Rij-impressie : BMW Hydrogen7

BMW H7

De talloze aanpassingen en ingrepen die constructeurs toepassen op hun modellen om ze milieuvriendelelijker te maken kunnen jammer genoeg niet beletten dat ze nog steeds schadelijke stoffen uitstoten. Het heil moet worden gezocht in andere, minder vervuilende brandstoffen. BMW kiest voor waterstof en stelt ons de Hydrogen7 voor. Charles Deboeck, technisch verantwoordelijke voor de BMW H7, vertelde ons alles over het concept.

BMW H7

Op het eerste zicht zou je deze 7-reeks, afgezien van zijn opvallende bestickering, er niet van verdenken een zeer speciale en unieke wagen te zijn. Maar schijn bedriegt, want onderhuids is dit model volledig aangepast om te kunnen rijden op waterstof, H2 dus. BMW is al jaren fel bezig met de ontwikkeling en verbetering van op waterstof funtionerende krachtbronnen. de Hydrogen 7 is wat dit betreft het paradepaardje van BMW's knowhow op het ogenblik waardoor het zeer interessant is om hem in onze Groene Week eens de revue te laten passeren.

BMW H7

Onder de motorkap van de H7 ligt hetzelfde blok als in de 760Li. Echter, om de motor bruikbaar te maken voor waterstof, slonk het vermogen van 400 naar 260 pk. Dat is echter nog ruim voldoende voor een topsnelheid van 230 kilometer per uur en een sprintje naar de 100km/u in 9,5 seconden. De reden waarom de H7 ook beschikt over een gewone benzinetank is omdat het rijbereik met een volle tank waterstof is met zo'n 200km eenvoudigweg te klein en er onvoldoende tankstations zijn die de mogelijkheid bieden om waterstof te tanken. In België bijvoorbeeld hebben we er zelfs maar één, nl. langs de E19 in Ruisbroek, waardoor het onbegonnen werk is om met een wagen te gaan rondrijden die louter en alleen op waterstof rijdt.

BMW H7

De opslag van de vloeibare H2 gebeurt in een tank die werd ingebouwd in het kofferruim, dat daardoor nog slechts een fractie van haar opbergcapaciteit overhoudt. Compromissen moeten nu eenmaal gesloten worden. Mr. Deboeck wist echter wel te vertellen dat dit slechts een vertekend beeld geeft van hoe deze technologie in de toekomst zou kunnen worden toegepast. Omdat dit model én over een benzinetank én over een waterstoftank beschikt moet er érgens wel ruimte worden opgeofferd. In de toekomst, wanneer én het rijbereik én de voorziening van tankstations verder zouden zijn toegenomen zal de benzinetank simpelweg plaats ruimen voor de waterstoftank. De tank in de H7 is groot genoeg om 8kg vloeibare waterstof op te slaan. Binnenin deze tank wordt de temperatuur laag gehouden, zo'n 250°C onder nul. De tank bestaat uit twee delen, een binnenste en een buitenste deel die worden gescheiden door een vacuum ruimte. De binnenste tank is ingewikkeld met 40 flinterdunne lagen aluminiumfolie. Dit is het equivalent van piemschuimen blok van 17 meter dik. De isolerende waarde van de tank is zo goed dat een blok ijs er 13 jaar over zou doen om volledig te smelten binnen deze tank.

BMW H7
BMW H7

 

Rijden in de H7 vraagt geen speciale vaardigheden. Dat is net wat het hele concept net zo interessant maakt. Ook in dit model geniet je net als in alle andere 7-reeksen van luxe op topniveau. Het enige verschil met een alledaagse Zevener is dat je op het stuur een knopje terugvindt dat toelaat te kiezen voor ofwel waterstof ofwel voor benzine. Nu ja, op de achterbank heb je net dat iets minder plaats dan in een andere verlengde 7-reeks, maar dat komt omdat de waterstofbrandstoftank een beetje extra plaats afsnoept.

BMW H7

Als je dan al één verschil zou kunnen aanstippen tussen rijden op benzine en rijden op waterstof, is het dat er een iets scherper geluid tot in het interieur doordringt wanneer er wordt opgetrokken in H2-modus. Zeker niet storend te noemen, zelfs eerder aangenaam voor diegene die een iets sportiever motorgeluid wel weet te appreciëren. Rij je op waterstof, dan verbruik je in deze 760i zo'n 4kg per 100km. Een korte rekensom geeft dan als resultaat dat je na 200km zo goed als emissievrij rijden best weer even het tankstation opzoekt.

BMW H7
BMW H7

België telt slechts één tankstation waar je waterstof kan tanken. Je vind het terug aan de rand van de E19 in Ruisbroek. Ook tanken gebeurt heel erg normaal met deze wagen. De tankklep wordt van binnenuit elektrisch geopend en het aansluiten van de slang gebeurt handmatig, net zoals wanneer je benzine zou tanken. Het vulproces duurt neemt zo'n 8 minuten in beslag. Dit komt omdat de vulslang eerst moet afkoelen vooraleer de H2 er kan worden doorgestuwd richting de brandstoftank.

BMW H7
BMW H7
BMW H7
BMW H7
BMW H7

Eenmaal volgetankt koppel je de slang terug af, sluit je de tankklep en kan je weer verder rijden. Zo eenvoudig kan het zijn.

De kans dat dit soort van wagens in de toekomst in massa op onze wegen zullen rondrijden is afhankelijk van enkele belangrijke bepalende factoren. Zo is er op de eerste plaats de nood aan een Europese regelgeving die bepaalt dat 'waterstof' officieel erkend kan worden als brandstof. Voor het ogenblik is dit enkel nog maar in Duitsland het geval waardoor al de H7's op Duits kenteken staan. Verder is ook belangrijk dat de technologie wordt toegepast op kleinere motoren die in combinatie met grotere brandstoftanks over een zodanig rijbereik beschikken dat het niet meer nodig is om ook een benzinetank te voorzien. Zo verklapte Mr. Deboeck dat er ontwikkeling gaande zijn van een motor met een cilinderinhoud van 1.000cc die om en bij de 160pk levert. Dit blok zou veel minder verbruiken en dus over een realistischer rijbereik beschikken.

BMW H7

Het zou wat voorbarig zijn om te besluiten dat de toekomst het gebruik van waterstof als alternatieve brandstof toelacht. Al bewijst BMW met deze H7 dat het zeker een waardig en doeltreffend alternatief is voor conventionele brandstof.

BMW H7
BMW H7

Tekst : Alexander De Nys

Foto's : Thomas Anthoni

Met dank aan BMW Belgium en dhr. Charles Deboeck voor de samenwerking.

 

 

 

 

Auteur: Alexander De Nys
Reacties: 8 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
vanhie 13:57
afbeelding van vanhie

In mijn ogen is waterstof toch de vervanger van de huidige motor. Zoals je kan lezen duurt het slechts enkele minuten om de tank vol te laden (tegenover enkele uren opladen met batterijen). Dit kan maw de gewone mens veel sneller overtuigen (want geef nu toe, je hebt dan eindelijk je wagen, dan wil je niet nog eens enkele uren wachten vooraleer je hem kan starten voor "een toerke").

Levi 14:58
afbeelding van Levi

Het leuke hieraan is ook dat het nog steeds een min of meer traditionele motor blijft, en dus geen elektrisch geval. Zoals BMW het zelf beschrijft, de "vroem-vroem periode" is nog niet gedaan bij hen. :)

Hannes 14:59
afbeelding van Hannes

mooi verslag, dit was eentje waar ik naar uitkeek. Boven de laatste foto: "bepaalde" ipv bepalden?

Nathan 16:55
afbeelding van Nathan

Inderdaad mooi verslag, prachtige auto qua techniek

B4 17:11
afbeelding van B4

Sommige zoals Toyota en Honda zweren bij hybride, andere zoals BMW en Mazda kiezen voor waterstof. Leuk verslag.

Pieter Ameye 18:30
afbeelding van Pieter Ameye

@B4: Vergeet Honda's FC-X Clarity niet ;)

Vroem Vroem 23:41
afbeelding van Vroem Vroem

Laat maar komen!

Yannick 00:59
afbeelding van Yannick

vanwelke oude bmw hebben ze dat stuur gehaald??? lelijk als de nacht!
en Zevener klinkt niet :-/

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws