Rijtest: Opel Astra Sports Tourer 1.0 EcoFLEX

 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

Een stationwagen en “een duuzendje”. Die twee woorden in één zin sinds een tijdje is het mogelijk maar nog altijd kijken de mensen raar op. De Astra Sports Tourer, kan hij het hebben?

Met de deur in huis vallen? De 1.000 cc’s zijn dankzij een turbolader voldoende gevoed om maximaal 105 pk te leveren. Zoals verwacht is het 3 cilinder tellende motorblok onder de 1.500 toeren maar zwakke pap. Vertrekken/wegrijden behoeft dus iets meer induwen van het gaspedaal. Maar éénmaal je in het vlotte verkeer zit en je comfortabel in de pap kan beginnen roeren zal je toch opkijken. Het gaat eigenlijk nog betrekkelijk snel. Verwacht bij aankomst op je locatie geen éérste podiumplaats maar je begrijpt wel wat we bedoelen. We hadden er eerlijk gezegd minder van verwacht. We hebben hem enkel in plat België aan de tand kunnen voelen. Zolang je niet met de hele familie de bergen in trekt komt deze motor er wel mee weg.

 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

voor ieder wat wils

Naast deze 1.0 Turbo is er bij de benzine’s nog keuze uit een 1.4- en 1.6-liter motoren, met een waaier van vermogens gaande van 105 pk tot 200 pk is er voor elke chauffeur wel een optie. Rij je liever diesel, dan heb je één motor die beschikbaar is in 95 pk tot 160 pk. Die is uitgerust met een Variabele Geometrie Turbo en zou turbogat onbestaande maken. Naargelang je manueel of automatisch wil schakelen zijn er meer of minder keuzes. Onze 1.0 benzine is bijvoorbeeld te verkrijgen met of zonder Easytronic-automaat. Een optie van 1.000 euro. Maar erg zuinig is deze toch niet gebleken. Zo hadden we 7l/100km op ons gemiddelde vebruik tellertje staan. Bijna 3 liter meer dan opgegeven. Uiteraard weet iedereen dat die testen quatsch zijn. Een kleine motor die ruim 1.200 kilo moet voortslepen in het dagelijkse verkeer zal daar harder voor moeten werken dan een 1.6 en dus stijgt het verbruik vrij snel. Dat je maar 68 euro biv en 111 euro tax moet betalen op zo'n 997cc motor'tje zal dan de pijn toch sterk verzachten nietwaar?

 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

uitrustingsniveau

Net zoals vrijwel elke constructeur werkt ook Opel graag met pakketjes. Opties bij de vleet. Je hebt Comfort, Edition, Dynamic en Innovation. Onze Sports Tourer heeft dat laatste en meest complete pack. Zaken als GPS, Bluetooth, parkeerhulp, lederen stuurwiel, elektrische spiegels etc… zowat de meest voorname zaken. Aan de andere kant heb je nog Comfort. In dat pack zit dan bijvoorbeeld Airco en automatische dimlichten. Bij het duurste pack zijn dat dan weer opties. De basisprijs voor de 1.0 EcoFlex Sports Tourer is 18.825 euro met comfort-pack. Kies je dat meest complete Innovation-pack dan klim je al richting 23.150 euro. Om dan terug te komen op de motorisaties. Naar gelang het optiepakket dat je kiest komen er meer of minder motorisaties in het aanbod. Dus, vraag maar een tasje koffie en een koekje bij het configureren, je bent even bezig.

 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

Zit je goed?

Comfortabel voor kleinere mensen. Reden? De optionele “ergonomische” sportzetels. Die Siena Jet zwarte lederen zetels zijn wel héél erg krap bemeten. Mijn tengere 1.76 meter zat behoorlijk strak. De aanpasbare zijsteunen laten zich strakker of platter maken met twee knoppen aan de zijkant. Dat hadden we niet al te snel door als autojournalist. Helaas bleek de minst opgeblazen modus nog steeds heel strak en misten we dan weer lendensteun op de juiste plaats. Nee, we hebben al beter gezeten. Nog een minpunt? Zetelventilatie. In vrijwel elk geval een fantastische optie –vooral in de zomer-. Wij reden rond bij circa 25°C en mits een paar minuten zon kan je zetel al snel veranderen in een bakplaat. Zetelventilatie lost dat probleem vrij snel op maar niet in de Astra. Oorzaak? Voor één of andere vreemde reden zuigen de kleine ventilatoren de lucht naar hun toe en blazen ze niet zoals dat bij andere merken werkt. Verder is alles peis en vrede in het interieur. De controle van airco en radio is behoorlijk en op een gekende manier geplaatst.

 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

Het centrale display ziet er wel uit alsof het uit 2005 komt maar het werk wel. Ook hier geen uitblinker. Nemen we plaats op de achterbank dan ontdekken we dat dat eigenlijk beter zit als vooraan. Beenruimte is voor zijn klasse goed maar het is geen Octavia-ruimte. Ook tijdens het rijden hoor je achterin niemand klagen. Met een volle koffer kan dat wel wat veranderen daar de vering toch redelijk zacht is. Die koffer is 540 liter groot en praktisch qua indeling. Makkelijke platte laadvloer en diverse opbergvakken. Leg je de 60/40 zetels beide plat dan krijg je 1.630 liter weg. Het zegt je wellicht helemaal niets in liters maar het is toch behoorlijk wat. Een Zweeds MÄLM tweepersoonsbed een twee nachtkastjes in bouwpakket bijvoorbeeld…

rijdt dat goed?

Een zachte vering dus maar wel een heel direct gevoel op de weg. We betrappen ons zelf op sportief rijgedrag met dat 1.000cc’tje. De Astra kan het wel hebben. Voorzichtig bij verkeersremmers want dan zakt hij wel sterk door. Dit is – zoals eerder gemeld – weer sterk afhankelijk van het aantal passagiers/belading. Over het algemeen zijn we zeker niet ontevreden. We rijden uiteindelijk voor net geen 25.000 euro met een compleet uitgeruste break!

 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

Uiterlijk

Best fraai ding die Sports Tourer. Geen kwaad woord over de styling gehoord, zowel in- als exterieur is mooi bevonden door onze passagiers. De middenconsole is heel mooi en strak merken we zelf op. In het midden is er een optionele smartphone houder. Dat klikt zich vast en is voorzien van onzichtbare contactpunten voor het opladen van je toestel. Leuk ding maar we hebben het nooit gebruikt. Een toelatingsexamen afleggen voor een medische opleiding is volgens ons makkelijker dan dat ding afstellen op je toestel.

Conclusie

Met als voornaamste concurrent een Renault Mégane Grandtour moet de Opel wel goed presteren. Dat doet hij volgens ons prima met slechts enkele kleine foutjes. Voor zijn prijs heb je een prima kar en mits het budget het toelaat om 25.000 euro neer te leggen rij je vrij compleet rond. Dat is dan wel met de 1.0 Turbo EcoFlex maar zoals je hebt kunnen lezen, dat ding doet het dus verassend goed. Opties zijn zo duur niet en mits je de weg vind in de uitrustingen en packs stel je met weinig geld een mooie station samen.

Specificaties

Motor

1.0 Turbo 3-cilinder benzine

Vermogen

105pk

Koppel

170 Nm

Overbrenging

5-bak-manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 244 kg

Topsnelheid

195 km/u

Prijs testwagen

€ 24 987.00

Prijs basismodel

€ 23 150.00

0 tot 100 km/u

11.20 sec

Gemiddeld testverbruik

7.00 L/100km

Min. kofferinhoud

540 L

Max. kofferinhoud

1 630 L

CO2-uitstoot

97 g/km

BIV

€ 68.03

Rijtaks

€ 110.89

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
Chasepatat 00:09
afbeelding van Chasepatat

Heeft de koffiemadame deze test gedaan? ( met alle respect voor koffiemadammen) Geraakt niet wijs uit de configuraties en opties, de smartphonehouder, de regeling van lendesteun en zetelkoeling,... Wat een gemekker, deze auto werd nota bene door Autobild genoemd als beter dan een 1 reeks of A klasse, de zetels hebben een AGR label en zouden niet goed zitten? Zoek maar snel een andere job zou ik zeggen!

Yannick 08:13
afbeelding van Yannick

De koffiemeneer heeft deze test inderdaad gedaan. De Configuraties zijn nochtans niet erg moeilijk. 4 uitrustingen en daarop nog eens combinatie-opties. Een reeks motorisaties maar je kan niet elke motorisatie krijgen bij gelijk welke uitrusting. Staat ook in de test hoor. De smartphonehouder is een gadget dat leuk is maar niet deftig werkt, de regeling van de lendesteun is lastig en ronduit te smal en de zetelkoeling werkt op een zuigende manier ipv een blazende manier (wat totaal niet werkt) Wat Autobild zegt... Autobild? Het blad waar de beste test ook toevallig 4 paginas reclame van het merk dat heeft gewonnen bevat? AGR labels? Een Duits verzonnen keuring dat enkel Duitse merken een goedkeuring geeft? Heel geloofwaardig ook weer. Meestal komen dit soort reacties van mensen die net deze wagen hebben of in bestelling hebben en nu even een teleurstelling lezen.

Chasepatat 22:26
afbeelding van Chasepatat

Zoals gezegd, alle respect voor de koffiemadame of mijnheer. Ik heb niets met Opel en als het er toe doet, ik rij het langste deel van mijn carrière met BMW met daarvoor wat omzwervingen bij Renault, VW en Mercedes. Ik heb voor mijn bedrijf wel de nieuwe Opel Astra een weekje meegekregen met de vraag van de fleet coördinator of dit een aanwinst zou kunnen zijn in het gamma. Ik was persoonlijk verrast door de rijke uitrusting, hoge kwaliteit van afwerking en goede motorisatie. Als ik dat vergelijk bij hetzelfde budget met een 118d of 180d waar sommige van mijn medewerkers mee rijden, vallen die toch bleek uit. Ik ga er mijn 525d niet voor ruilen, maar kan er heel wat van mijn mensen mee blijmaken, denk ik. Persoonlijk vond ik de sportzetels goed zitten en was de zetelkoeling aangenaam tijdens de recente hittegolf. Een optie die ik zelf niet heb in mijn wagen trouwens. Ik zou AGR niet afdoen als een klucht, Recaro voert het label ook en is toch niet de eerste de beste (en niet enkel te krijgen bij Duitse merken). Opmerking over Autobild is wat onder de gordel. Wordt algemeen onder de Duitse bladen ( die meestal als eerste met nieuwigheden op de proppen komen en interessante langeduur testen hebben) aanzien als toonaangevend.

Ik was geïnteresseerd in deze test omdat we dit model in de running hebben voor onze leasevloot en stevig verrast door mijn persoonlijke ervaring en andere tests die ik dan ook had gelezen als referentie.

Yannick 17:27
afbeelding van Yannick

Vandaag heb ik bijna 270 kilometer in drie verschillende nieuwe Renault Megane Grandtours gereden. Elk van die megane's had een andere motor en totaal ander interieur. Elke van die Megane's was een betere keuze dan die Opel. Als ik mijn ongevraagde mening alvast even mag geven. Die zetelventilatie bij onze wagen zal dan wel verkeerd zijn aangesloten want die koelde echt niets in vergelijking met die van een Tivoli (ja, ook een Ssangyong van 15.000 euro kan dat aanbieden) AGR is gewoon zoals veel labels een label waar je voor moet betalen om het te krijgen. uw reactie op mijn reactie van AutoBild klopt wel maarrr vanaf ik testen zie met winnende wagens waarvan het blad vol reclame staat geloof ik er niets meer van. Gaat trouwens over alle producten (GSM, Fotografie etc...) Ik zou toch eens wat dieper zoeken in het C-segment break gamma. Zitten namelijk een stuk of 8 concurrenten die je kan proberen.

Audi22 11:20
afbeelding van Audi22

Dat is net het probleem tegewoordig eerlijk zijn mag niet meer. ik heb bv audi in men nick staan, nu rijd ik audi, maar of de volgende een audi wordt....geen idee. Ik ben persoonlijk tegen het "merklover" gedoe. Ingeval vind ik van vele nieuwe wagens tegewoordig dat het net "iets" minder is overal wat op bespaard, zoals bij VAG bv bij de goedkoopste modellen een torsie-as, opel bv hun advertenties matrix verlichting, oke prima, maar het is matrix verlichting van de goedkoopste soort...bij de zetelvenitilatie is ook zo een vb. Veel mensen denken dan super ik heb dezelfde opties als bv bmw, mercedes, audi, lexus....waar ze serieus meer voor betalen en uiteindelijk maar een "slap" aftreksel van is.

Justin Bimmer 14:13
afbeelding van Justin Bimmer

Leuk om te lezen dat er mensen zijn die met een Audi rondrijden en toch andere automerken kunnen waarderen :) Ik heb een hekel aan mensen die met een Duits premium merkske rondrijden en maar andere merken afbreken nog voor ze er eens met gereden te hebben. Zelf heb ik een Honda en een BMW maar de volgende wordt een Peugeot 208 GTI kwestie van eens een Fransman te hebben gehad.

Techno Patat 20:23
afbeelding van Techno Patat

Toevallig uit Aarsele :D?

Justin Bimmer 08:34
afbeelding van Justin Bimmer

Toevallig wel. Dju ontmaskerd! :p

John 11:29
afbeelding van John

Een nuttige foto van de koffer! Goed zo! :-)

Glenn 11:37
afbeelding van Glenn

Ik heb net gelezen op de site van AGR dat de Astra geen label heeft gekregen voor de achterbank. Pfff wat een krel, zal ik toch die Maybach moeten nemen ;-)

Nicholas 12:57
afbeelding van Nicholas

Ik rij nu bijna 3 wekend met de Sports Tourer, een Innovation 1.6 (110PK) . Overall een goede wagen, de zetels zijn inderdaad aan de krappe kant (ik heb wel gewone standaard zetels) maar dit went na enig gebruik en het voordeel is dat je in bochten ook lekker vast zit.

Het rijgevoel is trouwens prima, aangename vering, zeer stil binnenin ook al rij ik met een diesel en goede zichtbaarheid.

Yannick 17:30
afbeelding van Yannick

Blij dat te horen! Elke motorisatie en configuratie kan een ander gevoel teweegbrengen. Wij moeten soms door de opties doorkijken en tegelijk de opties ook beoordelen. bijvoorbeeld: 10 merken bieden een head-up-display aan en maar twee merken hebben daarvoor een deftig systeem andere hebben meer storende factoren dan andere en soms kost die van merk A maar 250euro en is die van 600euro van merk B effectief beter etc etc... moeilijk moeilijk moeilijk :-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws