Rijtest: Jaguar XF 2.2 diesel (2011)

jaguar xf 2.2 diesel rijtest

Auto's moeten niet alleen zuiniger worden, ze moeten er naar het schijnt ook steeds agressiever uit zien. Een stelling waar ik het niet mee eens ben, en de facelift van de XF zet die kracht bij. Dat hij zuiniger moet heeft dan weer economische redenen. Want met een 2.2 diesel onder de kap kan Jaguar meer dan ooit de concurrentie met de Duitse (even)beelden aan.

Laat me beginnen met dat gedoe dat wagens er als maar meer agressief moeten uitzien. Wie de lancering van de XF volgde, een aantal jaar geleden als opvolger van de s-type, zou het eventueel gemund kunnen hebben op de koplampen vooraan. Velen onder jullie, maar ook professionele media, vonden die misplaatst. Ze zien deze facelift dan ook als het rechttrekken van een fout die ze eerder maakten. Dat laat mij waarschijnlijk als enige in een hoekje achter, want ik vond de lampenset op de eerste generatie XF prachtig. Maar dat is misschien het verrassingsvoordeel dat een nieuweling heeft, hoewel. Ik heb beiden tijdens mijn testweek goed naast elkaar gezet en vergeleken, en ik blijf erbij. Ik zie er geen brood in waarom de XF vooraan nu plots meer op de XJ moest gaan lijken. Hij krijg met deze facelift niet alleen spitsere koplampen met (lelijke) LED verlichting, hij krijgt ook een enorm grote grille vooraan. Verder merken we stevige bulten op de motorkap op. Achteraan krijgen ook die lichtunits een aanpassing. Naast de schitterende dubbele lijn LED merken we ook op dat de lampenvorm volledig rond werd gemaakt, integenstelling tot de eerste generatie, waar het onderste deel van de koplamp het in de helft voor bekeken liet. Wat verder opvalt langsachter is de enkele uitlaatpijp, en dat is eigenlijk geen zicht op deze klassevolle XF. Niet voor niets dat ze er bij Jaguar, zo vertelt men ons, enorm veel discussie over hebben gehad over het al dan niet behouden van de dubbele uitlaat. Die uitlaat huist trouwens in een vernieuwde diffusor die dan weer onder een opvallend verhoogde kofferbak schuilt. Dat laatste brengt wel een slechter zit naar achteren toe met zich mee.

jaguar xf 2.2 diesel rijtest

Binnenin is het net zoals de eerste XF gewoon gezellig thuiskomen. Ons interieur was in de prachtige Truffle kleur afgewerkt dat was paarsachtig oogt, maar niet zo ordinair is als het klinkt. Wie weinig ervaring heeft met de oude XF zal allicht weinig nieuws merken. De wijzigingen zijn echter wel merkbaar. Het dashboard krijgt enkele handige sneltoetsen bij, zoals navigatie en phone, waarschijnlijk de meest gebruikte functies. We merken ook een 'eco' knopje op. Met die toets kan je de start/stop al dan niet uitschakelen. Opvallende verbetering is de bediening van die sneltoetsen, die voelen stukken kwalitatiever aan dan de vorigen. Verder werden de verwarmingsknopjes wat van plek veranderd, maar dat is opzich minder belangrijk. Belangrijker is het nieuwe infotainmentsysteem dat Jaguar in deze XF implementeert. Jaguar (en Land Rover) staan er om bekend een trage software te hebben, en daar komen ze ook hier niet mee onderuit. Het systeem is nog steeds relatief traag maar laat zich na zijn nieuwe interface ook wat minder intuïtief bedienen. Het vorige systeem had een handig menu langszij, to the point en duidelijk. Dit systeem lijkt maar de helft zoveel informatie te tonen en laat dat overigens ook wat warrig overkomen. Toetsen met én een afbeelding én een tekst hoefden niet, een keuze tussen beiden had duidelijker geweest. Wat wel een mooie toevoeging is, is de 2D/3D keuze in de navigatie, die is nu stukken duidelijker en aangenamer om aflezen.

jaguar xf 2.2 diesel rijtest

Onder de kap schuilt een gloednieuwe 2.2 diesel, een viercilinder is dat. Nu ja, "nieuw". Het blok testten we eerder al in de C5 Tourer, waar het blok van afkomstig is, maar de samenwerking tussen PSA en JLR laten het gebruik van onderlinge motoren toe. Het blok heeft de beschikking over 163 of 190 pk, dat vermogen komt officieel vrij vanaf 3.500 toeren, al beleefden wij die lange wachttijd niet. De XF is op elk toerental relatief vlot. Al heeft dat uiteraard meer te maken met het 400 (of 450) Nm koppel dat reeds beschikbaar is vanaf 2.000 rpm. Jaguar doet daar inzake cilinderinhoud een stevige stap terug, wetende dat de 3.0 liter diesel destijds een stevige stap was. Maar het blok past qua vermogen prima in de XF. De sprint naar 100 km/u duurt 10,5 seconden, de topsnelheid ligt op 209 of 225 km/u.

jaguar xf 2.2 diesel rijtest

Jammer genoeg laat het blok een soms rumoerige indruk na, vooral bij vlot doorrijden (inhaalmanouvers etc) komt die viercilinder bries wat te hoog opwaaien. Het blok is gekoppeld aan de gekende achttraps automatische versnellingsbak die zich nog steeds laat bedienen door de prachtige draaiknop. De versnellingsbak is, zoals we eerder reeds zeiden, van topniveau. We merkten echter wel op dat hij op snelheden rond de 50 km/u eens te hoog wil schakelen. De oplossing is dan om even met de linkerpeddel een trap terug te schakelen.

Het officieel verbruik van de Jaguar met diens kleinste motor zou op 5,4 liter moeten liggen. Die waarden haalden we niet. We keken even naar wat onze voorgangers deden na 500 kilometer bollen, en dat resulteerde in een gemiddeld verbruik van 8,2. Wij deden tijdens onze rit niet veel minder. Gok dus rond de acht liter, en dat is nog steeds een prima getal.

jaguar xf 2.2 diesel rijtest

Het leukste aan deze XF is zijn prijs. De 2.2 diesel krijg je, inclusief BTW, al vanaf 45.700 euro. Dat is exact 5.000 euro goedkoper dan de 3.0 liter V6 diesel, daarmee wordt de XF nog een stuk toegankelijker (en vermelden we ook graag de leasingmarkt). En in tegenstelling tot de Duiste concurrenten is de lijst van standaarduitrusting een A4 blad vol. Zo zijn 17 inchers, LED'jes of automatische klimaatregeling allemaal binnen het standaardpakket te rekenen. Zaken als elektronische zetels moet je dan weer extra aanvinken.

Specificaties

Motor

22. viercilinder diesel

Vermogen

163pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 745 kg

Topsnelheid

209 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 45 700.00

0 tot 100 km/u

10.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

540 L

Max. kofferinhoud

963 L

Auteur: Pieter A.
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Techno Patat 16:13
afbeelding van Techno Patat

Pieter: heb je zelf een Xf 1'st gen misschien? (daarom dat er bij de launch van Autofans een xf stond :p!)! En het valt ook op hoe je de kleine details die verandert zijn kent, dus ofwel ben je iemand ie echt alles onthoud, ofwel zie je veel een xf :p!!

En je staat niet alleen in het hoekje, ik vond de koplampen van de vorige XF ook prachtig! Deze lijk recht van een XJ te komen, en dus doen ze een XJ te kort imo! De XF-R is wel prachtig met die koplampen! Op die wagen is het zeker een verbetering!

Cuore Sportivo 17:02
afbeelding van Cuore Sportivo

Koplampen: +1
Vernieuwde boite: +1
Verlaagde instapprijs: +1
Achterlichten: -1
Enkele uitlaat: -2516198

Resultaat: -2516196

Anonieme gebruiker 17:16
afbeelding van Anonieme gebruiker

Waarom dan ook rechts met die enkele uitlaat, dat oogt zo Japans, moet je eens op letten dat dit veel voorkomt bij japanners

Pieter A. 07:53
afbeelding van Pieter A.

Techno, ik heb geen XF neen, maar heb er wel veel in gereden :)

Kevin300 15:21
afbeelding van Kevin300

ik vind het ne ferme auto, een pak minder gepensioneerd uitziend as dervoor

Mesoerrie 20:13
afbeelding van Mesoerrie

Erg mooie auto. Telkens ik er eentje passeer moet ik toch mijn kop draaien. Vind die nieuwe koplampen ook wel een stuk beter smoelen. Ik zou zonder twijfel voor de Jag gaan ipv één van de Duitse drie.

Jaggy Fan and Owner 17:35
afbeelding van Jaggy Fan and Owner

Alleen heeft deze 2.2d ten opzichte van zelfs de 3.0 diesel S versie (275 PK), gecombineerd met de nieuwe BIV in Belgie niet echt veel zin meer... Op een paar honderd Euro ga je nu toch niet kijken met zulk een aankoop.
Op Youtube vind je trouwens een prachtige test ! De diesel S verbruikt op een identiek gereden parcours in "real life"- omstandigheden zelfs minder dan deze kleine 2.2 d viercilinder.
Met 600 Nm koppel (meer dan de V8 benzine) en veel meer adem forceer je de 3.0 diesel motor veel minder.
Een diepe sportieve sound met duw in de rug bij accelereren en een hele hoop FUN, mag je natuurlijk ook vergeten, zeker met de Belgische geknepen 163 PK versie.
Naar analogie met de Duitse markt..ne goedkope Audi A6 met veel te grote karroserie (om te stoefen) en veel te kleine moteur :)
This is no real Jaguar, this is a kitty.

Yvesw 18:13
afbeelding van Yvesw

@Jaggy Fan and Owner: Het wordt inderdaad al jaren verkondigd door mensen in de autosector dat een kleine motor in een grote auto evenveel nut heeft als een half lam paard voor je kar te hangen. Spijtig genoeg stamt de manier waarop het verbruik van een wagen gemeten wordt nog altijd van de jaren '70... Ten tijden dat tegenliggers onbestaande waren en je nog meer dan een kilometer aan een stuk aan een vaste snelheid kon rijden zonder te hoeven remmen voor allerhande obstakels. Dit zorgt er dan ook voor dat er een totaal vertekende beeld is van opgegeven verbruik tegenover reëel verbruik.
En op een paar honderd euro gaan de mensen zeker kijken... Want zo zijn de Belgen nu eenmaal ;)

Jaggy Fan and Owner 18:34
afbeelding van Jaggy Fan and Owner

Een paar honderd Euro meer voor de BIV en die ben je na een enkele duizenden kilometer al weer kwijt aan "real life" verbruik!
This world is based on marketing and not on common sense and intelligence.

Techno Patat 18:44
afbeelding van Techno Patat

@jaggy: Jup, dat is hij inderdaad! Ik ben het ondertussen al gestopt met me er druk in te maken! Het heeft geen nut... En Yves heeft gelijk, belgen kijken ZELDEN op lange termijn! Enkel op de korte termijn...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws