Rijtest: BMW 528i Touring xDrive (F10)

BMW 528i Touring xdrive

We reden al tweemaal eerder met de BMW 5(F10). Bijna exact 2 jaar geleden mochten we de extreem volgeladen 530d Sedan testen en een half jaar later de 520d Touring. BMW heeft de 5 reeks nog niet gefacelift, het motief van deze test ligt dan ook onderhuids. De concurrentie uit Ingolstadt is al jaren marktleider als het aankomt op vierwielaangedreven luxesedans. Hoog tijd dus voor BMW om mee op de kar te springen.

De mensen die deze winter zijn gaan skiën konden er niet naast zien. Overal zag je xDrive testcentra. Het is duidelijk dat BMW wil uitpakken met hun vierwielaandrijving, ze hebben dan ook mooie technologie aan boord. Bij xDrive worden permanent alle vier wielen aangedreven. De ratio bedraagt daarbij niet 50-50, maar een iets sportievere 40-60. In normale omstandigheden gaat 40% van de kracht naar de voorwielen en 60% naar de achterwielen. Zo zou je de typische 4x4-grip moeten krijgen en toch de beleving van achterwielaandrijving. In samenwerking met xDrive werkt het DPC. Het Dynamic Performance Control zorgt voor extra tractie in de bochten. Het kan in een fractie van een seconde en individueel de kracht over de wielen verdelen. In het dagelijks leven merk je vooral dat deze 5 over enorm veel grip beschikt. Ergens tussen schieten of met een bocht vertrekken gaat buitengewoon vlot, zelfs in de regen. Al zal het merendeel de xDrive-optie kiezen om de sporadische strenge winter onbelemmerd door te komen en om met een gerust hart naar de Alpen te trekken. Wat ons betreft is xDrive aantikken dan ook een goed alternatief om niet meteen naar een SUV te moeten overstappen. Want laten we eerlijk zijn, off-road wordt er toch niet mee gereden.

BMW 3 reeks 2012 328i
BMW 3 reeks 2012 328i

Onze 5 was uitgerust met de 28i motor. Deze 2 liter turbobenzine is ook een nieuwe optie in de 5 en wist ons eerder al te bekoren in de 328i. Ook hier levert de vierpitter 245 pk en 350 Nm koppel. Daarmee sprint de 1780 kg zware kolos in amper 6,7 seconden naar 100 km/u. Dat is sneller dan een 530i, die heeft een atmosferische 3 liter zescilinder maar moet het met 40 Nm minder doen. Natuurlijk moet de 28i wel wat inboeten op vlak van geluid, maar voor een geblazen viercilinder klinkt hij best aangenaam. Ook is hij muisstil bij lage toeren en heeft hij in elk van de 8 versnelling hopen trekkracht ter beschikking. Zijn maximum koppel is immers al beschikbaar bij 1.250 tpm. De automaat weet goed raad met het riante koppel en komt nooit zenuwachtig over. Die 8-traps automaat is trouwens standaard op de xDrive 28i.

Waar we bij de manuele 328i op onze ecorun nog onder de opgegeven verbruikswaarde presteerden, is het bij deze automatische 528i xDrive wel een ander verhaal. Hij zou gemiddeld 7,3 l/100 km verbuiken, wij haalden met 9,2 l/100 km zo’n 2 liter meer. Daarmee is hij geen zuinigheidswonder, maar gezien de specificaties is het wel zeer acceptabel.

BMW 3 reeks 2012 328i

Waar deze fünfer het meest in uitblinkt is comfort. De stille, krachtige motor, de soepele versnellingsbak, de aangename zetels, de zachte demping, echt alles draagt bij tot het verlagen van jou hartslag. Initieel komt hij dan ook niet echt sportief over. Hij stuurt wel altijd heel direct, maar te licht. Zet hem in sport daarentegen, en de 4,9 meter lange 5 kan je aangenaam verrassen. Hij voelt lichtvoetiger dan je eerst zou aangeven. Wil je echter meer betrokken worden achter het stuur, dan zal je toch voor een 3-reeks met manuele 6-bak moeten gaan.

Voor xDrive betaal je 3.065 euro extra ten opzichte van een BMW 528i Touring sDrive automaat. Is dat de moeite waard? Het is in ieder geval het overwegen waard als je bedenkt dat de 528i Touring automaat al 50.385 euro van je bankrekening neemt. In dat opzicht is de meerkost in verhouding natuurlijk niet zo heel groot. En de 28i motor is zelfs de goedkoopste motorisering leverbaar met xDrive. De 525d Touring xDrive begint immers bij 54.150 euro. Verder is xDrive in de Touring nog te verkrijgen met de 530d, 535d en 535i. De Sedan heeft ook nog de 550i xDrive als optie.

BMW 528i Touring xdrive

Voor mensen die een gloednieuwe BMW 5 met een dikke motor kunnen kiezen, gaat xDrive zeker een te overwegen optie zijn. Diezelfde groep mensen staat volgens BMW immers zeker éénmaal per jaar op de latten. BMW rijders kunnen dus gerust bij hun vertrouwde merk blijven, want met xDrive bieden ze een waardig alternatief tegenover de andere Duitse premiummerken, en dat maakt van de 5 een nog aantrekkelijker pakketje.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Bert Dellafaille en Wim Verboomen

Specificaties

Motor

2.0 biturbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

245pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 780 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs testwagen

€ 64 150.00

Prijs basismodel

€ 53 450.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

9.20 L/100km

Min. kofferinhoud

1 560 L

Max. kofferinhoud

1 670 L

Auteur: Wim
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
MarcelB 18:25
afbeelding van MarcelB

De 5 serie roept bij wel dubbele gevoelens op. Aan de ene kant ziet hij er zeker tof uit en is van binnen schitterend en rijdt vast fantastisch. Maar aan de andere kant wordt ik niet hebberig als ik hem zie rijden...
Zou wel voor de 4x4 optie kiezen maar dan het liefst de 535D ( als ik de eurootjes had, tenminste).

Yvesw 19:21
afbeelding van Yvesw

@MarcelB: Ik heb hetzelfde gevoel. Zowel bij de 3 als 5 serie. Mooie wagens en het rijdt waarschijnlijk goed maar mijn hart gaat er niet sneller van slaan...

Techno Patat 20:19
afbeelding van Techno Patat

@Marcel: bij de looks van de laatste generatie met M-kit heb ik dat wel, maar bij BMW interieurs heb ik dat nooit! Enkel in de e60 M5!

Over het 4x4: das dezelfde stock setup als van Subaru, de mijne doet 55-45! Heeft deze dan de mechanische differentielen of zijn het electronische? Ik hoop voor de sneeuw/circuitrijders mechanische! Want die kut electronische van Audi zijn altijd een fractie te laat! Het heeft een reden dat de RS modellen mechanische krijgen en de andere electronische... Maar aan je uitleg over het verbruik te lezen en het woordje 'permanente' vermoed ik mechanische! Hulde BMW!

Over het verbruik: tijdens de eco-run 9.2? Das dan een nadeeltje aan permanent 4x4 tegenover de quattro's (en volvo's xc's,..) die enkel 4x4 zijn als het nodig is! Al zal de bmw wel zelfs bij onverwachte momenten beter reageren! En je mag verschillende banden hebben vanvoor of vanachter! Wij mogen op onze xc-90 langs achter geen andere banden hebben omdat de electronica daar geen weg mee kan! Dus elke keer dat de voorbandjes erdoor zitten mogen er 4 nieuwe op :s! Daar heeft mn Bella geen last van (hetgene dat ik bespaar aan banden kost me dan wel extra aan verbruik maarja, het is maar wat je wilt!)

Verder een leuke test, ik kwam alles te weten dat ik wilde weten en het was nog eens leuk geschreven :)! I liked :)'

MarcelB 14:28
afbeelding van MarcelB

@techno. Klopt het wel wat je zegt over de verschillen van de standaard audi's t.o.v. de RS modellen? Zo ver ik weet heeft audi 2 types quattro. Hun eigen systeem dat werkelijk permanent werkt met 50-50 of nu op de nieuwere modellen 60-40 verhouding . En het systeem van volkswagen (o.a gebruikt in de A3 en de TT modellen) wat in feite een voorwieler is waar de achterwielen alleen in 'nood' worden aangedreven.
Zelfs de Audi RS3 en de TTRS hebben zulk een systeem welke inderdaad een fractie rekentijd nodig heeft. Schijnt te maken hebben met kostenoverweging en ruimtegebrek om het 'echte' quattro te gebruiken....

Diverse duitse tuners (o.a MTM) kunnen deze vertraging electronisch blokkeren (zie video op Autoblog.nl met test van getunde TTRS en getunde Golf R)...

Techno Patat 20:27
afbeelding van Techno Patat

Awel, en die standaard audi's zijn dus voorwiels en op een circuit zijn ze bij mij een fractie te traag! Eerst onderstuur en tegen de tijd dat ze 4x4 zijn zit je al nergens meer in de buurt van de rijlijn... En ze hebben er dacht ik 3: de TT-RS en RS3 hebben nog een ander dan een A- en de RS modellen...

Dan is zo een permanent met mechanische diff's veel beter! Zoals in de RS6, R8, mijn Alfa (stoef stoef :P!), evo's (als is dat een klasse appart want daar zit er ook veel elctronica tussen, nog meer als bij de Audi's)

frans 11:33
afbeelding van frans

528 i x drive 4 cil dubbele turbo rijd goed . alleen verbruik af fabriek 7.3 /100 klopt niet.
gemiddeld verbruik na 5000 km 10.3 / 100.waarvan 3000 km autosnelweg, en niet harder durven rijden i v m
verbruikweergave dan 135 op de cruisecontrol. RA RA hoe kan dat ? voorheen een X5 en 5GT gehad.zwaardere motoren en meer vermogen , maar stukken zuiniger. gemiddeld na 40000 km 8.3 / 100

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws