Rijtest: Skoda Superb 1.4 TSI

Skoda Superb 1.4 TSI

Aan de Superb 1.4 TSI lijkt niets te kloppen. Een wagen van het merk “Skoda” zet je nu niet meteen naast een BMW 5, Audi A6 of Mercedes E-klasse. Daar komt bij dat deze instapper maar een 1.4 liter viercilinder heeft, terwijl die andere 5 meter lange reisberlines minstens over een 2 liter viercilinder beschikken. Desondanks is de Superb 1.4 TSI uitgeroepen tot Familiewagen van 2009, hoe Skoda dat voor elkaar gekregen heeft, zullen we even ontleden.

Skoda Superb 1.4 TSI

Groot vanbuiten...
De Skoda oogt groot, met zijn 4,8 meter is hij ook groot, maar net iets kleiner dan een 5-reeks, A6 of E-klasse. Aan de voorzijde is de Skoda een mooie en stoere verschijning, de achterkant is daarna jammer genoeg wat teleurstellend. Het lijkt dan ook moeilijk te geloven dat het design van de achterkant van dezelfde ontwerper komt dan de voorkant. De 17" velgen  en strakke uitlaat staan hem goed. Pas wel op bij de 1.9 TDI, die heeft een naar beneden gebogen uitlaat die niet lijkt te passen. Wij zien in de voorkant een moderne interpretatie van de vorige Superb, vreemd genoeg krijgen we reacties dat de voorkant aan BMW doet denken. Geen slecht compliment voor een prijspakker.

Skoda Superb 1.4 TSI
Skoda Superb 1.4 TSI

...gigantisch vanbinnen.
Het interieur is zoals we al enkele jaren van Skoda gewend zijn. Het zit zeer degelijk in elkaar met kwaliteitsvolle materialen, en het is een tikkeltje saai. Nu valt dat laatste in de Superb redelijk mee. Hij heeft mooie, duidelijke klokken en een handige touchscreen radio. Ook het stuur verdient een pluim, het ziet er mooi uit en ligt goed in de hand. Dat de Skoda een grote wagen is was al te lezen. Maar de ruimte vanbinnen is werkelijk fenomenaal. Er is zo veel plaats vanachter dat de Superb niet moet onder doen voor een Mercedes S-klasse. In zijn klasse is de Skoda dan ook met voorsprong de ruimste. De Superb heeft nog een party-piece voorhanden. Zijn kofferklep bestaat uit 2 delen. Zo kan je met een druk op de knop de Skoda omtoveren tot een 5-deurs. Sommigen zullen zich afvragen waarom Skoda niet ineens met alleen een 5-deurs komt, maar het zijn juist die kleine zaken die de Superb speciaal maakt.

Skoda Superb interieur
Skoda Superb interieur

Klein maar krachtig
Wij reden me de 1.4 TSI. Met de kleinde viercilinder hadden we al eerder kennis gemaakt in de VW Scirocco. In de Superb heeft hij 3 pk meer en komt daarmee op een totaal van 125 stuks. De 125 paarden samen met de 200 Nm aan koppel zorgen voor vlotte prestaties. De 1.4 TSI is met 1400kg een lichte auto in zijn klasse. De sprint naar 100 doet hij met behulpt van de vlotte zesbak in 10,5 seconden en dankzij zijn 200Nm moet je hem niet vol in de toeren jagen om in te halen. Door de turbo heeft de motor een echt dieselkarakter, alleen is hij veel stiller dan de diesels in het gamma. Het verbruik is jammer genoeg niet op dieselniveau, we haalden niet de 6,6l/100km. Wij haalden een liter meer dan opgegeven. Voor een benzine is dat nog altijd heel zuinig, maar het algemene publiek zal dan toch liever voor een diesel kiezen. Dat is spijtig, want de Superb 1.4 TSI verdient meer dan een plaats in de marge.

Skoda Superb interieur

Value for money
Met de Skoda heb je altijd het gevoel met een grote auto onderweg te zijn. Ook tijdens het rijden. Het is een auto waar je na 10 minuten rijden, je al volledig op je gemak voelt. Dat heeft veel te maken het comfort van de Superb. De lange wielbasis, stille motor, ergonomisch dashboard en voorspelbaar weggedrag liggen daarvan aan de basis. Echt uitblinken op het gebied van rijeigenschappen doet hij niet, maar voor het bedrag dat je neertelt verwacht je dat ook niet.
De Superb 1.4 TSI begint vanaf € 22590. Wij reden met € 27000 euro aan Skoda, daar hing al een mooie optielijst aan vast. Tel je € 30000 neer dan valt er nog weinig te wensen over. Geen verkeerde prijs, de Skoda heeft dan ook heel wat “value for money” trofeeën binnnen.

Skoda Superb 1.4 TSI

Veel troeven, één minpunt.
De Skoda Superb 1.4 TSI wekt veel sympathie op. Zijn zachte prijs, gigantische binnenruimte, aangename motor en comfortabel weggedrag zijn de Tsjech zijn troeven. De Superb heeft misschien wel één groot minpunt en dat bevindt zich vooraan op de gril. Desondanks als Skoda wagens als deze blijft bouwen, zullen die vooroordelen wegsmelten als sneeuw voor de zon. Het is altijd gevaarlijk een adjectief als naam voor een automodel te nemen, maar is dit geval doet de “Superb” zijn naam alle eer aan.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan Skoda Belgium

Auteur: Wim
Reacties: 10 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
pieter 17:58
afbeelding van pieter

Ze sukkelen idd met een imago dat weinig klasse uitstraalt. Al denk ik dat deze superb, zoals jullie het beschrijven in tekst en foto, het écht een pak beter doet.

bartel 21:20
afbeelding van bartel

enkel jammer van dat hardnekkig imago

B4 21:38
afbeelding van B4

De ideale taxi: ruim en betrouwbaar

Wim 07:28
afbeelding van Wim

idd, maar hij is zoveel meer :)

Wim 07:28
afbeelding van Wim

van voor één van de mooste VAG sedans

luuk 20:02
afbeelding van luuk

erg mooie auto!

sarnath 11:48
afbeelding van sarnath

prachtige wagen die ik zeker ga overwegen als ik een grotere wagen nodig ga hebben, tis idd zo dat omdat er skoda opstaat, de mensen steeds wat wantrouwiger blijven, moest er vw opstaan zou het anders zijn.
Enige minpunt is idd de koffer, als je m in het echt ziet is het duidelijk dat die veel te kort is en niet meewil met de rest van het prachtige design.

Sjakie 09:02
afbeelding van Sjakie

1.4 ... Moet je eens in mijn 3.6 superb rijden, die trekt de meeste 5 series, a6en en e klasses eruit. Dat is pas een auto. En Skoda een slecht imago, met de superb hebben ze wel bewezen veel meer te zijn. PS; laten we eerlijk zijn; Het is uiteindelijk allemaal een Volkswagen.

Gerwin 00:20
afbeelding van Gerwin

Best raar om zolang achtervolgd te worden door een slecht imago en er telkens weer mee geconfronteerd wordt, zelfs door de autobladen. Erg kinderachtig en niet objectief!
Dat terwijl je al 10 jaar perfecte auto's bouwt. Trouwens, bij skoda was de kennis om goede auto's te bouwen er wel degelijk (kijk maar eens naar de beginjaren van skoda, toen maakten ze automobielen die in de top thuis hoorden). Het mocht alleen niet meer ontwikkeld worden door het communistische regime.

Vdc Koen 17:50
afbeelding van Vdc Koen

Prachtige wagen vooral door de ruimte die je hebt achteraan.Eigenlijk zit de verkeerde logo op deze wagen.Voor dat geld heb je goede vertrouwde VW kwaliteit in een ander jasje. -punt, je moet anderen overtuigen dat je geen bompa bent en wel degelijk met een moderne auto rijd. I love het.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws