Rijtest: BMW 418d Gran Coupe

bmw 418d gran coupe

Een coupé met wat extra ruimte en een zuinige doch aangename diesel onder de motorkap. Het ideaal compromis tussen stijl, comfort en bruikbaarheid?

Gebaseerd op de eerder goed bevonden 4 Coupé zet de nieuwe Gran Coupe de toon, gezet door de 6 Gran Coupé, succesvol voort, al is het dan in kleiner formaat. Het recept zelf blijft simpel, twee extra deuren en een grotere koffer, de uitvoering ervan is echter anders. Gelukkig wisten de designers in Beieren waar ze mee bezig waren en blijft de 4 Coupé ondanks zijn 'gran' prefix ook nog aangenaam om naar te kijken.

De vergrote coupé meet even lang als de traditionele 4 maar met een 27 mm hogere daklijn die voor 12 mm meer hoofdruimte vanachter zorgt. Een kleine verandering maar een grote verademing voor de gelukkigen op de achterbank.

bmw 418d gran coupe

Het derde (middelste) zitje op de achterbank laat je echter best als reserve want volwaardig is het zeker niet. Het zitoppervlak daar ligt merkbaar hoger wat gecombineerd met de coupélijn niet ideaal is voor iedereen ouder dan tien jaar.

De tweede grootste verandering kan je terugvinden in de koffer, of beter, wat je er in kwijt kan. 35 extra liter, al moet je voor die laatste liter wel héél erg lang armen hebben, zoals wel meer het geval is bij (wannabe) sedans.

Sportback of Gran Coupe

De Gran Coupé gaat rechtstreeks het gevecht aan met de Audi A5 Sportback met alle factoren in het voordeel van de BMW, misschien alleen al omdat de Audi te oud is om nog mee te kunnen. Een andere concurrent moeten we niet ver gaan zoeken, integendeel. Met een meerprijs van 5.500 euro concurreert de grootste telg in de 4 familie ook tegen de gewone 3 Reeks. Voor die vijf grote flappen krijg je niet alleen een rijkere standaarduitrusting maar ook een pak aangenamere uitstraling.

bmw 418d gran coupe

Als die uitstraling niet sportief genoeg is kan je altijd het 3.650 euro kostende M-sportpakket bij aanvinken, goed voor een bumper waar je kaas mee kan snijden, hardere ophanging en wat aluminium accentjes. Weet wel dat niet iedereen daar altijd even hard fan van zal zijn.

Geen onbekende

Op onze gedomesticeerde turbodiesel werd de styling conservatief gehouden zonder een van BMW's inmiddels bekende lines (modern, luxury of sport). Niets mis mee, zelfs aangenaam in het Kalaharibeige.

bmw 418d gran coupe

Binnenin de vertrouwde BMW knoppen en schermen, deze keer in een aangenamer kleurenschema dan onze eerste 4 Reeks. De lijnen vloeien over van het dashboard in de deuren en helpen het ruimtegevoel sterk. De zitpositie blijft laag zoals het een coupé betaamt.

De motor onder de lange motorkap is zeker ook geen onbekende voor ons. De geknepen 20d doet het in de fiscaal voordeligere 18d met maar 143 pk en 320 Nm. Niet genoeg om onze harten sneller te doen slaan, wel om onze portemonnee te sparen.

bmw 418d gran coupe

Mits feilloze schakelbewegingen kan je in 9,2 seconden de 1.465 kg wegende (40 kg zwaarder dan de gewone coupé) van stilstand naar 100 krijgen en ophouden doet hij pas bij 213 km/u.

hypermilen

Belangrijker voor velen is het verbruik van 4,7 liter per 100 km, iets waar je nog maar van kan dromen bij de performantere 428i bijvoorbeeld. Veel moeite moet je er ook niet voor doen, hypermilers pur sang zijn we zeker niet.

Koolstofdioxide stoot je met 119 g/km de lucht in en op de Euronorm schaal sta je op het hoogste (en beste) trapje, goed voor een eenmalige BIV in Vlaanderen van 93,84 euro en een jaarlijkse rijtaks van 402,73.

bmw 418d gran coupe

conclusie

Zelf zouden we de 18d overslagen en wat doorsparen voor de 20d die er niet alleen een 40 pk en 60 Newtonmeter aan koppelmomenten bovenop doet maar ook nog eens amper iets meer verbruikt. Nekbrekende prestaties ga je wel pas tegenkomen bij de zescilinder stalgenoten. Zoek je een comfortabele, stijlvolle en bruikbare familiewagen, daarvoor moet je niet veel verder zoeken.

Specificaties

Motor

2.0 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

143pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 465 kg

Topsnelheid

213 km/u

Prijs testwagen

€ 47 000.00

Prijs basismodel

€ 36 500.00

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Gemiddeld testverbruik

4.70 L/100km

Min. kofferinhoud

480 L

Max. kofferinhoud

1 300 L

CO2-uitstoot

119 g/km

BIV

€ 93.00

Rijtaks

€ 402.00

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Bmw

 

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws