DAGBOEK: Leven met een Tesla Model S [DAG 3]

Rijtest-Tesla-Model-S

Zo'n Tesla Model S, is dat eigenlijk iets deftig om dagdagelijks te gebruiken? Vijf dagen lang kan je ons dagboek lezen waarin je tot en met de ritjes naar de bakker kan ontdekken hoe de Model S aan onze verwachtingen voldoet. Vandaag geven we hem eens lekker de sporen.

Zaterdag 18 oktober

09:00 - Nadat ik gisterenavond de Tesla terug in ontvangst nam van collega Nathan aan de plaatselijke frituur - want vrijdag is nu eenmaal Frieday - heeft de Model S toch zo'n tien uur aan het stopcontact kunnen hangen. Goed voor een totale range van 280 kilometer die ik vandaag kan opsouperen. Dat een deel daarvan naar een iets dynamischer rijgedrag zal gaan, dat staat nu al vast.

09:30 - Net de wederhelft afgezet aan de tennisclub om haar wekelijkse les te geven waarna ik me verdiepte in de rij-instellingen voor de Model S. Teruggekomen van een relatief kale reis. Buiten de aanpassing van de rijhoogte - van Very High tot Low - en het stuurgevoel - van Comfort tot Sport - valt er weinig te personaliseren op het vlak van rijgedrag. Oké, de tractiecontrole kan af, maar dat kan je ook op een Citroën C1. Valt er anderzijds iets aan te passen aan de rijdynamiek van een elektrische wagen? Misschien dat een sportsetting voor de ophanging een leuke extra kan zijn...

Rijtest-Tesla-Model-S

11:30 - Tijd voor een rustmoment aan de kant van de weg. Na een rit van Mechelen tot Aarschot via Hulshout (lees: de boerenbuiten) op z'n minst aangenaam verrast door de Model S. Op een gezapig tempo laat hij zich heerlijk zacht laveren over zelfs de slechtste ondergronden. Toch weet hij zich bij een snediger rijgedrag strak te zetten, in een oogwenk. Dus die sportsetting is dan misschien toch niet nodig...

De batterijen die onder de gehele wagen zijn geplaatst zorgen ervoor dat het zwaartepunt van de wagen belachelijk laag ligt en hij stabieler de hoek omgaat dan pakweg een BMW M5. Wel met iets minder vertrouwen, want door de abrupte stomp van het koppel moet je hem iets oplettender aanpakken. Nog een nadeel, de stoelen zijn té Amerikaans. Vertaal je dat naar Europese normen, dan bedoel ik vooral té breed. Heerlijk voor lange afstanden, minder heerlijk als je een S-curve in volle galop aanpakt. Voor sportief rijgedrag geven de stoeltjes gewoonweg te weinig steun.

Rijtest-Tesla-Model-S

De Michelin Pilot Sport 2 banden doen dan weer wel uitmuntend hun werk. Al heb ik wat vrees voor de levensduur ervan. Door het instant koppel van 600 Nm krijgen ze veel te verduren, zelfs bij gewoon rijgedrag. Het is dan ook maar de vraag hoeveel kilometers je kan malen met één setje banden. Zeker als je - zoals de gemiddelde Autofanner - een kriebelende rechtervoet hebt.

14:00 - Gezapige terugrit achter de rug waarbij ik gestopt ben bij enkele familieleden. Dankzij het heerlijke zonnige weer in oktober met het panoramisch dak open gereden. Alles behalve ideaal, zo blijkt. Te veel turbulentie vindt zijn weg via het open dak in het interieur waardoor je met constante rukwinden zit. Zeker door het ontbreken van motorgeluid valt het nog ééns zo hard op. Al is dat niet het grootste struikelblok van dat panoramisch dak. Schijnt de zon binnen, dan zie je niets meer van die gigantische iPad in het midden. Meer nog, de reflectie verblindt je zelfs. Een euvel waar ze bij Tesla hopelijk ooit een oplossing voor vinden.

Rijtest-Tesla-Model-S

O ja, over verblindende elementen gesproken, die chromen zijspiegelhouders (of hoe je het ook wilt noemen) zien er misschien wel netjes uit, ook zij zwieren maar al te graag het zonlicht richting je pupillen. Bling Bling die je vooral Blind Blind probeert te maken. Verder kreeg ik ook het krakende geluid door de luidsprekers zoals collega Nathan. Oorzaak bleek mijn gsm te zijn die vlak onder het scherm lag, in het vakje voorzien om zo'n dingen in te steken. Nu ja, schoonheidsfoutjes, niet?

14:30 - Net terug van de plaatselijke supermarkt. De Tesla kon op veel bekijks rekenen. Zelfs een eigenaar van een MG B was onder de indruk. Ik had liever een toertje gemaakt met zijn heerlijk rood exemplaar. Tijd voor een cocktail, het is tenslotte zaterdag voor iedereen...

Rijtest-Tesla-Model-S

Lees hier de INTRO, DAG 1, DAG 2, DAG 4, DAG 5

Auteur: Yves
Reacties: 2 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Kaat 13:03
afbeelding van Kaat

Ik snap er niets van: in onze Model S werden wij (gedurende de 8 maanden dat we ermee rondrijden) nog geen enkele keer verblind, konden wij doorheen alle zon van de zomer altijd perfect het touchscreen aflezen, stoorde de (weinige) wind die door het open dak binnenkwam nooit, en zaten wij altijd perfect in die zetels. Bovendien moet het Tesla Audio Pack niet onderdoen voor het B&O systeem uit onze Audi A5.
Geen minpunten dan?
O ja, toch wel: geen kleerhaakjes achteraan de wagen en te weinig opbergruimte binnenin (ze hadden toch wel een bergvakje kunnen integreren in die monsterlijk dikke deuren, vind ik).

Yvesw 13:58
afbeelding van Yvesw

@Kaat: Misschien dat de lager staande zon in de winter voor iets meer verblinding zorgt? Vorig weekend was dan ook abnormaal zonnig - en winderig - voor de tijd van het jaar. :-)

De stoelen: Ze zijn inderdaad comfortabel, maar geven bij sportiever rijden niet echt veel steun. Daar doet een BMW M-product het toch beter. Anderzijds is het natuurlijk de vraag hoe vaak je sportief rijdt in een Tesla (haal ik ook aan in de tekst).

Het Audiosysteem ging dan weer een stukje voor morgen worden :-)

Alvast bedankt voor je bemerkingen en eigen nadelen over de Tesla :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws