Rijtest: Audi A8 Hybrid

Rijtest: Audi A8 Hybrid

Hybridiseren, is het een werkwoord? Het is in ieder geval wat Audi stilaan doet met haar gamma. Na de Q5 Hybrid en de A6 Hybrid onderwerpen we nu ook de A8 Hybrid aan een test. Of een elektrische aandrijving te combineren valt met een luxewagen lees je hieronder.

De Audi A8 Hybrid die we meekrijgen kan je onderscheiden van zijn conventionele broeders door de Arctic Silver metaallak of de turbinevelgen die specifiek voor deze versie werden weerhouden. Hier en daar zijn wat Hybrid-logo's terug te vinden maar verder is er aan de buitenzijde niets dat er op wijst dat je een stukje elektrisch gaat rijden met deze wagen. Binnenin is er wel wat verschil. Naar analogie met de Q5 en A6 in hybridevorm plaatst Audi een powermeter, eerder dan een toerenteller, in het instrumentenpaneel. Wie wil weten hoe groen hij rijdt kan in de interface van de MMI ook een visualisatie tonen die laat zien welke energiebron gebruikt wordt. Tot slot kan je er met een knopje in de middenconsole voor kiezen om enkel elektrisch te rijden. Dit kan tot de accu leeg is, nadien schakelt het systeem automatisch over op de verbrandingsmotor en laadt het de accu weer bij met regeneratieve technieken. Wil je dan weer volledig elektrisch rijden, moet je er opnieuw aan denken om het knopje in te duwen.

Rijtest: Audi A8 Hybrid

Elektrisch rijden lukt in de praktijk, al moet je dan geen (knal)prestaties verwachten. Je gebruikt het best wanneer je op snelheid bent; de functie kan geactiveerd worden tot een snelheid van 99 km/u. Deze Audi beschikt over een coasting-functie, dat wil zeggen dat wanneer je het gaspedaal lost de snelheid niet dadelijk zakt. Een handigheidje voor wanneer je niet direct snelheid wil verliezen, al vraagt het wel wat gewenning.

Rijtest: Audi A8 Hybrid

Audi rust de A8 Hybrid uit met dezelfde motor als de A6 Hybrid en de Q5 Hybrid. Dat is de 2.0 TFSI met 200 pk, aangevuld met een elektromotor met 40 kW. Gecombineerd is dat goed voor een vermogen van 245 pk en een koppel van 480 Nm. Het is voor het eerst dat Audi een viercilinder in de A8 plant en eerlijk gezegd vinden we het geluid er niet direct bij passen. De prestaties mogen er dan wel weer zijn. De A8 Hybrid trekt in 7,7 seconden op van 0 naar 100 km/u. Daar zit de elektromotor natuurlijk voor iets tussen, want zonder de (tijdelijke) hulp daarvan is de motorisatie heel wat minder pittig. Bengelend onderaan het A8-aanbod is de A8 Hybrid dan ook de minst krachtige van allemaal, al kan dat ook moeilijk anders omdat hij nu eenmaal wat extra gewicht meetorst. Toch heeft hij meer koppel voorhanden dan de grotere 3.0 TFSI (480 Nm vs. 420 Nm).

Rijtest: Audi A8 Hybrid

Dat extra gewicht heeft ook zijn gevolgen in het weggedrag van de wagen. De A8 Hybrid voelt iets minder vinnig aan dan andere geringde limousines, al blijft het natuurlijk nog steeds erg aangenaam om te rijden. Anderzijds neemt de A8 wel de positieve eigenschappen van zijn broers op lange rechte wegen over. Hij blijkt dus vooral een auto waarmee je lange afstanden kan afhaspelen zonder te hoeven gaan tanken. Opmerkelijk is dat Audi de brandstoftank van 90 naar 75 liter terugbrengt, ten voordele van de accu's die zich in de koffer bevinden. Wij verstookten 7,2l/100 km, wat niet slecht is voor deze motorisatie, aangezien we met de Volkswagen Beetle 2.0 TFSI - weliswaar zonder hulp van een elektromotor - eerder dit jaar een gemiddeld verbruik van 8,5l/100 km haalden.

Rijtest: Audi A8 Hybrid

Binnenin krijgt de A8 Hybrid natuurlik dezelfde luxe mee als enig ander A8 model. Zo zit de MMI-interface goed in elkaar, krijgen we sfeervolle interieurverlichting en zien we ook tweekleurige inlegaccenten rondom. Optioneel komt er op ons testmodel nog een zonnescherm voor de achterruit, dubbelglas en een deursluithulpsysteem bij, waarbij een niet goed gesloten deur automatisch in het slot wordt getrokken. We hadden ook nog het snufje waarbij je de kofferklep kan openen door met je voet onder de achterbumper te zwaaien maar dat systeem werkte bij ons enkel wanneer het zin had. Foute bediening of een sensor die niet goed werkte? Dat laten we in het midden. De inhoud van de kofferruimte slinkt van 510 tot 335 liter, vanwege de extra ruimte die de accu's innemen. Die worden ook dwars boven de achteras geplaatst, zodat ook de achterbank niet neergeklapt kan worden.

Rijtest: Audi A8 Hybrid

Wie een Audi A8 Hybrid koopt telt daar minimaal 80.900 euro voor neer. Dat is minder dan de basis-benzine of -diesel, en kan natuurlijk nog worden aangespekt door de optielijst binnen te halen. Een BMW ActiveHybrid 7 kost je 78.150 euro, een Lexus LS600h (het uitgaande model dan wel) kostte 114.860 euro. Dankzij de kleine motorisatie betaal je jaarlijks 396 euro aan verkeersbelasting, de BIV komt op 201 euro te liggen, vanwege de CO2-uitstoot van 147 g/km.

Audi A8 Hybrid (rijtest)

Audi tracht met de A8 Hybrid hun hybride aandrijving ook bij hun grootste model te introduceren. In ds V.S. heeft hij volgens Audi weinig slaagkans, in China en Europa des te meer. Toch zien wij in ons dieselminnend land nog niet dadelijk een CEO met deze wagen rijden. Het nut van een hybride wordt deels teniet gedaan door het hogere gewicht en de kleinere brandstoftank. Wie liefhebber is van hybride wagens, kan zich zeker vinden in deze Audi, wie liefhebber is van grote Audi limousines zal het iets moeilijker hebben met deze viercilinder die niet volledig stil zijn werk doet.

Specificaties

Motor

2.0 TFSI + hybride

Vermogen

245pk

Koppel

480 Nm

Overbrenging

S-Tronic achttraps automaat met dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 845 kg

Topsnelheid

235 km/u

Prijs testwagen

€ 102 125.00

Prijs basismodel

€ 80 900.00

0 tot 100 km/u

7.70 sec

Gemiddeld testverbruik

7.20 L/100km

Min. kofferinhoud

335 L

CO2-uitstoot

147 g/km

BIV

€ 202.00

Rijtaks

€ 397.00

Auteur: Sven
Reacties: 11 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Techno Patat 13:56
afbeelding van Techno Patat

Over de auto: Het verbruik is zeker niet mis, ik denk dat het bij Mercedes met die andere Limosine 4-cilinder niet beter gedaan wordt! Daar kan je met de S250 CDI denk ik toch ook op rekenen, behalve dat je dan hier benzine rijdt, 245PK hebt en nog eens een hoop coolder bent aan de bar (want hybrid klinkt veel cooler dan diesel...)

edit: inmiddels aangepast

Yvesw 14:01
afbeelding van Yvesw

edit: 'Num lock' geactiveerd en aangevuld :-)

Nathan 18:15
afbeelding van Nathan

Luxueuze wagen, ongetwijfeld, maar dat viercilinder geluid behoorde echt tot de lelijkste dat ik ooit al heb gehoord. Of mijn verwachtingen waren veel te hoog, dat kan ook natuurlijk.

Yvesw 18:42
afbeelding van Yvesw

ps: [muggenziftmodus] Er gaat wel iets mis met jullie logo te plaatsen in donkere foto's ;-) Misschien overwegen om een witte variant te introduceren? [/muggenziftmodus]

O.T.: Mooie wagen, al snap ik de meerwaarde niet tegenover de 3.0 TDI. Oké, het milieu, maar laten we eerlijk zijn, in realiteit ligt geen mens -die in deze klasse koopt- daar van wakker. Of het moeten moraalridderszijn ... Maar met die 10 man ga je niet break-even draaien.

Wim 16:38
afbeelding van Wim

nee idd, wit had hier zeker beter geweest

B4 21:59
afbeelding van B4

Chique foto's, in welke stad getrokken?

De meerwaarde snap ik ook niet meteen maar aan de andere kant, alle begin is moeilijk. De eerste diesels zullen ook niet zoveel meerwaarde hebben gehad tegenover de benzine in die tijd. Nu zijn elektrische wagens en hybride's nog altijd een beetje erg beperkt maar wie weet over 10 jaar...

Sven 22:06
afbeelding van Sven

foto's zijn genomen in Gent (en de regio errond voor de driving shots en de pikdonkere foto)

Wim 16:40
afbeelding van Wim

Echt(wederom) aangenaam verrast van de 2.0 TFSI. Ik dacht dat hij wat moeite ging hebben, Lexus en BMW gebruiken immers veel dikkere moteren. Maar ging vlot vooruit.

Cédric 04:10
afbeelding van Cédric

Ik heb nog nooit in een hybride-auto (mee-)gereden, maar al wel dikwijls in diesel-hybridebussen van De Lijn.
Het mooie aan die bussen vind ik het optrekken. De dieselmotor blijft draaien als de bus stilstaat (en wekt dan elektriciteit op), en wanneer het licht op groen gaat, blijft de motor vrij draaien terwijl de bus elektrisch accelereert tot ongeveer 20 km/h. Als de bus dus 30 meter verder is, hoor je de dieselmotor toeren maken terwijl de automaat in 2e versnelling (of 3e) inkoppelt.
Op die manier omzeilt de bus de inefficiënte eerste versnelling. Doen hybride-auto's dit ook?

MichelAngelo 15:52
afbeelding van MichelAngelo

jamaar Yvesw, als ge ne moraalridder zijt koopt ge u zoiets nie he, zuinig of niet, passeert daarmee aan een griekse bank en ge smeekt erom om rectaal over een Christusdoornboom getrokken te worden om u vervolgens te laten vierendelen, terug aan elkaar naaien, bloedingen te stelpen, te laten reanimeren om vervolgens alles nog eens te kunnen herbeleven.
dan koopt ge u een clio'tje ofzo.

MichelAngelo 16:00
afbeelding van MichelAngelo

ahja, vergeten: OT; alweer hier: dat interieur vind ik -zoals in alle laatstenieuwe audi's- er echt goed uitzien, monochrome en straalt warmte en comfort uit (terwijl dat laatste in veel gevallen slechts een illusie is) echt een aangenaam plekje om in te vertoeven, maar dan vind ik de buitenzijde alweer dik tegenvallen en zéker voor dat geld. noem het A6, A8, A007,... de ene al iets korter dan de andere, die wagens hebben -uiterlijk en naar mijn mening- niks, nulkommanul bijzonders (behalve de njamnjam R8). ze lijken niet alleen allemaal op elkaar, ze lijken ook nog eens allemaal op nagenoeg alle andere evenknieën van Duitse merken. Degelijk; bajaa, ongetwijfeld, karakter en finesse; huh?! wass?! wo?! wohin?! wie?! wer?! nein, mit schwiebeln und wursten schmeissen! ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws