Rijtest: Kia Cee'd SW Sense

Rijtest: Kia Cee'd SW Sense

Met de komst van de nieuwe Cee’d gingen er velen ogen open. Kia is al eventjes goed bezig met modern uitziende wagens te produceren voorzien van vele technologische snufjes aan een betaalbare prijs. Laten we even kijken wat de pro’s en contra’s zijn van de Cee’d station, excuseer SportsWagon.

De Cee’d wordt gebouwd in een hypermoderne fabriek in Slovakije. Er heersen strenge regels en dit om hun 7 jaar garantie te waarborgen. De garantie is zelfs overdraagbaar aan volgende eigenaars. Eén van de puntjes waarop je kan zien dat Kia zorg besteedt aan afwerking is het spuitwerk. Egale volle kleuren en lijnen die perfect in elkaar overlopen. De kofferlijn is niet meer zo verticaal als de eerste Cee’d SW. Het vloeiende design valt echter niet bij iedereen in de smaak. Zo kregen we bijvoorbeeld de opmerking dat het lijkt alsof de wagen constant fel afremt vanwege de duikende neus. In vooraanzicht maakt De Cee'd het dan weer helemaal goed. Een brute neus door de gegolfde motorkap en de lange koplampen. Het design is trouwens ontworpen in Duitsland, met de concurrentie dichtbij.

Kia Cee'd SW Sense

Het interieur is minstens zo interessant: De Cee’d SW heeft een maximale kofferruimte van 528 liter. Zeker niet slecht gezien het een relatief compacte break is. De stoelen gaan plat in de 60/40 verhouding. Een dubbele (vlakke) laadvloer met optioneel tal van hulpmiddelen om je bagage te zekeren. Begeven we ons iets meer naar voor dan zien we een achterbank die redelijk comfortabel zit. Iets te hard met momenten maar zeker niet dramatisch. De beenruimte is gelijk met die van de concurrenten, niet in overvloed. De beste plaats? Die is voor de bestuurder. Je hebt een modern display centraal (vanaf Sense uitvoering) in de wijzerplaat dat je tal van informatie laat zien, vooral duidelijk leesbaar en makkelijk in gebruik. Een stuurwiel met behoorlijk wat knopjes waarvan er één toch wel bovenuitsteekt - figuurlijk gesproken dan toch. Met het FlexSteer-knopje kan je de servo aanpassen in drie modi. Sport, Comfort of Normaal. Een zeer merkbaar verschil en o zo handig in de stad waar je een lichtere bediening wel kan appreciëren. Om nog maar te zwijgen over de stuurverwarming (standaard op het Sense Pack). De snufjes als Lane Control en Distance Control zijn allemaal van de partij. Qua multimedia en navigatie is er niets dan lof. Duidelijk en een makkelijk te bedienen menu met grote touch screen toetsen.

Kia Cee'd SW Sense

De Cee’d is verkrijgbaar met twee benzinemotoren en twee dieselmotoren. Wij namen de viercilinder 1.6 VGT onder de loep. Dat is een motor met of 110 of 128 pk. De 110 pk variant kan ons bekoren. Hij heeft vroeg in toeren een koppel van 260 Nm en een laag verbruik. Opgegeven slechts 3,7 l/100 km maar wij haalden slechts 4,5 l/100 km op een rit van de diepe Ardennen naar het Antwerpse. De motor voelde nooit te zwak aan en was zeker geschikt voor een comfortabele stille reis met de familie. Schakelen deden we met de manuele 6-bak maar er is ook een 6-traps automaat met dubbele koppeling beschikbaar. (Let op: deze is enkel verkrijgbaar voor de 1.6 benzinemotor in combinatie met het Fusion/Sense pack) Een EcoDynamics zou geen EcoDynamics zijn zonder Start- Stopsysteem. Een systeem waar ik ook in deze wagen geen voorstander van ben.

Kia Cee'd SW Sense

Het weggedrag en rijcomfort is zoals meestal bij Kia zeker niet slecht. De wagen voelt stabiel aan. Autostrade rijd je zonder geluidsoverlast of trillingen en geratel van het interieur. Het klinkt logisch maar er zijn wagens uit duurdere prijsklasse’s die hier wel problemen mee hebben. Net als de hatchback Cee’d laat de SW zich vlot doorheen de bochten sturen en vergeet je soms dat je met een SportsWagon onderweg bent.

Technologische punten hebben we al kort besproken, toch nog even dit: Kies je voor het Luxe pack (1.800 euro) enkel dan beschik je over het Lane Departure Warning System en Xenon’s met Adaptive Front Lighting System. Tevens bevat het pack ook de zwarte lederen zetels en een elektrische bestuurderszetel met memory-functie. Vanaf het Sense-pack krijg je onder meer het Smart Parking Assist Systeem. Dit werkt naar behoren en is de meerprijs samen met de andere opties zeker waard!

kia cee'd sw sense

Conclusie

De Cee’d SW mag dan niet spotgoedkoop zijn maar zeker en vast zijn geld waard. De uitrustingen en extra’s zijn zeer compleet en hun meerprijs dan ook waard. Het Luxe Pack als ideaal voorbeeld. Deze motorisatie stelde ons niet teleur. Een hedendaagse diesel in combinatie met een modern ogende SportsWagon. Zeker het overwegen waard als je de Duitsers wat te duur acht. Kan je de wagen nog aanschaffen tijdens de lopende Salonacties dan is er al een Cee’d SW “Easy "vanaf 13.890 euro", om en bij de 5.000 euro salonkorting dus. Nadien is de vanaf prijs weer 17.490 euro voor de Acces en 23.590 euro voor de Sense.

Kia Cee'd SW Sense

(Geteste wagen: New Cee’d SW 110pk Sense met Luxe Pack, in de kleur “Matrix Brown”)

Met dank aan Kia Belgie

Specificaties

Motor

1.6 CRDi VGT viercilinder diesel

Vermogen

110pk

Koppel

260 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Prijs testwagen

€ 28 390.00

Prijs basismodel

€ 21 690.00

Gemiddeld testverbruik

4.50 L/100km

Min. kofferinhoud

528 L

Max. kofferinhoud

1 642 L

CO2-uitstoot

97 g/km

BIV

€ 282.73

Rijtaks

€ 263.87

Auteur: Yannick
Reacties: 11 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Ewoud 20:25
afbeelding van Ewoud

Mooie wagen, al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er afgekeken is van de Opel Astra.
Maar toch, als je deze KIA naast de aankomende saaie Golf Variant zet, is de keuze snel gemaakt.

luc 16:11
afbeelding van luc

is idd een "cloonversie " van de Astra wagon.

Cuore Sportivo 15:00
afbeelding van Cuore Sportivo

Vanuit profiel bekeken idd een vreemde vorm.. Tellerpartij anderzijds mag er best wezen, in deze prijsklasse..

pj310101 13:53
afbeelding van pj310101

mijn witte sw fusion 1.6D 110 is alvast besteld!!! eind april kan ik er mee rondrijden!!

toerist 09:28
afbeelding van toerist

testrit meegedaan
mooie wagen heb er een mind besteld

jos 23:28
afbeelding van jos

testrit met 6 bak maar heb een automaat besteld. vanaf woensdag mee rijden. Ik vind het een vrij complete wagen voor zijn centen.

luc 16:14
afbeelding van luc

uiteindelijk de Kia links gelaten, gekozen voor de Octavia 16 crtdi ; lijkt nog ruimer en veelzijdiger; de garantie daarentegen,...... slechts 2 jaar

Azer 19:52
afbeelding van Azer

KOOP GEEN KIA GARANTIE IS BEDROG!!!!! Motor 1.6crdi total loss op 125.000km. Geen garantie omdat dealer zij één maal per jaar op onderhoud is genoeg, gevolg 3000 km over de onderhoud gegaan. Gangsters zijn het u bent gewaarschuwd!!!!

Alfred 20:14
afbeelding van Alfred

Service interval is toch 30.000 km OF 1 jaar, hetgeen het eerst bereikt wordt? Total loss op 125.000 km zou dan 5.000 km er over zijn. Lijkt mij geen fout van KIA, hoogstens van je garagist (wat je vermoedelijk niet kan bewijzen wegens mondeling?) maar ook een stuk van jezelf.

luc 16:09
afbeelding van luc

toch vreemd verhaal; 125000km, en de motor opgeblazen? te weinig olie?
is idd wel mooi afgewerkte en verzorgde wagen, verbruik toch iets hoger dan bij de europese rivalen, weinig NM t.o.v. aantal PK (128?)

Tommy 11:47
afbeelding van Tommy

Ik ben nu 3 weken eigenaar van een KIA CEED SPORTSWAGON CRDI 128. En dat valt bijzonder goed mee. Dit is trouwens de eerste wagen die ik kocht zonder een testrit re maken, want ze hadden er geen staan in de garage(minpunt).Het was inderdaad een risico
maar ik ben aangenaam verrast van de wagen. Wegligging is zeer goed, bijzonder verzorgde afwerking. Aan het elektrisch stuur is het misschien wat wennen. Eigenlijk kan deze wagen zonder blozen naast een duitser staan. Veel andere merken komen niet toe
aan de kwaliteiten van deze wagen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws