Rijtest: Peugeot 508 HYbrid4

Peugeot 508 HY4

Hybrid4 is de inzending van PSA Peugeot-Citroën in het strijdtoneel der ecologische wagens. Sinds kort is de dieselhybride technologie ook beschikbaar in Peugeot’s 508 sedan.

Uiterlijk verschilt de Hybrid4 nagenoeg niet van zijn minder-ecologische stalgenoten afgezien van enkele subtiele badges. Het gekende 508 recept is aanwezig al lijkt deze volgens ons beter te werken op de SW.

De neus staat samen met de chromé accenten op het radiatorrooster lichtjes naar voren gericht. De motorkap zelf ligt enkele centimeters omhoog dankzij de gigantische bult. Tijdens onze testperiode was deze ‘bult’ ineens ook de grootste en de enigste opmerking over het uiterlijk van de wagen

Aan de achterzijde is – afgezien van de open-knop, waarover later meer – niets speciaals op aan te merken. De ledunits met drie schuine strepen sluiten het geheel mooi af.

Waarbij onze vorige Peugeot een zure nasmaak achterliet als het op het interieur aankwam doet deze 508 ons dat bijna vergeten. De standaard halflederen zetels zitten als gegoten en bieden een comfortabele positie voor het rijden. Er is duidelijk aandacht gegeven aan de vormgeving en ergonomie van het navigatie- en entertainment systeem, iets dat we zeker kunnen appreciëren. Geen loszittende of dubieus getitelde knoppen, een verademing.

De 508 biedt genoeg ruimte om comfortabel vier personen voor een lange rit te vervoeren. Hij is een twintig centimeter breder dan bijvoorbeeld concurrent Volkswagen Passat en eveneens ook drie centimeter langer, beiden cijfers die je zeker merkt op de achterbank met drie personen.

Dankzij de elektromotor en de batterijen die zich over de achteras bevinden is de kofferruimte ten opzichte van de gewone 508 sedan met niet minder dan 115 liter gekrompen waardoor er nog 400 overblijft. Met de achterzetels neer graak je 973 liter kwijt in de koffer, 408 liter minder ten opzichte van de niet-hybride.

De koffer openen kan je op twee manieren: of met de afstandsbediening, of door een knopje dat nog moeilijker te vinden is dan Waldo. Het knopje verschuilt zich immers in de ‘0’ van 508. Een leuk detail al vragen we ons af of het zoveel moeilijker was om een drukknop achter de leeuw te verbergen.

Waar het allemaal om draait bij deze 508 is de Hybrid4 aandrijving. Een diesel-hybride combinatie waarbij een 163 pk sterke 2.0 HDi dieselmotor de voorwielen aandrijft en een 37 pk sterke elektromotor de achterwielen. Deze combinatie is gekoppeld aan Peugeot’s gerobotiseerde BMP (boite manuel pilotée) versnellingsbak.

Met een gecombineerd vermogen van 200 pk en een sprintcijfer van 8,6 seconden is deze Hybrid4 zeker snel genoeg, alleen voelt hij nooit zo aan. De gerobotiseerde handbak is zeker niet bedoeld voor een sportieve – laat staan iets of wat dynamische – rijstijl. Op het einde van zijn toerenbereik doet hij er net iets te lang over om op te schakelen waardoor zijn momentum schijnbaar wordt gebroken. Ook indien je een snel manoeuvre wil uitvoeren dien je dit op voorhand goed te plannen om dezelfde redenen.

In sportmodus gaat het allemaal iets sneller maar dan is hij weer veel te nerveus voor dagelijks gebruik. Naast sportmodus kunnen we ook auto, ZEV en 4WD selecteren. Auto spreekt voor zich, in ZEV probeert hij zo lang mogelijk puur elektrisch te rijden en in 4WD worden alle vier wielen aangedreven net als in sport maar dan zonder de nerveuze versnellingsbak.

Schakelen kan ook steeds met de flippers achter het stuur maar dit veranderd nog niets aan de tijd dat de bak erover doet om een andere versnelling aan te leggen.

Rijtest: Peugeot 508 HYbrid4

Ondanks het hoge gewicht van 1815 kg – 290 meer dan de niet-hybride – kan de 508 zich toch nog met enige finesse rond een bocht bewegen waarbij je (in sport en 4WD) de extra input van de elektromotor op de achterwielen goed voelt.

Zoals verwacht voelt deze Peugeot zich nog het meest thuis op lange rechte stukken. Hij is op z’n Frans comfortabel (doch niet té zacht) afgeveerd waardoor het zeker geen straf is om hier dagelijks je ordinair woon-werkverkeer in af te leggen.

Op papier verbruikt deze 508 Hybrid4 3,4l/100km in een gemengde cyclus, een iets te optimistisch getal voor onze testperiode. Alhoewel we talloze dorpskernen en zone 30’s gerust puur elektrisch konden doorkruisen stond er aan het einde van onze week 6,1 l/100km op de boordcomputer. Nog steeds een acceptabel cijfer voor 200 pk, lijkt ons. Indien je het meeste van je tijd op de autostrade doorbrengt krijg je gerust het verbruik van deze moderne roetstoker nog enkele deciliters lager.

Een Peugeot 508 Hybrid4 zoals de onze staat vanaf € 42.470 op je oprit, laat je de optielijst kaal dan daalt dat naar € 38.050. Onze testwagen was voorzien van een metaalkleur (€ 570), 18” lichtmetalen velgen (€ 450), een ‘pack vision’ met onder andere xenon koplampen en LEDs (€ 1.050), parkeerhulp (€ 300), automatische airconditioning in vier zones (€ 500). Het navigatie- en entertainment systeem met JBL luidsprekers en heads-up kleueren display voegt nog eens € 1.550 toe aan de totaalprijs.

Geen licht prijskaartje al kan het lage voordeel van alle aard (dankzij de CO2 uitstoot van 88 g/km) eventuele leaserijders over de streep trekken. De 508 Hybrid4 kan veel meer zijn dan dat hij nu al is maar daarvoor is een moderne automatische transmissie nodig en die heeft PSA Peugeot Citroën voorlopig niet voorhanden.

Specificaties

Motor

2.0 HDi + elektromotor

Vermogen

200pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

6-bak gerobotiseerd

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 815 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 42 470.00

Prijs basismodel

€ 38 050.00

0 tot 100 km/u

8.60 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

400 L

Max. kofferinhoud

973 L

CO2-uitstoot

88 g/km

BIV

€ 41.12

Rijtaks

€ 396.66

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Alfred 14:24
afbeelding van Alfred

Ik dacht dat die Waldo knop al bekend was? Bij mijn weten doen ze dat toch al veel langer?

Yvesw 14:40
afbeelding van Yvesw

Neemt niet weg dat we er geen fan van zijn :-) Het is lekker tegendraads wat er voor zorgt dat iemand niet vlug je koffer open krijgt. Dat dit een voordeel of nadeel is laten we in het midden. Vergelijk het met iemand die de Windows startbalk rechts heeft staat. Het is niet moeilijker om er op te drukken maar het oogt gewoon tegendraads. :-)

Mathieu 12:21
afbeelding van Mathieu

Vraag mij een beetje af wat het nut is van zo'n wagen?
Zo weinig vebruiken ze niet, de rijtaks is hoger dan mijn gewone 1.8 diesel van 2007, sportief of dynamisch zijn ze niet te noemen, kleine koffer door de technologie maar wel een reuzewagen.
Die 88g/km zullen we ook maar met een korrel zout nemen zeker?

Trouwens, voor die prijs vind je volgens mij wel iets beters bij de concurrentie.

Hugo 20:10
afbeelding van Hugo

Diesel en hybride passen niet bij mekaar. In Amerika mag het zelfs niet!

Uw reactie