Rijtest: Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI

Peugeot 508 1.6 SW rijtest

In juli vorig jaar kwamen de foto's van de gloednieuwe 508 in onze digitale brievenbus, en het leek liefde op het eerste gezicht. We hebben er uiteindelijk een hele tijd op moeten wachten, maar het was eindelijk zo ver, we konden plaats nemen achter het stuur van de 508 SW.

Wie de benaming niet herkent, niet gevreesd. Tot voor 2010 was er van een 508 geen sprake. Toen bood Peugeot twee andere modellen aan, de 407 en de 607. Beide wagens hadden hun diensten bewezen en waren aan vervanging toe. Al dan niet een verrassing maar Peugeot besliste beide modellen te vervangen door één enkele all-rounder. Met een beetje nadenken over de naam kom je dan al snel op tram 5. Jammer genoeg valt er daarmee ook een leuke coupé uit het gamma die momenteel niet op opvolging lijkt te kunnen rekenen.

De 508 heeft met andere woorden de moeilijke taak twee modellen van het gamma te vervangen, en dat wil zeggen twee verschillende doelgroepen tevreden te stellen. Dat lijkt grotendeels te lukken, en dat heeft hij vooral aan zijn strakke design te danken. Sinds Peugeot op de proppen kwam met de concepts 'SR1' en '5 by Peugeot' hebben we weinig anders gezien dan knappe bolides. Eerst de RCZ, nadien de nieuwe 308 en nu dit. Vooraan op deze 508 SW prijkt het vernieuwde logo boven een knappe in chrome omlijstte grille. Op de motorkap merken we net als langszij strakke lijnen op. Die laatste monden uit in de spitse koplampen die ons achteraan misschien wat aan de Mondeo doen denken. Achteraan valt opnieuw het fijne karakter van de wagen op. Een charmant uiterlijk dat Peugeot meer dan ooit laat opvallen op de baan. Eindelijk een knappe break binnen de Peugeot familie laat ons maar zeggen, want de 308 SW is nu ook niet moeders mooiste.

Peugeot 508 1.6 SW rijtest

En alsof Peugeot ons niet voldoende wist te verrassen met zijn exterieur doen ze er binnenin nog een schepje boven op. We merken een interieur op dat een heel premium indruk nalaat en zich stevig onderscheidt met haar voorgangers. We nestelen ons in (al dan niet echte lederen) zetels die de rug prima ondersteunen. De stoelen zijn in onze testwagen elektrisch te verstellen waardoor de prima zitpositie al snel gevonden is. Het dashboard laat zich vooral opmerken door zijn ergonomische opbouw. In tegenstelling tot zijn verre neef, de C5 Tourer, is deze wel blindelings te bedienen. Vooral de middentunnel krijgt van ons een pluim. Ordelijk, strak en prima bediening. Jammer dat het navigatiesysteem zich niet altijd even soepel laat bedienen, al lag dat vooral aan de snelheid van de software.

De lange break heeft uiteraard een belangrijke reis-functie te vervullen. Volle koffers en drie kinderen die elk moment naar het toilet moeten zijn nu eenmaal zaken waarmee hij zal moeten afrekenen. Aan plaats zal het in elk geval niet liggen. De koffer kan 660 liter slikken met de achterbank recht. Als we die eerder genoemde kinderen in tussentijd even naar het toilet sturen, kunnen we die bank plat leggen. Dan beschikken we over maximaal 1.865 liter. De koffer is overigens handig in- en uit te laden en werd knap afgewerkt met een extra bodem die een louter esthetische functie heeft. Ook de zitbank achteraan is meer dan comfortabel te noemen, verrassend veel beenruimte voor de testpiloot van dienst met zijn 1m85. Het panoramisch dak, dat vanaf het tweede uitrustingsniveau standaard wordt geleverd zorgt er tevens voor dat het interieur nog groter lijkt, zonder daardoor monovolume-allures te krijgen. Als we een minpunt willen aanreiken in verband met het interieur, dan wijzen we naar de afwezige opbergvakjes.

Peugeot 508 1.6 SW rijtest

Speciaal voor deze 508 lanceerde Peugeot ook een nieuw motorblok. Het werd een 1.6 liter met een start/stop technologie. Officieel heet het blok 1.6 e-HDI en het toont op papier mooie cijfers aan. In de 508 wordt dat blok standaard gekoppeld aan hun gerobotiseerde versnellingsbak. Het vermogen telt 112 stuks, daarmee is hij geen hoogvlieger, al is dat voldoende op onze wegen. Jammer genoeg laat de versnellingsbak grote steken vallen waardoor onze knappe bolide na 5 minuten een al heel andere indruk achterliet. Zwak schakelen, stevige schokken tussen twee versnellingen en slome reactietijden, het zijn jammer genoeg onze bevindingen na een week cruisen. Dat maakt dat je de wagen al snel gaat rijden met behulp van de gegeven flippers, die zich achter het stuur bevinden maar wel meedraaien. De versnellingsbak wordt enkel aangenaam op de autostrade, waar hij allicht zijn grootste aantal kilometers zal slijten. De hernemingen laten dan wel even opzich wachten, maar de vreselijke schokken vallen op hogere snelheden gelukkig deels weg. Ook de motor lijkt zich daar het best te gedragen. De wagen zelf laat opnieuw een solide indruk na. Goed afgeveerd en prima isolatie.

Peugeot 508 1.6 SW rijtest

Het nieuwe blok mag zichzelf, dankzij de start-stop, rekenen tot de 'min 5-liter per 100 km'-groep. Officieel geeft Peugeot 4,2 liter mee, al houden wij het op dik 5 en zelfs meer dan 6 liter per 100 kilometer. De start-stop is dan weer wel aangenaam, zo niet een van de betere in het segment. Zodra je met de Peugeot in zijn drive stand onder de 8 km/u duikt, maar wel op je rem staat, staat de motor af. Zet je hem op dat moment in neutraal blijft de motor zwijgen, blijf je in drive staan, blijft de motor stationair draaien. Een beetje vreemd, aangezien je door de gerobotiseerde bak niet verder bolt en bijgevolg evengoed stil staat.

Met die zuinige motor, die door de start stop 15 procent minder verbruikt, kom je op een CO2-uitstoot van 110 g/km, daarmee kan je rekenen op 3 procent overheidssteun. De 508 SW in zijn standaardtrim (Acces) kost je 25.330 euro, de variant met de 1.6 e-HDI is iets duurder, namelijk 27.030 euro. Beide zijn zeer mooie getallen. Niet alleen leuk meegenomen voor de private kopers, het is vooral een mooie stap richting een potentieel succes in de leasing markt. Want wie het laatste half jaar zijn ogen opentrok op de baan, wist al van het bestaan van de 508 af. Hij valt op door zijn knappe verschijning en laat vele kopers blijkbaar niet onberoerd. En als we dan een aankoopadvies mogen geven, kies voor de manuele versnellingsbak.

Specificaties

Motor

1.6 e-HDi turbo diesel

Vermogen

112pk

Koppel

270 Nm

Overbrenging

gerobotiseerde zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

194 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 0.00

0 tot 100 km/u

11.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.70 L/100km

Min. kofferinhoud

660 L

Max. kofferinhoud

1 865 L

Met dank aan Peugeot

Auteur: Pieter A.
Reacties: 7 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Sven 12:22
afbeelding van Sven

Door een technische aanpassing zijn de eerdere reacties onder deze rijtest verdwenen. Diegenen die gereageerd hadden kunnen dit opnieuw doen, indien ze dit wensen

Joeri 13:45
afbeelding van Joeri

Geen fan van recente Peugeot's op het vlak van uiterlijk, met uitzondering van de RCZ. Qua interieurkwaliteit zijn ze er op vooruit gegaan maar die middenconsole lijkt me een overhoop van knopjes om verschillende plaatsen. Goed dat ze de cruise control niet langer achter het stuur wegsteken.

Challanger 20:17
afbeelding van Challanger

Ik vind deze 508 sw best geslaagd. Afwerking en styling van het interieur zijn flink geëvolueerd en van een zeer degleijk niveau.
Benieuwd of de duurzaamheid/betrouwbaarheid van de leeuw ook zal evolueren. Dat is wel nog even afwachten.

Kevin 12:07
afbeelding van Kevin

Ik vind de 508 ook een zeer mooie verschijning.. Al vind ik de sw vanachter een mooiere verschijning dan de berline.. Vanbinnen ist echt wel mooi vertoeven volgens mij

508 rijder 13:59
afbeelding van 508 rijder

Ik begrijp echt die veelvuldige kritiek van de auto pers op die gerobotiseerde bak niet.
Ik rijd er zelf nu al een 3 tal maanden mee in een 508 berline allure, en ik ben er zeer tevreden over. Je moet gewoon even uit je hoofd zetten dat je met een échte automaat onderweg bent, en dan valt het allemaal reuze mee. Je leert al doende automatisch even je gas te lichten bij de overgang, en dan zijn de schokken bijna niet aanwezig. Zeker niet meer dan in een handgeschakelde bak.
Ik rijd persoonlijk wel vrij vaak in de S stand, omdat hij anders te vroeg opschakelt naar mijn zin.

Verder zeer tevreden over de afwerkingskwaliteit en het algemene comfort van deze auto.

Ik kwam van een 318d touring (bouwjaar 2008) , maar ik zou zéker niet terug willen.

Peter 20:52
afbeelding van Peter

Helemaal mee eens. Ik rij sinds begin mei '14 met deze wagen, voor mijn werk (privé een '08 - 807).

"Vreselijke schokken van de versnellingsbak" - dit is gewoon onjuist en doet de fijne motor-bak combinatie, gericht op rustig, economisch en genietend (panoramadak!) rijden, compleet onrecht!
Reden we allemaal maar eens wat meer ontspannen rond, 't zou het verkeer 'n pak vriendelijker maken.

De nu 115pk en 270Nm (285Nm overboost) voldoen voor mij als veelrijder door de Benelux én Frankrijk ruimschoots.

Gemiddeld verbruik over de eerste 8.000 km (ja nu al): 5.0L/100 km, overwegend rustig gereden maar in Frankrijk wel met speed limiter op 130 km/u.

Collega rijdt met een BMW 320d 163pk eff dyn automaat goed rijdt ook fijn, maar stop/start werkt bij 508 sneller en stiller, ook is die 320d stationair onrustiger dan de 1.6 HDi.

Veel meer binnenruimte in 508 SW, mooier dashboard ook!
Flippers aan het stuur, kost bij BMW weer de hoofdprijs als optie dus heeft mijn collega niet.

Nee heel tevreden met 508 SW e-HDi, een stille rustige en ruime wagen!

Anonieme gebruiker 10:48
afbeelding van Anonieme gebruiker

Gisteren testrit gedaan met 508SW 1,6 BMP6. Sterk indruk! De zogezegde zware schokken en trage reactie kloppen in het begin, maar al snel pas ik mijn rijstijl aan. Manueel schakelen bij het optrekken, automatisch rijden van af 80km/u.
Interieur is echt top.
Wat me ook sterk verasste was de motor kracht. Sterker dan Passat Variant.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws