Rijtest: Ford Focus Clipper Econetic 2

Rijtest Ford Focus Econetic 2

De Ford Focus Clipper Econetic 2 kan in zijn laatste levensjaar nog heel wat bieden. De Clipper ziet er praktisch uit, de motor zou zuinig moeten zijn en de Focus staat bekend om zijn goede rij-eigenschappen. We zullen zien hoe dit "oudje" het er vanaf brengt.

Onze Clipper was voorzien van een witte laklaag. In deze kleur valt het op dat deze Focus groot is voor een jongen uit het C-segment. Hij meet 4 meter en 47 centimeter om precies te zijn. Toch is de concurrentie minstens zo lang. Hij lijkt alleen langer dan pakweg een Golf Variant, maar door het feit dat Ford voor de Focus voor een traditionele break is gegaan, worden we een beetje misleid. De Econetic 2 is anders dan bij een gewone Clipper uitgerust met een spoilerpakket op de voorbumper. Echt mooi is het niet, maar het zou er voor zorgen dat de Focus minder luchtweerstand ondervindt. Ook de grill is om diezelfde reden wat meer toegedekt. Algemeen kan je stellen dat de Focus Clipper geen lifestyle vijfdeurs is geworden, maar een praktische en ook wat saaie break.

Rijtest Ford Focus Econetic 2

Zo’n klassieke koets heeft natuurlijk zijn voordeel voor de binnenruimte. De makkelijk bereikbare koffer heeft standaard 503 liter en kan vergroot worden tot een mooie 1546 liter. Aan het interieur kan je, ondanks de facelift, zien dat de Focus al ettelijke jaren meeloopt. Hoewel de kwaliteit van de materialen en de afwerking in orde zijn ziet het er allemaal wat goedkoper uit dan bij zijn jongere concurrenten. Het navigatiesysteem lijkt ook een beetje op leeftijd. Het heeft een redelijk klein scherm en is niet echt ergonomisch. Een touchscreen zou hier meer dan welkom zijn, want het duurt even voordat je je bestemming hebt ingegeven. De halflederen "black magic" zetels zitten goed, alleen is de zitpositie niet optimaal.

Rijtest Ford Focus Econetic 2

Het opzet van deze test bevindt zich onder de kap. Deze 1.6 turbodiesel vonden we al eerder terug in de Volvo C30 DRIVe. Ook hier is het een prima motor. Hij stuurt de 1291 kg zware Ford vlot genoeg naar de 100 km/u en doet dit zonder al te veel te drinken. Met 5,6 L/100 km is hij gemiddeld zuinig, maar we hadden toch iets beter verwacht. De fabrieksopgave van 4,3 L/100km lijkt ons dan ook wat vergezocht. In de praktijk ga je zo’n waarden niet halen. Zijn opgegeven CO2 uistoot van 104 gram is dus misschien wat overdreven, maar het geeft je nog altijd wel 15% korting op je aankoop. De reden dat de 1.6 wat meer verbruikt is omdat je toch nog een beetje toeren moet maken om de vaart er in te houden. Zijn vijfbak schakelt vlot en trefzeker. Door zijn lange 5de versnelling heb je absoluut geen nood aan een 6de verzet.  Hoewel de motor iets meer geluid maakt dan in de Volvo, is hij nog altijd stil genoeg.

Rijtest Ford Focus Econetic 2

Rij-eigenschappen is iets waar de Focus de klemtoon legt. Hij heeft dan ook doorheen de jaren een mooie reputatie opgebouwd als dé rijdersauto in het c-segment. De Clipper verandert daar niets aan, ondanks zijn wat lomp uiterlijk en hoger gewicht. De Focus stuurt nog altijd scherp en is vooral heel communicatief. Ook al heb je de zitpositie niet mee, je voelt je in de Focus meer verbonden dan in één van zijn concurrenten. Daar komt bij dat de Econetic voorzien is van het sportonderstel, waardoor hij fijn op de weg plakt. Ook de eco-Michelins kunnen geen afbreuk doen op de rij-ervaring. Het nadeel van de sportophanging voel je vrij snel wanneer je de snelweg verlaat. Het sportieve onderstel maakt hem misschien net iets te oncomfortabel. Het zal er dus echt van afhangen of je meer aandacht aan comfort of aan sportiviteit geeft.

Rijtest Ford Focus Econetic 2

Deze Ford Focus in Econetic 2 trim begint bij 21.350 euro. Daarbij hoort hij bij de prijspakkers in zijn segment. Zelfs Skoda Octavia Greenline  1.6 TDi komt niet aan de Clipper zijn vanafprijs. Daar komt bij dat Ford opties aanzienlijk goedkoper uitvallen dan veel van zijn concurrenten, en met een nieuwe Focus ergens in 2011 moet er gewoon hier en daar voordeel geraapt kunnen worden bij de dealers. De Econetic 2 zal zowat het laatste wapenfeit van deze Focus Clipper zijn, want volgend jaar zeggen we vaarwel aan deze veelzijdige break, die veel value  biedt voor weinig money.

Rijtest Ford Focus Econetic 2

Ford Focus Clipper 1.6 CDTi Econetic 2 (109pk)
Motor:
1.6 TDCi,   Vermogen: 80 kW / 109 pk,  Koppel: 240 Nm,  Overbrenging:  5-bak manueel, Aandrijving: voorwielen,  Gewicht: 1.291 kg,  Kofferinhoud: 503/1546 l,  Topsnelheid: 191 km/h,  Aanloop van 0 tot 100 km/h: 11,2 sec.,  Gemiddeld testverbruik: 4.3(5,6 test) l,  Basisprijs Ford Focus Clipper Econetic 2(90pk): 21.350 euro

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Joeri Mertens
Dank aan Ford Belgium

Auteur: Wim
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Nathan 16:39
afbeelding van Nathan

Hmm, foto 3 (tegen die voorgevel) lijkt zo bijeengedrukt. Dat perspectief doet de auto geen goed.

BizkiD 18:16
afbeelding van BizkiD

Inderdaad, ziet er een beetje lomp uit op zo'n manier

Karel 19:18
afbeelding van Karel

bwa, ik stoor mij daar niet aan, veel mensen niet, je ziet ze veel rijden

Anonieme gebruiker 18:43
afbeelding van Anonieme gebruiker

Oncomfortabel ? Ge moet dan eens met een vw polo rijden.......................

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws