Rijtest: Audi RS7 Sportback

audi-rs7-sportback-570hp-2014

700 Nm, meer heb je niet nodig om deze vierdeurs supercoupé onder de 4 seconden naar de 100 km/u te jagen. Dat is net zo snel als een Ferrari F40 hypercar of een iets modernere Lamborghini Gallardo LP550-2. Maar wat ben je met supercar performance in je dikke Audi?

Eerst en vooral krijg je natuurlijk heel wat uiterlijk vertoon. Alhoewel, behalve de 5 spaaks 21 (!) inch velgen blijft deze über Audi nog relatief laag onder de radar. Zelfs de dikke ovalen RS-uitlaten zitten mooi gecamoufleerd in de carbon diffusor. Het is te zien dat Audi dit wolf in "schaaps" kleren-kunstje al jaren onder de knie heeft. Niet iedereen gaat het met ons eens zijn, maar de A7 is op zich al een knappe verschijning. De RS luchtinlaten maken hem een stuk dreigender. Net genoeg om hem heel serieus te nemen in je achteruitkijkspiegel.

audi-rs7-sportback-570hp-2014

Geen kleine jongen

Binnenin zet die trend zich voort. RS-badges en carbon inlegstukken zijn mooi over het interieur uitgestrooid, maar het zijn de zetels die met alle aandacht gaan lopen. De zwarte valcona lederen zetels met witte honingraat stiksels zijn niet alleen een streling voor oog, ze zitten zo goed als ze er uit zien. Verder is er weinig verschil met een standaard A7 interieur. Dat hoeft ook niet, de afwerking en ergonomie zijn, zeker bij een aangeklede versie, van zeer hoog niveau.

Opvallend was de excellente head-up display. Je moet daarvoor wel zo maar even 1.645 euro voor aftikken, maar omdat er zoveel informatie op kan, hoef je je ogen niet meer van de weg te houden. Nog excessiever is de 6.025 euro die je moet neertellen voor het Bang & Olufsen Advanced Sound System. Naast leuke pop-up speakers krijg je een echt bioscoopgevoel in je auto. Hoewel, de kwaliteit is zwaar afhankelijk van je audiobron. We raden dan ook aan om digitale radio bij te bestellen want bij gewone FM-radio is B&O's meerwaarde ver te zoeken.

Het grote voordeel van een grote vijfdeurs met supercarallures is natuurlijk de ruimte. Tegenover pakweg een Porsche 911 heb je een zee van ruimte, zelfs met een klein gezin kan je met de RS7 uit de voeten. 535 liter slikt de koffer, en met de achterzetels plat een deftige 1.390 liter. Dat mag ook wel, want de zeven is met z'n vijf meter geen kleine jongen.

audi-rs7-sportback-570hp-2014-interior

Een sterk hart

Waar het bij deze vooral om te doen is, zit onder de kap. De 4.0 BiTurbo V8 perst er maar liefst 560 pk uit. Je bent dus onderweg met de krachtigste Audi van het moment(samen met de RS6). Met behulp van de Quattro vierwielaandrijving en de 8-traps ZF-automaat sprint je zo maar even in 3,9 seconden naar 100 km/u. Ophouden doet hij dankzij ons optionele "Pack Dynamic Plus" pakket pas bij 305 km/u. Ook optioneel is de sportuitlaat. De V8 brult dan ook van jewelste, althans, dat hebben we horen zeggen.

Binnenin valt het geluid wat tegen. De standaard dubbele beglazing, anders een zegen, gooit hier een beetje roet in het eten. Hier hadden ze kunnen op anticiperen, dat doen hun collega's uit München namelijk beter. Verder alleen maar lof over de geblazen vierliter, de 700 Nm is al volledig ter beschikking bij amper 1.750 rpm. Er is dus altijd power te over. Ook de gekende ZF-bak laat zich weer van zijn beste kant zien. Alleen jammer dat, in tegenstelling tot de S7, er geen launch control op de RS7 zit. Dit laat diezelfde ZF-automaat niet toe. Audi kiest voor de ZF-bak, omdat de RS7 over teveel koppel beschikt om de eigen automaat met dubbele koppeling aan te spreken.

In theorie heeft de V8 genoeg aan 9,8 l/100km. Dat is lang niet slecht, de vierliter beschikt dan ook over cilinderuitschakeling waardoor je af en toe met een V4 onderweg bent. In de praktijk merk je er niets van, en dat is ook terug te zien in ons verbruik van 12,5l/100km. In deze klasse maakt dat verder weinig uit, desondanks is het geen slecht resultaat gezien zijn prestaties.

audi-rs7-sportback-570hp-2014

Dagelijkse supercar

Zoals gezegd was onze Daytonagrijze RS7 gezegend met het optionele Pack Dynamic Plus. Dit sportpakket kost je een mooie Volkswagen Polo (15.403 euro). Aanvullend op de aangepaste (+55 km/u) snelheidsbegrenzer, krijg je een sportdifferentieel, LED-koplampen, keramische remmen en een dynamisch sportchassis. Voor het sportchassis gooien de ingenieurs de anders standaard luchtvering er uit in ruil voor een dynamische stalen vering. De RS7 ligt dan ook vanzelfsprekend heel strak op de weg. Dwarsliggers worden dankzij de grote wielen stevig doorgegeven, toch heeft Audi zijn topnummer mooi in balans weten te houden.

Ondanks zijn leeggewicht van 1.895 kg voelt hij verbazingwekkend lichtvoetig. De motor en de Quattro vierwielaandrijving zitten daar voor iets tussen. Die laatste stuurt namelijk tot 85% naar de achterwielen. Bij een nat wegdek voel je dan ook de achterkant uitbreken, maar schieten de voorwielen vliegensvlug te hulp. Dat geeft je best een geruststellend gevoel, iets wat bij de BMW M6 GranCoupe bij momenten ontbrak. Het maakt dat deze supercar in maatpak best geschikt is voor elke dag.

audi-rs7-sportback-570hp-2014

Bang for the buck

Audi's pk monster begint bij 116.000 euro. Voor 560 pk is dat best een schappelijk bedrag. Zeker in vergelijking met zijn concurrenten. De BMW M6 GranCoupe begint bij 134.000 euro, de Mercedes CLS 63 AMG bij 123.178 euro en de Porsche Panamera Turbo bij 149.798 euro. Vreemd genoeg kost de meest adellijke concurrent het minst, de Maserati Quattroporte GTS begint namelijk bij 109.505 euro, al kan je in diens test lezen waarom dat zo is.

Maar voor een Duitser is de basisprijs natuurlijk nooit het hele verhaal. Aan onze RS7 zat dan ook een heftige 48.000 euro aan opties. Een boel geld, maar als je sportonderstel alleen al 15.000 euro vraagt, verklaart dit genoeg. Ons inziens zitten er veel nutteloze en dure spullen op onze RS7. De nightvision, het carbon pack, het B&O geluidssysteem, de sportuitlaat, de 21"-velgen en zelfs het sportonderstel, je kan het gerust laten voor wat het is.

audi-rs7-sportback-570hp-2014

Conclusie

De RS7 heeft ons aangenaam verrast. Ondanks zijn hardcore cijfers kan je er gerust elke dag mee naar het werk. De Quattro-aandrijving maakt hem volgens sommigen minder speels in vergelijking met zijn achterwielaangedreven concurrenten, je blijft natuurlijk met 5 meter en 1,9 ton aan Duitse snelwegcruiser onderweg. Door de sportief afgestelde vierwielaandrijving kom je veel beter de seizoenen door en kan je juist gans het jaar van je supercar genieten.

Foto's: Ben Kwanten Fotografie

Specificaties

Motor

4.0 biturbo benzine, V8

Vermogen

560pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 895 kg

Topsnelheid

305 km/u

Prijs basismodel

€ 116 000.00

0 tot 100 km/u

3.90 sec

Gemiddeld testverbruik

12.50 L/100km

Min. kofferinhoud

535 L

Max. kofferinhoud

1 390 L

CO2-uitstoot

229 g/km

BIV

€ 3 365.90

Rijtaks

€ 1 961.52

Auteur: Wim
Reacties: 13 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
witloof 12:48
afbeelding van witloof

Iedereen die maar klaagt over het losstaand scherm in de nieuwe mercedessen en zegt dat audi het mooiste interieur heeft, bergrijp ik bij deze toch niet.
Volgens mij is dat toch ook maar een scherm dat er lelijk bovenuit steekt.

Rob 14:11
afbeelding van Rob

Ja, hoe zit dat nu eigenlijk met de schermpjes in de A7 en A8? Ik dacht altijd dat ze wegklapbaar waren, net als de vorige generatie A8, maar dat is dus blijkbaar niet zo?

Hoewel deze foto anders doet vermoeden:
http://static.blogo.it/eurocarblog/audi-a8-my-2010-02/Audi_A8_MY2010_01.jpg

Ik weet het niet meer ;-)

Wim 18:30
afbeelding van Wim

Het scherm is wegklapbaar ja :)

Rob 09:47
afbeelding van Rob

Dus toch ;-)
Plusje voor Audi!

Rob 12:51
afbeelding van Rob

Nope, absoluut geen mooie wagen, zeker de RS niet.
Maar ik kan me best voorstellen dat je voor een A7 kiest. De A8 is toch een beetje een ouwelullenbak en een A6 is immers niet decadent genoeg ;-)

Maar waarom je dan voor een sportonderstel kiest? In zo'n wagen wel je toch heerlijk zweven over de weg, in alle rust. Dus gewoon met een joekel van een dieselmotor bestellen ;-)

Grunt 16:39
afbeelding van Grunt

Het opgegeven gewicht altijd met een korrel zou nemen, zeker bij Audi.

1895kg? Gewogen als 2081kg... Een paar honderd kilo is er onverwacht bijgekomen :-D
http://www.zeperfs.com/en/fiche4476-audi-rs7.htm

Verder vind ik de styling van deze 7 best OK - uitzonderlijk voor een Audi. Maar er zijn toch veel andere plaatsen waar ik mijn 135,000 zuurverdiende euri eerder zou uitgeven.

Carlos 20:13
afbeelding van Carlos

De grotere RS leden (lees: RS6-RS7) blijven in mijn ogen toppers. De RS6 iets meer dan deze RS7 omdat het dan een break is.
De velgen op de RS7 heb ik nooit mooi gevonden. Zowel deze niet als het andere type. De oudere RS-velgen zijn iets mooier. Misschien heeft het te maken met de hoeveelheid aan spaken...
De zetels zitten inderdaad heerlijk en mooi afgewerkt. De middenconsole zit bij Audi altijd wel goed gevuld en begin het ergens te veel van het goede te worden :D.

Ivm de sportuitlaat. De ene vindt het goed, de ander vindt het storend. Als je 'Dynamic' selecteert hoor je wel dat er iets zwaarder geluid te horen is vanwege de klepjes die openspringen. Dit was toch het geval bij een RS4.
Dat je binnenin goed geïsoleerd zit is ook hier weer eigen mening. Maar dit heb je bij de grotere AMG modellen toch ook, naar mijn mening + daar komt bij dat de AMG's al luider zijn langs buiten dan RS'sen.

Verder leuk verslag en ook weer heerlijke foto's! Thumbs up.

Yannick Op Locatie 19:30
afbeelding van Yannick Op Locatie

Die RS6 is er ook gewoon in Berline hoor... alleen zijn die zééér zeldzaam

Techno Patat 19:58
afbeelding van Techno Patat

De C6 RS6 heb je in sedan maar deze ook? Ik dacht van niet toch? Net als de RS4 enkel break is toch?

http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_RS_6 (check onder C7...)

@Carlos: ik heb het dan meer voor de RS5 met de V8 of de TT-RS! De grotere vind ik bakken te zwaaaaaar (net als de M5 overigens, de E63 is lichter maar nog steeds te zwaar :P!)! Al heeft de RS7 wel het knapste interieur der Audi's in mijn ogen, zeker die zetels zijn magnifiek!

Carlos 20:15
afbeelding van Carlos

De C7 RS6 is inderdaad enkel te krijgen in break, net zoals de RS4 B8. Dit ter grootste frustraties bij de amerikanen :p.
Een RS5 is dan weer een ander soort auto in mijn ogen. Net zoals de TT-RS.
Wie een RS6 of RS7 koopt zal deze in eerste instantie mooi vinden (hopelijk...). En gebruiken om leuk + comfortabel te cruisen met een overschot aan power om dan het linkse baanvak onveilig te maken ^^.
Een RS5, TT-RS en zelfs en RS3 zijn meer 'fun' bakken. Daar waar je de grote jongen beter voor thuis laar :p.

In Neckarsulm staan de verschillende modellen van zetels dat je kan kiezen in je Audi (R(S)). Een mens kan daar uren zitten als het moet ^^.

Met een RS6 C7 heb ik nog niet kunnen rijden om een verlijk te maken. Maar met de E63 kan je nog steeds even hard het varken uithangen dan andere AMG modellen :p.

Techno Patat 20:53
afbeelding van Techno Patat

Ma ge zei: 'De grotere RS leden vind ik toppers' :P! Awel ik vind dus de TT-RS en RS5 de toppers van het gamma, de andere vind ik anders. Leuk, dat misschien wel... Maar toch anders :P! Het is maar hoe je het bekijkt :p!

Ik heb ze beiden nog niet gereden, maar ik denk dat de E63/RS7/CLS63 me al ferm zou moeten verrassen... De M6 GC zou ik persoonlijk al nooit moeten hebben... De C6 RS6 en de CLS 63 Shooting brake zijn zowat de enige van dat segment die me aanstaan, verder heb ik 'et liever wat kleiner of net groter (lees SUV :p!). Maar goed, elk zijn ding :p!

Yannick 11:41
afbeelding van Yannick

oei foutje dan. Jammer wel want dat waren écht de dikste sedans :-)

Carlos 17:42
afbeelding van Carlos

Zolang het maar break modellen zijn :p

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws