Rijtest: BMW M550d

 BMW M550d rijtest

Een 5-reeks met 381 pk, 740 Nm koppel en een sprintje van amper 4,7 seconden naar de 100. Komt bij dat er zowel een "M", als een "d" staat in de benaming. You had my curiosity. But now you have my attention.

First things first. De "50" staat deze keer niet voor een V8 (zoals in de 550i), maar voor BMW's gekende 3 liter zes-in-lijn diesel. Waar hij in de 535d nog over twee turbo's beschikt, krijgt deze M550d er ééntje meer. Zo beschikt hij over twee kleintjes en één grote. Eén van de kleintjes begint al bij een stationair toerental te draaien. Vanaf 1.500 toeren schiet de grote in gang zodat je bij amper 2.000 tpm de volle 740 Nm ter beschikking hebt. De 3e turbo komt nog wat later op gang en zorgt er voor dat er ook in de hogere regionen van de toerenteller genoeg koppel aanwezig is. Je kan dan ook verrassend lang doortrekken met deze diesel. Nu zijn BMW's daar wel voor gekend, maar het is even wennen dat de rode cijfertjes pas bij 5.450 omwentelingen per minuut beginnen.

 BMW M550d rijtest

Witte slaper

Combineer het vermogen met de vierwielaandrijving en de vlotte achttraps ZF-automaat en je wordt de stoplichtkoning van de "Sleepers". Alhoewel, sleeper, in deze Alpinweiss kleur met de zwarte diffusor, trapezium uitlaten en M-badge is hij toch niet helemaal een anonieme verschijning. Desondanks vinden we de visuele upgrades zeer geslaagd. De voor- en achterbumper zijn net wat sportiever en de standaard 5-spaaks 19 inch velgen staan hem geweldig. Lekker subtiel zijn de zilveren buitenspiegels, de zilveren nieren en het spoilertje op de koffer. Binnenin is er eigenlijk zo goed als geen verschil met een gewone 5-reeks. Hier en daar zijn de M-badges aanwezig en je krijgt M-sportzetels. De zetels zitten voortreffelijk en houden je, door het gebruik van alcantara en stof in plaats van leder, altijd mooi op je plaats.

 BMW M550d rijtest

Koppelkeizer

De vraag is natuurlijk wat de M in zijn benaming met zich meebrengt. M's staan toch voor meer prestaties, zowel in een rechte lijn als in "the twisty stuff". Die rechte lijn prestaties kan je, na de eerste keer het gaspedaal vloeren, snel aftikken. Hij is gewoon in elke situatie in geen tijd van zijn plaats en lijkt ook op hogere snelheid in een soort vacuüm te versnellen. In dagdagelijks verkeer zien we dan ook weinig rivalen voor deze koppelkeizer. Ondanks deze adellijke titel, vloeit er weinig M-bloed door zijn aderen. De snelheidsmeter mag dan heel snel met de klok meedraaien, we missen gevoel. Deels komt dit door de vierwielaandrijving en de vlotte turbo's, maar ook deels door het gemis aan geluid. De M550d produceert een semi-valse brom. Daar is niets op tegen, BMW had hem ook gewoon muisstil kunnen maken. Maar het kan beter, de door ons eerder geteste 640d Gran Coupé is daarvan het bewijs.

 BMW M550d rijtest

Meer M Mag

Ook de wegligging mag misschien meer M omvatten. Deze Duitser is zeker niet week, je krijgt echter het gevoel met een zeer dikke 5 reeks onderweg te zijn. Wij kennen niemand die daar niet mee kan leven, maar het brengt met zich mee dat een 313 pk sterke 535d xDrive met M-pack plots een koopje is van 67.740 euro. De M550d begint immers bij 84.100 euro. Leeg krijg je hem niet, desalniettemin was onze perswagen net geen 100.000 euro waard. Een boel geld, desondanks zouden we de triturbo niet direct afwijzen. De jongens uit München wilde de ultieme Autobahn cruiser maken en dat hebben ze gewoon gedaan. Als deze bescheiden Belgen toch een tip mogen geven, geef hem iets minder grip achteraan, iets meer gebrul binnenin en maak hem M5-strak. Zo krijg je misschien toch iets speciaals in je handen, want ultieme Autobahn cruizers heeft BMW natuurlijk te over.

 BMW M550d rijtest

Specificaties

Motor

3.0 triturbo diesel, zes-in-lijn

Vermogen

381pk

Koppel

740 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 870 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 98 150.00

Prijs basismodel

€ 84 100.00

0 tot 100 km/u

4.70 sec

Max. kofferinhoud

520 L

CO2-uitstoot

165 g/km

Auteur: Wim
Reacties: 10 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Yannick 14:24
afbeelding van Yannick

hypermoderne diesel.... super rijsensatie!

Carlos 15:35
afbeelding van Carlos

Aaah nu passeert deze eens :-) Was al het wachten sinds November ^^.
Leuke looks. Maar denk toch eerder naar een 535 te gaan.

Yvesw 15:37
afbeelding van Yvesw

Ultieme machine... Anderzijds heb je voor +/- 20.000 euro minder tegenwoordig een Maserati op de oprit staan... Een stuk minder krachtig, maar wat staat het best aan de cafétoog: "Ik sta hier voor de deur met die Maserati." of "Ik sta hier voor de deur met die BMW. Maar pas op! Tis wel een M. Allée, geen echte, want het is een diesel maar het is zeker géne zoals die van een leaser. Hij is echt speciaal! Geef me aandacht. Iemand?"

En ik weet dat je puur op papier beide niet kan vergelijken. En die 50d motor met 34 turbo's rijdt inderdaad super, maar speciaal voelt het toch niet...

Wim 15:49
afbeelding van Wim

haha, geweldige café praat :) Desondanks denk ik wel dat dit een gewilde occasie gaat worden, zo'n auto die binnen 10 jaar heel cool is :)

Yvesw 16:04
afbeelding van Yvesw

Inderdaad. Een beetje de sleeper die de oudere generatie M5's waren voor ze veertien uitlaten kregen achteraan :-)
Badges er af, een zwarte kleur en mensen gaan niet weten wat er gebeurt aan de stoplichten binnen 10 jaar :-)

Dirk 20:47
afbeelding van Dirk

Als de motor het 100000 km uithoudt mag je al blij zijn, binnen 10 jaar schiet er geen enkele meer over

Carlos 17:34
afbeelding van Carlos

Dat is feit dat juist is!

celis marcel 16:18
afbeelding van celis marcel

Juist naast mij gehad aan rode lichten , vertrok inderdaad snel maar na 100 meter al voorbijgestoken met yamaha 600cc. Dus toch niet zo geweldig , wordt vooral over gepocht door mensen die er geen hebben

Wim 16:54
afbeelding van Wim

Welke wagen wordt er niet na 100m voorbijgestoken door een motor? Zeker met dit weer :)

Gerrit 15:34
afbeelding van Gerrit

Ik ben zelf een BMW (cabrio) rijder en ik ga ook niet altijd liggen optrekken tegen elke moto aan de lichten. Ik weet wel dat als je met 381pk en 740nm koppel er alles uithaalt,je aardig je best mag doen om die met een 600cc motor bij te benen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws