Rijtest: Subaru WRX STI vs Gran Turismo 5

Rijtest: Subaru WRX sTI vs Gran Turismo 5

Een puur rallykanon, dat is zowat de enige term waarmee je de WRX STI recht aan doet. Spijtig genoeg kan je het volle potentieel enkel op een afgesloten omloop verkennen, enter GT5.

 

Wanneer je de WRX STI benadert zoals 99% van alle automobielen die er op onze aardbol te vinden zijn, zal je de eerste meters met een gevoel van teleurstelling afleggen. De koppeling is niet van de lichtste en ook de zitpositie is voor lange afstanden zeker niet aan te raden. Een simpele handeling zoals opschakelen is hier allesbahalve vanzelfsprekend, om nog maar te zwijgen van het terugschakelen of de brute pick-up van de motor. Voor dagelijks verkeers is de WRX STI gewoon te hard, te ongeraffineerd.

Rijtest: Subaru WRX sTI vs Gran Turismo 5

Doe je waar de WRX STI voor gemaakt is, dan smelten de negatieve punten als sneeuw voor de zon. De  Subaru Intelligent drive schakelaar in Sport sharp stand laat alle paarden los met al hun furie en scherpt de respons nog wat aan. Alle onhebbelijkheden lijken opeens perfect op hun plaats te zijn en maken van de WRX de hardcore rallywagen die hij pocht te zijn. De aggressieve vermogensafgifte en giftige motorrespons zijn zo bruut dat het de zintuigen tart. Simpelweg snel genoeg de pook richting tweede versnelling trekken nog voor een betuttelend biepje zegt dat het tijd is om op te schakelen, is al een hele uitdaging.

Rijtest: Subaru WRX sTI vs Gran Turismo 5

Die ongeloofelijke ervaring staat in schril contrast met wat de WRX doet in het bochtige werk. Schijnbaar zonder enige moeite worden er bochtensnelheden gehaald die je niet voor mogelijk hield, mede dankzij de computergestuurde differentiëlen die je goed hun werk voelt doen. Daarom lijkt de auto stand me dan ook de juiste keuze, in eender welke situatie zorgt het systeem dat je optimale grip hebt waardoor de verwachte onrust uitblijft.

Rijtest: Subaru WRX sTI vs Gran Turismo 5

Ga je de WRX STI vergelijken met z’n digitale tegenhanger dan verlies je meteen de beleving van het geluid en de G-krachten, tenzij je persoonlijk een simulator in elkaar hebt gestoken zoals het exemplaar waarmee de Red Bull F1 rijders zich bezighouden in de winter. Een degelijk home cinema systeem kan een deel van de ervaring redden al is de grootste kritiek op de Gran Turismo reeks ook hier opnieuw het geluid. Een struikelblok dat wel vaker verkeerd loopt bij dit soort games maar ééns alles goed zit een hele hoop toevoegt aan de ervaring.

Rijtest: Subaru WRX STI vs Gran Turismo 5

Ben je echt op zoek naar de perfecte simulator dan mag je allerminst besparen, een degelijk racestuur en bovengenoemd home cinemasysteem zorgen in combinatie met een degelijk formaat HD televisie voor een meer dan aardige simulatie. De detaillering staat op een heel hoog niveau al lijkt het geheel wat minder door de af en toe gekartelde schaduwen, een euvel dat volgens Polyphony Digital baas Kazunori Yamauchi in een latere update opgelost zou moeten worden. We konden ondanks een degelijke vergelijking en het feit dat de ingame Subaru het stuur rechts heeft geen enkel verschil vinden tussen de virtuele en de werkelijke cockpit.

Rijtest: Subaru WRX STI vs Gran Turismo 5

Alhoewel het GT force Pro stuur in één bundel wordt verkocht met het spel kan je beter uitkijken naar een ander werktuig om GT5 aan te vatten. Het beproefde G25 stuur van Logitech voldoet hier mooi z’n plicht en kan dan ook goed de feedback doorgeven die virtueel wordt gegenereerd. De virtuele WRX STI laat zich op dezelfde manier rondsturen als z’n realistische tegenpartij. De ideale lijn volgen kan mits zuivere en soepele input, met een brutere aanpak kan zowel onder als overstuur uitgelokt worden al is dit virtueel véél spektaculairder.

En dan nu de hamvraag: is GT5 de moeite waard?
Ben je op zoek naar een goede mix van visuele kwaliteit en precieze handling van je wagens dan zal GT5 je zeker kunnen bekoren. Hou je niet van het pure racen en is het je meer om de fun te doen dan zoek je beter je plezier in titels zoals Need for Speed. Wat je ook doet, een échte miskoop zal GT5 nooit zijn.
Eigenlijk kan je de Subaru ook zo bekijken. Hij is niet geheel foutloos en spreekt allesbehalve het brede publiek aan. Maar voor de kenner die z'n scherpe kantjes er voor lief bijneemt weet hem zeker te appreciëren.

Tekst: Joeri Mertens
Foto's: Olivier Garmyn
Video: Media Skills Videoproduction

Met dank aan Subaru België

Specificaties

Motor

2.5 turbo 4 cilinder boxer

Vermogen

300pk

Koppel

407 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 480 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 48 495.00

Prijs basismodel

€ 43 995.00

0 tot 100 km/u

5.20 sec

Gemiddeld testverbruik

12.30 L/100km

Min. kofferinhoud

301 L

Max. kofferinhoud

1 216 L

Auteur: Joeri
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Kenny 15:03
afbeelding van Kenny

Was het niet zo dat de sedan-variant niet in België verkocht werd?
Ik heb hem net gekocht in GT5 ;-)

Het is inderdaad een uitstekende simulator, en visueel dik in orde. Het 'schademodel' is wel een tegenvaller, had er meer van verwacht. Plus dat je enkel cockpit-view hebt bij de Premium-wagens.

Misschien is het handig om in autofans.be een klein GT5-forum op te starten voor de gamers onder ons? ^^

Yvesw 12:33
afbeelding van Yvesw

@Kenny: Verhoogt het schademodel niet gelijk met je "level"?
Ben zelf niet zo'n grote verslaafde, maar moet zeggen dat mijn auto al meer uit elkaar valt op level 27 dan op level 1.

En inderdaad, een forum over gt5 zou hier niet slecht zijn! Ik heb geen enkele vriend in het spel (precies net het echte leven...) en ik zou inderdaad wel eens een virtuele race willen uitvechten onder autofans bezoekers :)
+ het uitwisselen van afgestelde auto's voor de "season" events kan ook handig zijn :)

Nathan 13:50
afbeelding van Nathan

Ik dacht dat het schademodel pas rond lv 20 komt, maar ik heb al eventjes niet meer gespeeld (leren éh ;)).

Yvesw 17:30
afbeelding van Yvesw

@Nathan: Dat kan ook ja :)
Maarja, niet botsen is de boodschap eh!

Kenny 17:59
afbeelding van Kenny

Inderdaad, maar toch. Voor die keer dat je eens tegen een vangrail of een wand schuurt :-)

@ Yvesw: als op lvl 27 man? Goed bezig ;-)

Yvesw 18:38
afbeelding van Yvesw

@Kenny: Tja, talent zeker... :p
nenee :p
vind het zelf niet zo speciaal hoog. Ik kijk dan weer raar naar mensen die zeggen dat ze level 40 zijn. Denk dat het allemaal wat afhangt van hoe je je vrije tijd indeelt :)
Als ik een secondje voor mezelf heb, dan kan ik het toch niet laten om een rondje te rijden...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws