Rijtest: Mercedes S 350 Bluetec (w222)

mercedes-s-klasse-rijtest-autofans-ben-kwanten

Zo'n Mercedes G-klasse mag dan wel hét icoon zijn van het merk met de ster, nog geen tien G-klasses kunnen tippen aan de luxe die een S-klasse je biedt. Wij droomden een weekje weg in de zachte hoofdkussens van deze slee.

De S-klasse heeft een decennialange traditie om luxe naar een hoger niveau te tillen en elke CEO heeft zich op zijn minst al eens afgevraagd of zo'n slee op zijn oprit zou passen. Of je daadwerkelijk tot de aankoop overgaat, hangt in deze klasse niet zozeer af van de potente motor, het heeft meer met finesse en stijl te maken.

En als we het over die twee hebben, dan heeft Mercedes een streepje voor op zijn twee Duitse concurrenten, de BMW 7-reeks en de Audi A8. Die laatste is een stuk agressiever afgesteld maar conservatief vormgegeven, de Beierer combineert lichtvoetigheid met een moderne lijn. Bij Mercedes moet je zijn als je klassieke luxe in een moderne vormgeving wil gieten.

mercedes-s-klasse-rijtest-autofans-ben-kwanten

Zoals zijn voorganger

We kregen de unieke kans om deze S-klasse even naast zijn voorganger te parkeren. Twee S-klasses op een dorpsplein, dat zorgde toch voor wat jaloerse blikken. Wij gingen intussen even na wat de verschillen zijn en kwamen tot de conclusie dat de nieuwe S-klasse een evolutie van zijn voorganger blijkt. De lijnen verschillen dan wel, de technologie is niet zo fel gewijzigd. Mercedes legt zich toe op wat details, zodat een eigenaar van een S van de vorige generatie zich direct thuisvoelt in deze nieuwe S. En hoewel Mercedes ons graag vertelt dat de nieuwe S ontworpen werd vanuit de verlengde versie - en dat nadien pas de kortere variant werd ontwikkeld - blijken de wielbasis van de nieuwe en oude generatie toch gelijk.

mercedes-s-klasse-rijtest-autofans-ben-kwanten

Waarin verschillen beide wagens dan? Je kan technische snufjes instellen, zoals de parfumering van het interieur, maar ook de koeling kan in nóg meer aparte zones worden ingedeeld, zo is het perfect mogelijk dat je warme lucht in het interieur blaast, terwijl je op je voeten koudere lucht laat blazen, of omgekeerd. Mercedes wikkelt het interieur ook in LED-verlichting met een accentuerende strip rondomrond het interieur. Ook die strip kan in verschillende delen in sterkte worden aangepast en ook de kleuren zijn naar eigen keuze aan te passen. Een roze verlichting is echter niet waar wij naar op zoek zijn in een wagen met die uitstraling.

huiswerk maken

Eens je het COMAND-systeem overwonnen hebt en jezelf wegwijs hebt gemaakt in de vele menu's en submenu's, vind je nog andere zaken terug. Zo kan je kiezen voor maar liefst vijf verschillende soorten massages, kan je je zetel op heel wat manieren elektronisch verstellen en bedien je ook de functies voor radio en multimedia met gemak via de ronde knop op de middenconsole. Wil je nog sneller gaan, dan stel je een aantal functies in op een centraal toetsenbord, dat tegenwoordig beter wordt afgedekt dan bij de vorige generatie. Alle informatie wordt mooi weergegeven op een 12,3 inch groot display, een display waarop het beeld haarscherp is. Daarnaast vinden we een tweede display van dezelfde grootte dat digitaal de tellerpartij nabootst. Misten we op onze testwagen een Head Up Display, dan vonden we dat terug op de optielijst, er zijn weinig zaken die je je kan wensen die de S-klasse niet kan aanbieden.

mercedes-s-klasse-rijtest-autofans-ben-kwanten

achterin als een koning

De achterste plaatsen zijn volgens de ontwerper de beste. Dat merk je niet alleen aan de extra zachte hoofdkussens op de hoofdsteunen, dat zie je ook aan het knopje waarmee je de voorste passagierszetel kan instellen. Dat is geen pestknopje, wel een knopje om de passagier rechtsachteraan zoveel mogelijk beenruimte te gunnen. Achterin is het dus goed toeven, zeker met een DVD-installatie voor de langere reizen en een Burmeister soundsystem, al is niet iedereen daar even lovend over. Verder beschik je over even veel instellingen voor zetels en airco als voorin en kan je het geluidssysteem met een afstandsbediening tot leven wekken. Dat de schermen op de voorzetels niet als een touch screen werken, maakt het gebruik van verschillende functies iets ingewikkelder.

mercedes-s-klasse-rijtest-autofans-ben-kwanten

gedempt verbruik

Genoeg over de overdaad aan luxe en snufjes in het interieur. De Mercedes S-klasse verliest tot 100 kg aan gewicht tegenover zijn voorganger. Voor de S 350 BlueTec diesel gaat het om 40 kilogram, wat nog steeds niet slecht is voor een wagen die enkele centimeters (2 om exact te zijn) langer werd, Opvallend is dat de kofferruimte daarbij 50 liter kleiner werd. Dat maakt het voor de motor wel iets eenvoudiger om het gewicht van in totaal 1.855 kilogram vooruit te duwen via de achterwielen. Zo wijst de naald vanuit stilstand na 6,8 seconden al de 100 km/u aan, terwijl ons verbruik toch rond de 7,6 l/100 km bleef drijven. Theoretisch geeft Mercedes een CO2-uitstoot van 146 g/km op, een vermindering van 18 g/km tegenover zijn voorganger. Ons viel ook op dat de Mercedes zich beter voelt op uitgestrekte snelwegen dan op de kleinere regionale wegen. Dat zagen we aan het verbruik, dat voelden we ook aan de wagen zelf, die in de bochten zijn gewicht toch iets minder kon uitspelen.

mercedes-s-klasse-rijtest-autofans-ben-kwanten

gedempt gejuich

Met de demping zit het alvast wel goed, wie achteraan plaatsneemt heeft amper een idee of hij over een goede dan wel oneffen wegdek gevoerd wordt. Ook vooraan biedt het tweespakige stuur een goede communicatie met de voorwielen en worden oneffenheden mooi weggefilterd. Als klap op de vuurpijl is er voor de S-klasse ook het Magic Body Control, een systeem dat, gecombineerd met Road Surface Scan, via een radar de vooropliggende weg scant en de ophanging zodanig aanpast dat oneffenheden worden weggefilterd. Mercedes biedt een sportstand aan voor zowel ophanging als versnellingsbak, al hangt het fel van de gebruiker af of die al dan niet als standaard wordt ingeschakeld. Wie in comfortstand blijft rijden, ziet de naald van de toerenteller vaak lekker onder de 1.000 rpm zakken. Dat is iets wat niet vele wagens hem nadoen en is te danken aan de 7G-tronic automaat, die standaard wordt aangeboden op de S-klasse.

mercedes-s-klasse-rijtest-autofans-ben-kwanten

conclusie

Na een week grasduinen in menu's, na ons even CEO van één of andere multinational te wanen, kunnen we zeggen dat de S-klasse geslaagd is in zijn taak om ons te overdonderen met weelderigheid. Daarmee onderscheidt hij zich van zijn Duitse concurrenten en neigt hij zelfs naar de Britse takken van Rolls Royce, iets wat de S-klasse tot zijn taak mag rekenen sinds Maybach teloorging.

Specificaties

Motor

3.0 V6 turbodiesel

Vermogen

258pk

Koppel

620 Nm

Overbrenging

7G-Tronic, zeventraps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 855 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 80 456.00

0 tot 100 km/u

6.80 sec

Gemiddeld testverbruik

7.80 L/100km

Min. kofferinhoud

510 L

CO2-uitstoot

146 g/km

BIV

€ 559.00

Rijtaks

€ 769.00

Foto's: Ben Kwanten Photografie

Auteur: Sven
Reacties: 5 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:56
afbeelding van Techno Patat

Dat de wielbasis gelijk is heeft niets te maken met de basis. Dit is een volledig nieuw chassis dat ze dezelfde wielbasis meegaven om deze auto het attest van 'facelift' te geven. Op die manier kunnen ze de (volgens hun) onveilige aircoregels omzeilen! Het is dus heel bewust gedaan, maar de auto zelf is zowat volledig nieuw!

Ik vind deze allesinds ook weer de beste van de 3 limo's! Het enige waar ik me aan stoor zijn de 2 spaken op het stuur en de digitale tellers. De wennen niet, geef mij maar echte tellers! Ook op de perfecte LFA is dat het enige kleine minpuntje voor mij. Al zou ik er niet over vallen moest ik een limo kopen om me in rond te laten chaufferen!

Yannick 16:45
afbeelding van Yannick

Prachtige foto's!! Dat detail aan de lichten is wel top! de binnenverlichting op rood en je hebt een rijdende versie van Villa Tinto :-p

Yeelen 17:39
afbeelding van Yeelen

Miljaar, dat moet een leuke auto zijn om eens alleen (of met een gelijkgestemde vriend) aan alle knopjes te zitten en met alle functies te spelen!

Dequal 21:22
afbeelding van Dequal

Blijft een knappe wagen, wordt er IMO mooier en mooier op. Mijn complimenten voor de fotograaf ook! Knappe beeldjes tussen.

Rob 23:29
afbeelding van Rob

Wederom de complimenten aan de fotograaf: zoals gewoonlijk weer erg fraaie platen.
Over de wagen; tsja zeker niet lelijk, maar hij lijkt wat van zijn klasse t.o.v. zijn voorganger verloren te hebben. Statig en imposant is ie nog steeds, maar het chique is er wel een beetje af. Mijn keuze blijft daarom nog steeds de Jackpot XJ, toch net iets meer klasse in mijn ogen ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws