Rijtest Audi A3 berline 2.0 TDI

audi-a3-berline-rijtest

Audi plakte onlangs een koffer aan de A3 en doopte hem tot A3 berline. Dat de A3 eerder nooit als berline op de markt verscheen, was vooral in de Zuiderse landen opgemerkt. Nu Mercedes echter met de CLA op de proppen kwam, liggen de kaarten anders...

Qua afmetingen neemt de Audi A3 berline de draad op waar de Audi 80 ze in 1995 liet liggen toen hij vervangen werd door de A4. De A3 berline weegt ongeveer evenveel en is zowat even lang, al is hij natuurlijk een pak beter uitgerust.

aantrekkelijke achterpartij

We zullen niet rond de feiten heen draaien, de A3 berline wijkt enkel achteraan af van de A3 en bij uitbreiding elke andere Audi. Want zet hem naast de grotere A4 en je zal ze in vooraanzicht enkel kunnen onderscheiden vanwege de proporties. Voor het overige lijkt elk lijntje haarfijn overgenomen. Anders wordt het achteraan, waar de kofferklep de dichtgeknepen achterlichten van de A3 overneemt. Aangevuld met een dubbel uitlaatje ziet die achterzijde er best aantrekkelijk uit. Anders dan bij de meeste berlines die van een hatchback werden afgeleid lijkt de kofferpartij niet gewoon aangelijmd, het geheel ziet er goed uit en de daklijn vloeit mooi over in de kofferklep-met-spoilertje.

audi-a3-berline-rijtest

gekende recept

Wie instapt ziet dat Audi de A3 berline hetzelfde aankleedt als de A3 of A3 Sportback. De vernuftige ventilatiemonden zijn er, net als de toetsen die horizontaal op de middenconsole liggen en ook de materialen verschillen niet in kwaliteit. Wie wat extra centen opzij legt, kan kiezen voor het geavanceerde MMI-systeem waarbij je je commando's kan schrijven op een touch pad. Wij moesten het echter stellen met een draaiknop en een iets kleiner schermpje. Slecht was de weergave op dat schermpje niet, al is het een hemelsbreed verschil in kwaliteit met dat van het grotere scherm dat bij de uitgebreidere infotainment-installatie hoort. Zitten doe je behoorlijk goed in deze A3, iets wat we intussen wel gewoon zijn van Audi. Ook achteraan heb je voldoende zitplaats, al is de beenruimte vrij compact. Wie echter meer beenruimte achteraan wil, kiest normalerwijze voor een A4.

audi-a3-berline-rijtest

neutrale rakker

Onder de relatief bolle motorkap van de A3 berline vinden we de 2.0 TDI met 150 pk terug. Samen met de 1.8 TFSI benzinemotoren is deze TDI de krachtigste in het gamma. Dat je met 150 pk wel voldoende snel mee kan in het verkeer, hoeven we je niet te vertellen. Toch is de motor vooral bij lage snelheid - en dito toerental - wat lam en voel je dat hij graag met zachte hand bediend wordt. Doe je dat, dan krijg je een wagen die aangenaam is om zelfs over lange afstanden je metgezel te wezen. Het verbruik schommelt daarbij rond de 5 l/100 km.

audi-a3-berline-rijtest

De demping en ophanging van de wagen zijn vrij neutraal te noemen. Zo neutraal zelfs dat we er weinig over te vertellen hebben. Overhellen in de bochten doet de A3 berline alvast niet. Wie de optionele Audi Drive Select kan je lekker in comfort-modus instellen om te cruisen maar ook de Dynamic-modus is best te pruimen, zonder dat het stuur plots te strak wordt. Wie voor de Efficiency-stand kiest krijgt een dichtgeknepen gevoel in stuur en gasrespons, zonder dat je daarvoor significant minder lijkt te verbruiken.

gerechtvaardigde prijs?

Elke Audi heeft zijn prijs, bij deze A3 berline is dat minimum 25.100 euro. De 2.0 TDI die deze testwagen aandrijft kent een prijs van 28.850 euro, zonder opties. Die prijs ligt natuurlijk een stuk boven die van de Opel Astra Sports Sedan of Mazda 3 berline, de Audi A3 berline kan zich goed weren tegen de Mercedes CLA die we in het begin al aanhaalden.

audi-a3-berline-rijtest

conclusie

Of Audi met de A3 berline potten gaat breken, is een lastige vraag. Vast staat dat Audi - samen met Mercedes - in staat is om de drievolumemodellen in het lagere middenklassesegment een heel andere uitstraling te bezorgen. Wie wel wat extra ruimte wil maar daar niet de prijs van de Audi A4 voor wil betalen, kan nu opnieuw bij Audi terecht, wie sinds de wissel van de Audi 80 naar de A4 kampte met een te kleine garage, zal nu ook tevreden zijn. Als je echter wil opvallen, dan raden we je de Mercedes aan, die lijkt wat minder op zijn broers dan deze Audi en zijn familieleden.

Specificaties

Motor

2.0 TDI, vier-in-lijn turbo diesel

Vermogen

150pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 285 kg

Topsnelheid

220 km/u

Prijs testwagen

€ 38 554.00

Prijs basismodel

€ 25 100.00

0 tot 100 km/u

8.70 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

425 L

CO2-uitstoot

107 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
PILL 18:01
afbeelding van PILL

Saaie wagen, extreem voorspelbaar, grijze kleur en veel te duur . Bijna 40k€ voor een eenheidsworst. Laat ons besuiten dat er veel beter alternatief op de markt te inden is voor een beperkter budget.

Techno Patat 21:43
afbeelding van Techno Patat

Wedden dat deze beter gaat verkopen dan de gewaagde CLA? Het werkt nu eenmaal helaas zo :(! Grijs, voorspelbaar en safe is veel 'verstandiger' om te kopen dan jong en knap.

De andere concurrenten zitten in een heel andere prijsklassen dus voor de meeste kopers niet de keuze die zij zoeken :-)!

Yeelen 23:39
afbeelding van Yeelen

Wel, ik zou deze toch verkiezen over de CLA. Misschien een beetje saai, maar wel een stuk beter in verhouding qua design tov Mercedes' mini-sedan. Gewoon een ander kleurtje dan grijs en dan mag hij voor de deur komen hier!

Uw reactie