Rijtest: Hyundai Genesis 3.8 V6 H-Trac

hyundai-genesis-v6-rijtest

Plots gooit Hyundai de Genesis op de Belgische markt. Een grote middenklassewagen die de Duitse drie in het vizier neemt. Maar is dat niet te hoog gemikt voor een Koreaans merk? Wij lieten ons een paar dagen rondrijden en zochten het uit.

Al van bij het begin is Hyundai duidelijk over de ambities. Als ze van dit model een handvol exemplaren per jaar verkopen, zijn ze al blij.

Maar moeten ze de lat zo laag leggen? Wie de Genesis benadert wordt verwelkomd door de LED-verlichting onder de buitenspiegels die het Genesis-logo - want het Hyundai-logo vind je alleen op de kofferklep - op de grond stralen. Voor je staat een berline die slanker oogt dan hij is en die dankzij de hoge kofferlijn in profiel wat wegheeft van een vierdeurscoupé. Leuk dus, dat Hyundai niet droogweg de concurrentie kopieert. Achteraan blinken twee chrome uitlaatpijpen onder de bumper vandaan, die verraden de dikke motor die onder de kap ligt.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

hyundai-genesis-v6-rijtest

Niet Europees genoeg

De motor is een 3.8 V6. Met zijn 315 pk kan hij zich meten met de BMW 530i en diens strijdmakkers maar tegelijk is het ook de enige motorisatie die Hyundai aanbiedt in ons land. Je voelt het al aankomen, met een dikke benzinemotor en een CO2-uitstoot van 270 g/km kaap je hier niet veel kopers weg en een dieselmotor ontbreekt vooralsnog. Wie als leaserijder deze wagen wil overwegen is er dus aan voor de moeite. Al staat er wel ééntje op de planning. Zo'n 3.8 V6 laat zich enorm soepel rijden maar verstookt daarbij ook een goeie 12 l/100 km. Nochtans blijf je zonder moeite weg van de sport-instelling van de automaat omdat de 3.8 V6 je in combinatie met deze automaat vooral comfortabel de weg op stuurt. De V6 kan luidruchtig zijn als je hem de sporen geeft, al komt dat geluid niet door tot het interieur vanwege de stevige isolatie, de ramen bestaan bijvoorbeeld uit dubbel glas.

Geef je deze Genesis de sporen dan komt de 'H-Trac' die je op de kofferklep zag in werking. Het vermogen wordt dan naar de vier wielen gestuurd, al merk je daar als chauffeur weinig van. Wel merk je dat de wagen aan de weg kleeft als je wat meer bochtige wegen gaat volgen en dat is niet direct wat je zou verwachten van deze comfortabel rijdende zware sedan.

Waar ga je zitten?

De vraag die je je moet stellen als je de Genesis van het slot haalt is waar je gaat zitten. Als bestuurder heb je de controle over de vele knopjes en bedieningen, tot zelfs een head up display toe. Daarnaast kan je echter ook genieten van de verstelbare zetels en alle comfort items die je je kan bedenken en ook achterin krijg je luxe voor je geld, klap de armsteun maar eens neer. Van daaruit kan je de bediening van de audio en zelfs van de rechtse stoel vooraan overnemen. Een item dat je liever in handen van je baas dan van je kinderen ziet. Over het algemeen krijg je een enorm goeie indruk van het interieur. Je waant je bijna in een S-Klasse omdat het leder en het hout met zorg zijn aangebracht in het interieur. Toch vinden we hier en daar harde plastics terug, al doet Hyundai haar best om die aan het zicht te onttrekken.

hyundai-genesis-v6-rijtest

Het leuke aan dit alles is dat de Genesis alles standaard meekrijgt. Van zetel- en zelfs stuurverwarming, over 360° parkeercamera tot head-up display, alles is standaard aanwezig op het enige uitrustingsniveau dat Hyundai aanbiedt.

Van onderuit aanvallen

Concurrentie voor de Genesis vind je in de eerder vermeldde BMW 535i xDrive, die qua basisprijs en vermogen in de buurt komt van de Genesis. Toch als je tevreden bent met de basisversie van den Duits, want als je de opties gaat aanvinken die deze Genesis standaard meekrijgt, kan je er nog een Hyundai i10 of zelfs een i20 bijkopen. Bij de S-Klasse van Mercedes hoef je dus al helemaal niet gaan kijken, want die komt een pak hoger uit in prijs, een voordeel van deze Koreaan dus.

hyundai-genesis-v6-rijtest

Waar je hem wel op kan pakken, of liever: waar de overheid hem op pakt, is de CO2-uitstoot van 270 g/km. Samen met de 3.8 V6 motor tikt dat serieus aan wanneer je de BIV en verkeersbelasting gaat bekijken. Een BIV van 8.000 euro en een jaarlijkse rijtaks van 1.709 euro hoest je niet zomaar op, zeker niet wanneer de eerder vermeldde BMW 535i xDrive het dankzij zijn 3.0 en 188 g/km CO2 op respectievelijk 1.093 en 772 euro houdt. De Mercedes E350 4Matic houdt ongeveer dezelfde cilinderinhoud aan maar krijgt de CO2-uitstoot ook naar 176 g/km.

Conclusie

Met deze Genesis wil Hyundai vooral laten zien dat ze het niveau halen, iets wat ze over de Grote Plas al een tijdje aantonen. Bij ons mag het iets minder hard gaan en dan is het logisch dat ze zich eerst laten zien met een bestaande 3.8 V6 motorisatie, ook al zal die niet direct het grote koperspubliek bekoren. Dat neemt niet weg dat de Mercedes-rijdende CEO na zijn carrière wel eens wat centjes wil laten rollen naar de Hyundai-dealer om met deze Genesis buiten te rijden. Je krijgt er zowat hetzelfde gevoel, alleen voor een pak minder geld.

hyundai-genesis-v6-rijtest

Specificaties

Motor

3.8 V6 benzine

Vermogen

315pk

Koppel

397 Nm

Overbrenging

automaat, 8 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 980 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs basismodel

€ 64 999.00

0 tot 100 km/u

6.80 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Min. kofferinhoud

493 L

CO2-uitstoot

270 g/km

BIV

€ 8 709.00

Rijtaks

€ 1 729.00

Auteur: Sven
Reacties: 5 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
B4 20:04
afbeelding van B4

Al doende leert men en Hyundai leert hoe men zelf een luxe auto kan bouwen die blijkbaar ook dezelfde kwaliteit kan leveren

vakbonden zijn vagebonden 00:15
afbeelding van vakbonden zijn vagebonden

Eén woord: waaaauww ! Wat een prachtige limousine.

Kevin300 20:51
afbeelding van Kevin300

Ze zijn goed bezig die Koreanen. Ik ben ook zeer tevreden over men i40. Vind dit een mooie wagen . Ale boot

fk 09:26
afbeelding van fk

Hopelijk zijn ze beter geworden. Ik heb ooit twee nieuwe Sonata's gekocht, alleen maar ellende gehad. Drie maanden per jaar had ik een vervangwagen. Financieel was het ook niet meer op te brengen. Daarom ben ik weer Mercedes gaan rijden, nooit ergens last mee. Bezint eer ge begint. Ze doen steeds weer een poging om op Europees niveau te komen, ik zou het echter niet meer aandurven. De importeur geeft ook "niet thuis" bij problemen die niet bij een auto zouden mogen voorkomen.

Maurice Vandenbergh 01:52
afbeelding van Maurice Vandenbergh

Ik vind dit een echte droomwagen. Beeldmooi, super uitgerust. Mooie buiten- en binnenkleuren. Extreem weelderig en toch erg smaakvol. De prijs mag dan in vergelijking met de 'Duitse grote drie' (sic!) best meevallen, toch is hij in vergelijking met de prijs in de USA te duur geprijsd. In Amerika 53.000 dollar en hier 65.000 euro! Zelfs moest de euro geen 10 à 15 % meer waard zijn dan de dollar, dan nog is het verschil veel te groot. Cadillac bewijst dit. Daar is er slechts een miniem verschil als men geen rekening houdt met het koersverschil.
Een gezondere motor dan deze -zeker niet ouderwetse- krachtbon die nog natuurlijk werkt (geen foefjes met SC en zeker niet met turbo's en hun turbogat en andere onnatuurlijke aspecten, kan men nergens vinden.. Dat de BIV hoger is dan voor een motor die 199 gr/km CO2 uitstoot, is normaal. Maar zo'n monsterachtige stijging (870 euro) is een waar schandaal. Als er 10.000 wagens rijden die rond de 200 uitstoten dan zullen er enkele rijden die 270 uitstoten(en het fijn stof zal vele malen lager zijn dan van eender welke diesel (maar die mogen onze gezondheid dagdagelijks aantasten). Maar ga dat politici maar eens wijsmaken. En het komische (sic!) is dat 35 van die 50 Genesis wagen in Luxemburg zullen verkocht worden en naar mij weten is daar helemaal geen BIV!!!! Je zal maar in België wonen als je in een brave, rustige, soepele wagen wil rijden. Voilà, nu heb ik alles gezegd, denk ik. Maurice

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws