DAGBOEK: Leven met een Tesla Model S [DAG 5/ SLOT]

Rijtest-Tesla-Model-S

Zo'n Tesla Model S, is dat eigenlijk iets deftig om dagdagelijks te gebruiken? Vijf dagen lang kan je ons dagboek lezen waarin je tot en met de ritjes naar de bakker kan ontdekken hoe de Model S aan onze verwachtingen voldoet. Vandaag nemen we afscheid van onze geëlektrificeerde vriend.

Maandag 20 oktober

11:20 - De laatste dag met de Model S, dan moet je wel gepast afscheid nemen. Mijn verlies verwerkte ik door hem deftig op de gevoelige plaat vast te leggen. Nu ja, 'deftig', naar mijn fotografische normen. De locatie was op goed geluk gevonden in Leuven. Nog steeds geen idee wat daar juist gedaan wordt, maar er werden bussen vol met kinderen afgeleverd. Kinderen die uitermate geïnteresseerd waren in de witte sedan. Eéntje wist zelfs tegen zijn vriendje te zeggen 'kijk daar, nen Tisla!', bijna juist jonge knaap...

Tijdens het foto's nemen trouwens nog eens opgemerkt hoeveel interessante lijnen de Model S heeft. Hij wordt dan soms wel beticht om wat saai vormgegeven te zijn, als een zeer dure Ford Mondeo zou ik hem toch niet durven bestempelen. Ietwat veilig vormgegeven, dat wel, maar zou je hem gekocht hebben moest Tesla destijds naar buiten zijn gekomen met de vormgeving van de BMW i3? Juist ja, ik denk het niet.

Rijtest-Tesla-Model-S

11:25 - Zo meteen vertrek ik naar Tesla HQ in Brussel, het scherm toont alleszins een range van 143 kilometer aan. Meer dan genoeg natuurlijk als je uit Leuven komt, maar met zo'n elektrische wagens weet je nooit...

11:58 - Net voor het middagmaal gearriveerd bij Tesla. Zoals steeds lijkt het er redelijk donker. De Model S, die heeft nog +100 elektrische stuks op de rangeteller staan. Zorgen voor niets natuurlijk. Tja, de sleutel maar gaan afgeven zeker?

Rijtest-Tesla-Model-S

12:30 - Zo, dat was het dan, sleutels achtergelaten, nog een laatste keer naar de witte slee gekeken en in mijn - iets kleinere - slee gestapt. Nintendo man - Nicolas voor de klanten - was ook weer van de partij en vond mijn rangevrees lollig. Hij is zelf van Leuven en is ooit met een Tesla richting Brussel vertrokken met nog maar 30 theoretische kilometers. Uit vrees was hij braaf op het rechterbaanvak naar Brussel gezoemd om te ontdekken dat bij aankomst de Model S nog een range van 60 km had. Mettertijd dus een vrees die verdwijnt. Want inderdaad, het is een beetje dwaas dat ik zonder zorgen vertrek met mijn eigen wagen terwijl die nog maar een kwartvolle benzinetank heeft en waarschijnlijk nog zo'n 120 km ver geraakt. Maar goed, er staan nu eenmaal meer tankstations langs de kant van de weg dan stekkerdozen.

Conclusie

De Model S, het blijft misschien wel de meest interessante wagen die de laatste tien jaar is uitgekomen. Er zijn snellere, betere en goedkopere wagens die een thumbs up krijgen van ons, maar zo uniek als de Model S? Nee, dat zijn we in lange tijd niet meer tegengekomen. Een wagen die ervoor gezorgd heeft dat constructeurs nog eens een stevige Wake up call kregen. Als een klein merkje zoals Tesla zo'n dijk van een wagen kan neerzetten, waarom zitten jullie dan nog te knoeien met stiefmoederlijk behandelde elektrische karretjes die net om de kerktoren geraken?

Rijtest-Tesla-Model-S

Valt er dan niets slecht te zeggen over de Model S? Natuurlijk wel, hopen zelfs. Denk maar aan de afwerkingskwaliteit die verre van kan concurreren met die van de Duitse constructeurs, het krakende geluid door de boxen dankzij storing van je gsm en het gebrek aan een - voor particulieren - betaalbare variant. Echter is het maar een kwestie van tijd voor Tesla elk van die problemen oplost. Je voelt dat het merk in beweging is en een duidelijk doel heeft, een doel om de annalen van de autogeschiedenis in te gaan als het merk dat elektrische wagens op de kaart wist te zetten.

Rijtest-Tesla-Model-S

Dat allemaal dankzij één man, Elon Musk. Gek in zijn hoofd moet-ie zijn. Met zijn kapitaal had hij evengoed een vulkaan kunnen kopen om er duistere plannen te smeden om de wereld over te nemen. Echter wilt hij de wereld over nemen op een positieve manier. Mogelijks met een achterliggende reden, misschien wel om vereeuwigd te worden in de geschiedenisboeken als een visionair. Maar dat ik daardoor als Autofan nog altijd met een belachelijke snelle wagen kan rijden terwijl mijn kinderen fietsend langs de weg geen fijnstof hoeven in te ademen, daarvoor dank ik je mijnheer Musk.

Rijtest-Tesla-Model-S

Lees hier de INTRO, DAG 1, DAG 2, DAG 3, DAG 4

Auteur: Yves
Reacties: 11 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
JoeNe 13:44
afbeelding van JoeNe

Ik ben er zeker van dat er meer stekkerdozen langs de weg te vinden zijn dan tankstations. Je moet wel even aanbellen natuurlijk.

Het krakende geluid uit je boxen komt door een op sommige plaatsen minder goede DAB dekking in België.
En ja je GSM onder het scherm leggen zorgt ook voor storende signaalgeluiden. Maar er is nog plaats genoeg om je mobiele telefoon elders neer te gooien.

Ikzelf rij er nu bijna een jaar mee rond. En neen hij is niet perfect, maar hij maakt elektrisch rijden wel realistisch. Ik heb trouwens geen last van kraakjes en wat jullie zo slecht vinden aan de afwerking vraag ik me ook af. De gemiddelde Duitser heeft ook een heleboel plastic aan boord. En plastic is dan weer lichter dan hout zeker, dus het past wel in het plaatje.
De zetels kunnen beter, maar binnenkort kunnen we er nieuwe bestellen die wat meer steun hebben. Moest het nodig zijn...

Yvesw 13:49
afbeelding van Yvesw

@Joene: Niet zozeer de materialen zijn het probleem, wel de afwerking van alle elementen in het interieur. Er is nu eenmaal iets meer ruimte tussen sommige stukken dan zou mogen (kijk vooral maar eens naar het gat tussen de deurpanelen en het paneel aan de binnenkant van de B-stijl. Hier is een foto.). Het is niet erbarmelijk, want - pakweg - een Maserati Ghibli heeft ook die probleempjes, maar ze zijn wel merkbaar. Heb ik er mij ooit aan gestoord? Niet echt. Ik ben zo geen vergrootglas-type, maar objectief gezien kan je niet anders dan zeggen dat - voor hetzelfde bedrag - een BMW 5 Reeks, Audi A6 en Mercedes E-Klasse net iets beter afgewerkt zijn. Al zou ik daarvoor de Tesla niet laten liggen ;-)

DasHaus 14:16
afbeelding van DasHaus

Ik was daar maandag aan het joggen. Ik dacht al, amai zo'n jeugdig figuur met zo'n dikke bedrijfskar.

Hoe geweldig Tesla ook lijkt, ik zie vooral problemen.
1. Het is simpelweg te duur. Voor particulieren is de aankoopprijs sowieso te hoog en de fiscale begunstiging is niet houdbaar waardoor ook bedrijven zullen afhaken.
2.Het ziet er niet naar uit dat buiten Scandinavië in Europa de komende jaren grondig wordt geïnvesteerd in laadstations, die 30-tal superchargers van Tesla over het hele continent zijn ook maar een grap.
3. De laadtijd is te lang. Niemand rijdt graag naar midden Frankrijk om onderweg 8 uur halt te houden voor te 'tanken' (of tenminste, niemand rijdt graag met dat idee rond)

Alles hangt natuurlijk samen met technologische ontwikkelingen, maar tegen dan zijn we 5-10 jaar verder en nemen de Duitse reuzen het elektrische stuurwiel over. Het feit dat Daimler en Toyota hun aandelen in Tesla verkopen, lijkt er alvast op te wijzen dat het bedrijf stilaan zijn hoogtepunt heeft bereikt.

(Ter informatie voor de auteur, die bussen met kinderen waren bestemd voor Sportoase, zwemles dus.)

Yvesw 15:03
afbeelding van Yvesw

@Dashauhs: 'zo'n jeugdig figuur met zo'n dikke bedrijfskar', bij deze noteer ik dit compliment ;-)

theissen 18:20
afbeelding van theissen

we zijn nu 3 jaar verder , al veel veranderd hé

JoeNe 14:43
afbeelding van JoeNe

@YvesW : dat heeft mij eigenlijk nog niet gestoord. Het paste zelfs in het strakke design vond ik ;-)

@Dashaus: Akkoord dat hij te duur is (voor particulieren), maar over die Superchargers moet ik je wel tegenspreken. Als je na 3u rijden even kan stoppen om een koffie te drinken, stoort het echt niet. Je hoeft trouwens geen 8u op te laden als je naar midden Frankrijk rijdt. Met 1u opladen onderweg kom je er al.

Ik heb onlangs een tripje naar Parijs gedaan. Op 1 dag heen en weer, en wij hebben onderweg anderhalf uur moeten opladen, en nog een uur extra opgeladen omdat we nog iets moesten eten. Maar dat laatste uur was overbodig en had ook een kwartier kunnen zijn.

Het avontuurlijke van elektrisch rijden begint er stilaan uit te geraken als je Tesla rijdt. Een jaar geleden moest ik nog plannen en zoeken naar Type 2 laders, nu rij je dwars door Frankrijk/Duitsland zonder te hoeven plannen.

Glenn 13:23
afbeelding van Glenn

Zonder afbreuk te willen doen aan de Tesla noem je hier wel het grootste nadeel van elektrisch rijden. Een tripje naar Parijs en 1,5 uur moeten laden, dat is toch nog echt teveel voor zo'n afstand(je). Voor woon-werk verkeer zal het allemaal wel prima zijn, maar niet veel mensen gaan een elektrische auto voor woon-werk kopen en nog een andere auto in de garage zetten voor de langere afstanden.

De hoofdreden dat de Tesla toch nog een redelijke range heeft is dat grote batterijpakket met als gevolg het gewicht (2,2 ton zeker?). Stel je voor dat ze daar 4-500 kilo van kunnen afhalen met hetzelfde batterijpakket, dat zou pas indrukwekkend zijn. En het ding zou nog verder kunnen rijden.

JoeNe 10:55
afbeelding van JoeNe

Voorheen zou je meer dan 4u moeten opladen voor hetzelfde tripje, aan dezelfde snelheden. Ik vind anderhalf uur pauze voor een rit van 670km toch niet teveel.

Ik vrees dat als je er 400-500 kg zou uithalen, je toch wel wat luxe zou moeten inboeten. De sleutel ligt volgens mij in de energiedensiteit van de batterijen. Als je meer energie kwijt kan in hetzelfde gewicht aan batterijen kom je een pak verder.

Maar ook daar wordt door Tesla aan gewerkt. Kijk maar de upgrade die er voor de roadsters beloofd is. Een nieuwe batterij met een grotere energiedensiteit maakt van de roadster binnenkort de EV met de grootste range.

Cédric 15:35
afbeelding van Cédric

Wat was het verbruik van de Model S, in kWh / 100 km? Altijd leuk om dat verbruik eens af te zetten tegen bv. een Audi A7 3.0 TDI.

FilipL 14:25
afbeelding van FilipL

Ik heb er intussen 22.000 km op zitten, en mijn gemiddeld verbruik is 220 Wh/km (dus 22 kWh/100km). Van februari tot nu, dus met een paar minder warme wintermaanden erin (alhoewel we vorige winter niet echt van een winter konden spreken).
En ik heb er geen idee van hoeveel kWh een A7 3.0 TDI opslorpt over 100 km ;-)

Grunt 20:56
afbeelding van Grunt

Wel, een A7 heeft een reëel verbruik van pakweg 8 liter diesel per 100km.
Aan 12,2kwh per liter diesel kom je op 97,6kwh per 100km, 976wh per kilometer...

In kostprijs aan brandstof: aan 1,30 euro per liter diesel betaal je met je A7 dus 10,4 cent per kilometer, met een Tesla en 20 cent per KWh betaal je 4,4 cent per kilometer.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws