Rijtest BMW 335d xDrive Touring LCI (2016)

F31-335d

Ooit waren we getuigen van een BMW 335d die een M3 uitdaagde voor een dragrace. Verloren zaak voor de 335d? Nee hoor... Deze dieselstoof is al jaren een niet te onderschatten vehikel uit de BMW stal. Tijd voor een test van de F31 generatie.

--- Laten we met het slechte nieuws beginnen: Helaas hebben we door jammere omstandigheden geen eigen foto’s kunnen produceren. Gelukkig vraagt de sociale media soms onze aandacht en hebben we toch nog enkele van die foto’s kunnen hergebruiken. De overige foto's zijn van zijn van de F31 330d wegens gebrek aan 335d persfoto's. Tot zover het slechte nieuws. ---

F31

Geld moet rollen

Goed nieuws? BMW is all out gegaan bij het configureren van deze wagen. De 335d xDrive Touring heb je vanaf 54.400 euro, dit Saphirzwart-op-zwart exemplaar met knappe Individual Merino Amarobruine lederen interieur zet je thuis op de oprit voor 78.010 euro. Slik. Het moet wel één van de duurste niet-M 3 reeksen zijn ooit. Dat zijn behoorlijke cijfers en daar moet je dan wel iets voor terug krijgen, toch? Inderdaad en zo’n 335d heeft wel wat te bieden, in 4,5 sec van 0-100 km/h en een kracht waarmee hernemingen zeer snel zorgen dat je zeer ver over de acceptabele grens zit.

Verantwoordelijk is de 3.0 liter grote motor met dubbele variabele turbo’s. Die perst er 313 pk uit en - belangrijker - 630 Nm koppel. Link je dat blok aan de sublieme 8-traps automaat en vierwielaandrijving en je hebt één van de snelste stationwagens op de baan. Een echte 'sleeper'. De subtiele uitlaatpartij mocht iets meer 340i-stijl zijn met aan elke kant een einddemper, maar deze dubbel linkse uitlaat laat ook behoorlijk van zich horen, of was het de motor? We twijfelen nog steeds waar al die lage tonen toch vandaan kwamen...

F31

40:60

De xDrive permanente vierwielaandrijving stuurt in een verhouding van 40:60 het vermogen naar de voor- en achterwielen. Dat zorgt ervoor dat je nog altijd het typische BMW-gevoel hebt. Let wel, het speelse kont-opzij zetten is er niet bij in zo’n xDrive. Stuur je hier naar links op volgas dan ga je ook effectief volgas naar links en trekken de voorwielen je exact naar waar je wenst te gaan terwijl de achterpartij zoveel mogelijk koppel opsoupeert . Driften -het woord is gevallen- staat niet in zijn woordenboek. Natuurlijk kan alles in extremis maar we hadden ook zonder drifterijen 'freude am fahren' bij de vleet. De 600 euro kostende Adaptieve M Sportophanging is een ideale toevoeging op dit model. Qua prijs valt het nog behoorlijk mee en het is een groot verschil tegenover de normale ophanging. Sportieve chauffeurs moeten dit zeker overwegen.

F31

Interieur

Dat gaat al even mee maar blijft voorlopig nog zeker bij de tijd. Ergonomisch top en qua indeling van knoppen nagenoeg perfect. Het zitmeubilair is sportief en dus vrij hard. Op de autostrade vangen de schokdempers alles prima op. Een uitstekende combinatie voor alledaags gebruik want te zachte zetels kunnen eerder een last worden op lange ritten. Snelwegvreters gaan hier blij mee zijn. Kofferruimte is ook belangrijk en dat zit ook goed bij de 3 touring. Met 495 liter en maximaal 1.500 liter niet super maar wel een bruikbare indeling en platte laadvloer. Je passagiers achterin hebben het ook goed, zacht genoeg die zetels en voldoende ruimte voor lange benen. De daklijn is wel iets lager dan je zou verwachten, best even uitvoerig testen dus.

Blik op het blik

Om terug te komen te komen op het exterieur. Je kan je natuurlijk behoorlijk laten gaan. Het start bij de keuze uit vier uitrustingspacks: Advantage, Luxury, Sport en M Sport. De door ons geteste wagen is de M Sport met wat extra’s. Binnen de zwarte sierlijsten t.w.v. 600 euro. Het bruin merino-lederen interieur? 2.800 euro. Dat is in vergelijking tot andere merken nog betaalbaar maar het telt allemaal snel op. Verder nog tal van elektronische gadgets en dan zit je dus aan die 78.000 euro.

f31

BMW Versus DIE ANDERE

BMW is de enige die een dieselmotorisatie aanbied met een vermogen van ruim 300 pk. Audi’s A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic heeft 272 pk. Mercedes, met de C 250d 4Matic slechts 204 pk. Wil je de sportiefste diesel aan de beste prijs, dan sturen we je door naar de BMW-dealer.

conclusie

Zo'n wagen die je na één keer rijden meteen privé wilt aanschaffen. Echter moet je wel over het kapitaal beschikken. De gelukkigen die het geld wel op tafel kunnen leggen zullen ongetwijfeld tevreden zijn van wat de 335d Touring xDrive te bieden heeft. Een puur rijgenot op dieselkracht waardoor je overladen wordt met koppel. Je kan hem heel sec en braaf uitrusten of supersportief, zonder iets te veranderen qua performance algemeen. Stiekem de meest complete 3 Reeks-uitvoering op de markt.

Specificaties

Motor

6-in-lijn 3.0 TwinPower Turbo

Vermogen

313pk

Koppel

630 Nm

Overbrenging

8-traps sportautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 695 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 78 010.00

Prijs basismodel

€ 54 400.00

0 tot 100 km/u

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

495 L

Max. kofferinhoud

1 500 L

CO2-uitstoot

148 g/km

BIV

€ 879.00

Rijtaks

€ 953.00

Auteur: Yannick
Reacties: 22 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (22)

Plaats een reactie
Ponrow 11:42
afbeelding van Ponrow

Dat bruine leer is zo mooi maar snap niet waarom men bij BMW dan delen van het dashbord ook bruin maakt om vervolgens alle knoppen en prulletjes gewoon in het zwart af te werken...

Yannick 20:56
afbeelding van Yannick

naar mijn mening ziet dat niet-zwart-gekleurde plastic er altijd wat cheap uit? niet?

Ponrow 23:10
afbeelding van Ponrow

Plastiek is altijd cheap maar hier lijkt dat zo'n onsamenhangend geheel. Alleen zetels bruin en de rest zwart met wat accenten bruin zou veel mooier zijn.

Glenn 08:47
afbeelding van Glenn

Mooi, maar met €80k in de hand wandel ik wel naar Alpina om een mooi uitgeruste D3 te bestellen.

tomtom 09:20
afbeelding van tomtom

Bizar dat koppel altijd wordt beschouwd als iets magisch dat onverklaarbaar de auto "leuk snel" maakt.

Het is nochtans simpel: koppel x toeren = vermogen, dus een hoog koppel bij lage toeren geeft verhoudingsgewijs een grotere fractie van het maximumvermogen bij dat specifiek aantal toeren.

Even de berekening voor deze F31 335d: volgens wikipedia is het koppel 630Nm tussen 1500 en 2500rpm, piekvermogen is 230kW bij 4000.
Nu zal ik het vermogen berekenen bij die toerentallen:
- voor 1500rpm: 2Pi * 630Nm * 1500rpm / 60s/min = 98,96kW =~ 135PS
- voor 2500rpm: 2Pi * 630Nm * 2500rpm / 60s/min = 164,93kW =~ 224PS
De omgekeerde berekening om het koppel bij piekvermogen te weten te komen: 230kW / 2Pi / 4000rpm * 60s/min = 549,08 Nm -> nog altijd redelijk wat, niet waar?

Daartegenover wil ik het voorbeeld van de 335i (die ondertussen al vervangen is door een potentere 340i) plaatsen: 400Nm bij 1200 tot 5000rpm.
- voor 1500rpm: 2Pi * 400Nm * 1500rpm / 60s/min = 62,83kW =~ 85PS
- voor 2500rpm: 2Pi * 400Nm * 2500rpm / 60s/min = 104,72kW =~ 142PS (ongeveer equivalent aan de 335d aan 1500rpm)
- voor 4000rpm: 2Pi * 400Nm * 4000rpm / 60s/min = 167,55kW =~ 228PS (ongeveer equivalent aan de 335d aan 2500rpm)
- voor 5000rpm: 2Pi * 400Nm * 5000rpm / 60s/min = 209,44kW =~ 285PS
De omgekeerde berekening om het koppel bij piekvermogen te weten te komen: 225kW / 2Pi / 5800rpm * 60s/min = 370,45 Nm -> ook nog altijd redelijk wat.

Hieruit volgt dus dat een diesel dezelfde vermogens behaalt bij véél lagere toeren, maar dat de benzinewagen zijn vermogenscurve vlakker is en dus een meer lineaire vermogensopbouw heeft, wat meer in lijn is met racewagens die zo lineair mogelijk zijn want beter doseerbaar. (of dat heb ik van zijn leven toch eens gelezen in een Autogids-magazine)

Dat een dieselwagen bij lage toeren dus sneller aanvoelt is niet dankzij koppel, maar dankzij een groter vermogen bij dat toerental dan een benzinewagen met eenzelfde piekvermogen. Afin, toch in de klassieke opstelling van de consumententurbodiesel vergeleken met de consumenten(turbo)benzine. Er zullen genoeg andere configuraties zijn die daarvan afwijken. =)

Sven772 11:28
afbeelding van Sven772

Mja, Tomtom, het lijkt dat je op kruistocht gaat tegen elk bericht of commentaar dat over dieselkoppel spreekt.... cfr onze discussie na mijn reactie bij de Infinity Sport. Er zullen bij de keuze voor een bepaalde motorisatie of model wel nog andere argumenten spelen dan enkel het koppel, en die verschillen van chauffeur tot chauffeur. Maar ik vind de opbouw van je argumentatie zoals vorige keer wel interessant en het lezen waard. Ik kan mij wel niet ontdoen van de indruk dat je vooral een probleem hebt telkens het koppel bij BMW 3L dieselmoteren indrukwekkend genoemd wordt?

tomtom 12:00
afbeelding van tomtom

Ik wil voornamelijk het idee de wereld uithelpen dat koppel en vermogen los van elkaar te beschouwen zijn. Dat zijn ze niet, want koppel is gewoon afgeleid van het vermogen: koppel = d(vermogen)/d(toeren).

Wanneer men zegt dat een diesel veel koppel heeft, bedoelt men dat die bij lage toeren een grote fractie van het piekvermogen kan opwekken. Het gaat mij voornamelijk om de verkeerde term en denkwijze.

Dus in plaats van piekvermogen bij bepaalde toeren(bereik) en piekkoppel bij bepaalde toerenbereik te vernoemen, zouden fabrikanten beter het piekvermogen opnoemen bij een aantal toeren, en daarnaast hoeveel fractie vermogen de auto kan opwekken bij bv 25%, 50% en 75% van toeren-bij-piekvermogen.

Dan zul je zien dat het verloop bij de 335i iets zal zijn als (fractie van piekvermogen bij 1450, 2900 en 4350rpm) 0,27; 0,54 en 0,81. Terwijl bij een diesel die fracties ongeveer gelijk liggen, dankzij het lager toerental bij piekvermogen: (fractie van piekvermogen bij 1000, 2000 en 3000rpm) 0,xx (geen idee, valt buiten maximaal koppelbereik); 0,57 en 0,82 (gokje, valt eveneens buiten bereik maximaal koppel).

Ik begrijp dus moeilijk dat een diesel zo veel leuker rijdt als je rekening houdt met het feit dat in het geval van 335i vs 335d de toeren bij de benzinemotor altijd 45% (5800/4000) hoger moeten om ongeveer dezelfde prestaties te bekomen (cf. mijn getalreeksen uit bovenstaande paragraaf). Ik vraag mij af hoe BMW de verhoudingen van zijn versnellingsbak daarop instelt: zijn die effectief 45% hoger bij de diesel zodat de karakteristiek van het geheel tussen een turbobenzine en een turbodiesel amper verschilt, of is dat anders?

Yvesw 19:02
afbeelding van Yvesw

TomTom: Zoals steeds ben ik onder de indruk van de kennis van onze lezers. ;-) Maar gaat die vlieger nog op tegenwoordig met de tussenkomst van elektronica?

Neem nu de 2.2 Multijet II van Fiat/ Alfa Romeo/... Die is goed voor 200 pk en 450 Nm maar is er ook in een variant met 184 pk en 450 Nm. Een gelijk koppel, maar verschillende maximale pk's dus.

Hoe verklaar je dat?

tomtom 08:25
afbeelding van tomtom

Ik verklaar dat doordat de koppelcurve bij de configuratie met 184pk sneller (=bij lagere toeren) een duik maakt waardoor het vermogen op een lagere waarde zal pieken. Is dat niet de standaardmanier om een wagen zich te laten schikken naar de gunstige fiscale trappen?

Daarom is het ook zo simpel om zo'n wagen terug naar niet-gelimiteerde staat te herstellen: de kunstmatige val van koppel ongedaan maken in de software, waarop de wagen hoogstwaarschijnlijk al was voorzien.

Glenn 19:34
afbeelding van Glenn

Voor zover ik kan terugvinden zijn de versnellingsbak verhoudingen (8-traps automaat) identiek, enkel de eindoverbrenging is korter voor de benzine (2.56 voor diesel xDrive, 3.15 voor de benzine sDrive). Ik heb niet gevonden wat de eindoverbrenging voor een 35i xDrive is, maar ze houden blijkbaar wel degelijk rekening met de verschillen in motorkarakteristiek.

tomtom 08:37
afbeelding van tomtom

De eindoverbrenging (wat ik foutief benoemde als verhouding, oeps!) scheelt maar 23% ipv de nodige 45%, waardoor de benzinewagen bij eenzelfde aantal toeren en bij dezelfde versnelling minder vermogen kan opwekken bij plankgas. Misschien vinden ze dit niet erg, aangezien het kan gecounterd worden door de hogere redline bij een versnelling lager. Dat is zelfs leuker dan beuken aan 3000rpm met een turbobenzine. ;-)

Sven772 15:11
afbeelding van Sven772

Eigenlijk moeten we bij BMW in Bornem eens samen de vaststelling doen hoe het aanvoelt, hoe het in dagdagelijks gebruik van tel is - Heren bij BMW, indien je dit leest, geef maar een seintje, ik kom graag proefondervindelijk vaststellen hoe de rijervaring verschilt tussen een 335i en een 335d. Hopelijk komt Tomtom er dan ook op af. Dan kunnen we samen de afweging maken tussen Tomtom's argumentering, en mijn misschien verouderd zicht om enkel naar het koppel te kijken. En Autofans is wat mij betreft graag welkom om deel te nemen :-)

tomtom 16:41
afbeelding van tomtom

Mijn invalshoek is compleet en alleen theoretisch, ik heb zelf nooit met dergelijke bakken gereden, of zelfs nog maar met een potente BMW, dus mijn mening is ver van volledig. ;-)

Misschien moet ik eens een paar testritjes aanvragen bij enkele garages, kwestie van mijn meningen te kunnen onderbouwen met ervaringen. Want ervaringen zijn uiteindelijk alles, niet waar?

To be continued!

Yannick 21:05
afbeelding van Yannick

Bedankt, ik ga alvast mee ;-) Naar mijn mening is het hoog in toeren gaat het leuke aan benzine motoren maarrrrrr (Wouter Karssen stemmetje) in dagdagelijksgebruik heb je meestal de plaats/afstand niet om je motor in de toeren te jagen. daarom denk ik dat een pittige diesel zoals deze meer fun kan bieden daar hij sneller zijn vermogen vrijgeeft.

Glenn 23:00
afbeelding van Glenn

Die moderne turbo blokken hoef je echt niet in toeren te jagen. Bvb een 335i heeft tussen 1500-4500rpm zijn max koppel ter beschikking. En dan heb je nog 2500rpm over tot de begrenzer om mee te spelen als je toch eens plek hebt. Die dingen laten zich vaak meer ontspannen rijden dan een moderne diesel. Een diesel heeft misschien wel meer piek koppel, maar over een beperkter gebied. Het is maar wat je verkiest.

tomtom 08:32
afbeelding van tomtom

Men zegt vaak dat een vlakke koppelcurve aangenamer rijdt dan de koppelvulkaan van een dieselwagen, maar ik denk dat de koppelvulkaan ervoor zorgt dat het vermogenverloop vlakker zal zijn dan bij de benzinewagen (waarbij dat eerder lineair opbouwt samen met de toeren). Aangezien een gigantisch koppel bij lage toeren dat afbouwt naarmate de toeren stijgen een vlakke vermogenscurve zou opleveren, denk ik dat dat een dergelijke configuratie optimaal is, omdat je bij eender welke toeren altijd je volle vermogen ter beschikking hebt.

Maar dat lijkt mij moeilijk haalbaar, want ik heb dat nog nooit gezien. Is dit ooit al gemaakt geweest? Leent de verbrandingsmotor voor zich voor dit soort curves? Ik weet dat die van een elektromotor in een auto in de buurt komt: bij heel lage toeren is het koppel even vlak, waarna het gestaag afneemt zodat de vermogenscurve quasi-vlak wordt.

Kevin 16:36
afbeelding van Kevin

Die ene persoonlijke foto van het begin (de zwarte 335D met zwarte velgen) is het voorbeeld van u zogenaamde "Sleeper". Maar damn wat hou ik ervan!

tomtom 16:42
afbeelding van tomtom

Is een sleeper geen auto die compleet wordt onderschat dankzij zijn bescheiden looks, ondanks de vulkaan onder de motorkap?

Carlos 18:07
afbeelding van Carlos

Zonder de badges zou je even goed naast een 318-320D kunnen staan met een '335' kit ;-).

Kevin 07:43
afbeelding van Kevin

Is deze wagen daar geen schoolvoorbeeld van?

Yannick 21:00
afbeelding van Yannick

Dit is voor mij een sleeper omdat 95% van de mensen op de baan dit gewoon als "een zwarte stationwagen" bekijken zonder te weten dat deze wagen gewoon de stenen uit de straat trekt. Bijvoorbeeld een RS6 Avant is dan in de meeste gevallen weer géén sleeper omdat dat ding er gewoon te bruut uitziet en klinkt :-p

Kevin 07:43
afbeelding van Kevin

Exactomento wat ik van een sleeper vind. Een wagen waarvan het grossomodo van de bevolking denkt dit is de zoveelste van die wagen is maar je iedereen het bekijken geeft wanneer je aan een rood licht (bijvoorbeeld) vertrekt omdat hem zo snel en krachtig is.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws