoge snelheden en vrij veel wind- en rolgeluiden. Wat wel goed zit is de ergonomie van het dashboard met mooie grote bedieningstoetsen. Ook de richtingaanwijzers voelen erg stevig aan. Het infotainmentsysteem hadden we graag getest maar ons voertuig kreeg de software niet mee, jammer. Achter dat scherm zit trouwens een handig opbergvak, net zoals de Orlando. Jammer genoeg zorgt dat opnieuw voor wat kraakjes doordat het scherm niet perfect aansluit en ingewerkt zit. Verder beschikt de Malibu over goed zitmeubilair, zijn er twee volwaardige zetels achteraan met een derde zitje in het midden en beschik je over 545 liter kofferruimte, daarmee moet hij enkel de Skoda Superb en Volkswagen Passat voorlaten (beide +20 liter).

Onder de kap zit je met één enkele motor, een 2.0 liter turbodiesel met 160 pk die we kennen uit de Opel Insignia. De motorisatie is met een manuele en automatische versnellingsbak te bestellen, wij reden met die laatste gezien het gemak ervan. De automaat is op vlak van CO2 uiteraard de minst interessante met een uitstoot van 160 g/km t.o.v. 134 g/km bij de manuele versnellingsbak. Gelukkig maakt de automaat de hogere aankoopprijs goed met een prima werking. Het vermogen komt heel lineair naar voor, automaat is feilloos en schakelt bijna gevoelloos tussen de verschillende verzetten. Hernemen is geen enkel probleem door een correcte versnellingskeuze en voldoende vermogen. We waren verrast door deze motor, de versnellingsbak en zijn goede sturing, zo goed hadden we het niet verwacht.

Specificaties

Motor

2.0 liter diesel viercilinder

Vermogen

160pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

6-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 635 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 33 299.00

Prijs basismodel

€ 33 299.00

Min. kofferinhoud

545 L

CO2-uitstoot

160 g/km

Maar hoewel de bediening erg goed is en ze op dat vlak alles mee hebben om een prima cruiser in huis te hebben, staat de Malibu een stuk te hard afgeveerd. Ze zijn iets te optimistisch geweest in het aanschroeven ervan en het gevolg ervan is dat de Malibu bijna oncomfortabel wordt. Je voelt letterlijk elke richel en put in het wegdek, en geef toe, in België hebben we er een knappe verzameling van.

Een reden waarom deze Chevrolet interessant kan zijn is zijn prijs. Voor de automaat betaal je 33.299 euro en voor de manuele ben je 31.799 euro kwijt. Voor de grootste sedan van het merk is dat relatief weinig geld. Maar die prijs voel je ook. Afwerking is niet zoals we van Europese merken gewoon zijn en de ophanging en wind- rolgeluiden worden vaak storend. De Malibu moet het vooral hebben van zijn Amerikaanse looks en goede motor-sturing-versnellingsbak-combinatie. Daarnaast kan de in Korea gebouwde Malibu ook rekenen op 5 NCAP sterren en 3 jaar garantie (of 100.000 km). En wie daar belang aan hecht en ook wat ruimte zoekt voor weinig geld, is bij de Malibu misschien wel aan het juiste adres.

Auteur: Pieter A.
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
duckje 16:10
afbeelding van duckje

ik vind de afwerking vinterieuren op de fotos nog wel mooi, maar swat het zijn fotos

Pieter A. 17:06
afbeelding van Pieter A.

Jup. en zoals je zegt, qua looks zit het best snor. Maar zaken kraken en piepen te veel om van "echt goed" te kunnen spreken.

Chevy Koen 08:16
afbeelding van Chevy Koen

Ik vind deze wagen absolute topklasse. Ikzelf rij met de Chevy Cruze Lt 2011 maar mijn ouders rijden toch al meer dan een jaar met de Malibu. Hij heeft indd Super looks,maar van dat gekraak en die harde vering kan ik niks zeggen,want de auto is muisstil en rijd Super comfortabel. Het zogezegde "duidelijk goedkoper materiaal" vind ik ook heel negatief klinken,want zo goedkoop (of anders) Ten opzichte van zijn duurdere concurrenten voelt het niet echt aan. Overigens zit je ook niet steeds met je handen aan het dashboard etc, stel als het dan niet zo goed zou voelen heeft dat nu niet meteen veel belang,zolang het er goed uit ziet en dat doet het ook heel goed. Het infotainment system is dik in orde en over de "minder goede aansluiting van het scherm waardoor het zou kraken" klopt ook helemaal niet. Ik rij regelmatig mee in deze wagen en heb zelf al enkele keren gereden,maar ik heb nog niet 1 keer iets horen kraken behalve dan m'n schoenzolen doordat het zo stil is (zonder radio althans) in deze wagen. Het enige dat eventueel wel beter zou kunnen is de touch-screen,dat is een beetje te statisch,maar dat is wel bij meerdere automerken het geval.
In deze categorie van wagens staren de meeste mensen zich blind op de prijs,hoe duurder hoe beter,maar dit klopt 85% van de gevallen niet. Dit bewijst Chevrolet met deze Malibu,maar ook met de Cruze. Alleen spijtig dat ze beslist hebben om er eind 2015 mee te stoppen Ten voordele van Opel. Maar daar kan ik geen vergelijk mee maken,want waar je bij Chevrolet een full option cruze of Malibu hebt heb je bij Opel een kale auto met enkele basis dingetjes op. En voor dezelfde full option te hebben mag je al makkelijk 5 tot 10 000 euro extra rekenen. Lederen bekleding van de zetels + zetelverwarming is standaard bij de Malibu,voor de Insignia betaal je daar al een redelijke smak extra voor,om dan nog te zwijgen over de keuze voor 160pk die nog eens een stuk duurder is van de Insignia.
Chevrolet has got it all,maar krijgt te weinig appreciatie van General Motors Europe.

F 21:38
afbeelding van F

De motor uit de Insignia? Dit de Opel Insignia met een andere snuit, net als de Buick Regal trouwens

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws