Rij-impressie: BMW X1 (2015)

bmw-x1-rijtest-2015

De eerste generatie X1 was altijd wat de vreemde eend in de X-bijt van BMW. Generatie nummer twee moet echter mooi in tred lopen met zijn grotere broertjes. Al schuilt er een diep geheim onder de carrosserie. Want voortaan trekt de kleinste SUV uit München zich verder op de voorpootjes. Voorwielaandrijving in een SUV van BMW, het moet niet gekker gaan worden.

Inderdaad, we zwierden meteen al de meest ingrijpende verandering van de X1 in de inleiding. Want de tweede generatie X1 doet het voortaan met BMW's transversale motorarchitectuur die je ook kan vinden onder de 2 Reeks Active Tourer, Gran Tourer en de MINI. Wat dat in mensentaal betekent? Wel, de X1 is de derde in de BMW-familie die zijn kracht naar de voorwielen stuurt. En neem het van ons aan, het zal niet de laatste zijn.

Heet gewassen X5

Dat dit wilt zeggen dat BMW van haar X1 een grijze bedoening maakt kunnen we alvast niet zeggen. Waar de eerste generatie een nogal unieke styling hanteerde die niet iedereen kon smaken rolt de tweede generatie anno 2015 voorbij als ware het een X5. Nee echt, laat de badge eraf en mensen zonder ruimtebesef zouden denken dat ze naar een X5 staan te staren.

bmw-x1-rijtest-2015

Een positieve evolutie, want de kleine X1 komt daardoor een stuk zelfverzekerder over. Dat komt niet alleen door die styling, maar ook door de hertekende proporties. Zo is 'ie hoger (+53 mm), breder (+23 mm) en ook iets korter dan zijn voorganger (-15 mm). Idem voor de overhangen die korter werden getekend. Het geeft alvast het gevoel dat je krijgt waar je voor betaald. Enkel de Air Breather achter de voorste wielkast moet de X1 in München achterlaten.

Een zitmaatje groter

Het gevoel van kwaliteit trekt zich trouwens door in het interieur. Daar krijg je de bekende kwalitatief ogende gestapelde opstelling van bedieningselementen op het dashboard. Geen nieuw gerecht, maar het glijdt nog steeds goed binnen. Belangrijkste vernieuwing binnenin is trouwens niet de optionele head-updisplay of de adaptieve cruise control. Nee, de beste nieuwigheid die BMW heeft geïnstalleerd is ruimte.

bmw-x1-rijtest-2015

De eerste generatie X1 blonk namelijk niet echt uit op ruimtevlak. Nummertje twee doet het al stukken beter. En voor de achterwielpuristen; dat komt door die voorwielaangedreven architectuur. Het gehele dashboard kan namelijk een stuk naar voren worden geduwd wat resulteert in stukken meer beenruimte voor inzittenden. Koppel dat aan het hogere plafond en breder schouderruimte en je voelt je niet ingepakt in de X1. Voor passagiers gezegend met lange benen rust BMW de X1 optioneel uit met een verschuifbare achterbank die zich 13 centimeter in de lengte laat verbouwen. De koffer die groeit dan weer tot 505 liter (+85 liter) en zelfs tot 1.550 liter met de achterbank neergeklapt.

driewiel & voorcilinder

Onder de kap voortaan EfficientDynamics wat de klok slaat. Daardoor kan je beroep doen op een reeks nieuwe vier- en driecilinders. Op die laatste torretjes is het echter wachten tot november (18i en 16d). Tot dan staan er twee viercilinders benzine en twee viercilinders diesel in de optielijst. Allemaal 2-liter groot en met performantiecijfers van 150 pk tot dik 231 pk. Topper is momenteel de X1 xDrive 25d met vierwielaandrijving, 231 pk, 450 Nm en een sprinttijd naar de honderd van 6,6 seconden. Twee maal raden met welke wagen BMW ons op pad stuurde...

bmw-x1-rijtest-2015

Slim gezien namelijk van de BMW-rakkers. Want hoewel de evolutie van de X1 vooral draait rond die voorwielaandrijving moeten we voor de rij-eigenschappen daarvan nog even wachten. Daardoor kunnen we enkel een oordeel vellen over de vierwielaangedreven variant. Nu, onderhuids doet die beroep op hetzelfde chassis en is het vierwielaandrijvingssysteem ééntje die liefst alle kracht naar de voorwielen stuurt tot er gripverlies dreigt.

bmw-x1-rijtest-2015

Hoe dat bolt in de X1? Overtuigend. De X1 met xDrive laat zich vlot de bocht om hoeken en kampt eigenlijk niet met overdreven rolbewegingen. Het stuur luistert naar je input en de motor duwt zonder morren het geheel richting de horizon. Buiten dat je eerder op dan in je stoel zit verraadt niets anders dat je met hoger tuig onderweg bent. BMW is er namelijk in geslaagd om een potent chassis te ontwikkelen. Dat bleek al uit de tests met de 2 Reeks Active Tourer, maar komt nu nog eens tot uiting. De vlotheid van een MINI, het comfort van een 3 Reeks en de drempelvriendelijke hoogte van een X3, allesbehalve een slecht compromis, toch?

Eigen segment

Kijken we even richting zijn premium rivalen, dan draagt de X1 een opvallende meerprijs. De 18d (met voorwielaandrijving) kost namelijk 32.200 euro. Kijken we richting de Audi's Q3 en Mercedes' GLA, dan zien we respectievelijk prijzen van 29.990 euro en 30.008. De GLA is echter een lilliputter vergeleken met de X1 en de Q3 draagt - ondanks een facelift - zijn leeftijd met zich mee. De grootste concurrent moet je dan misschien in eigen huis zoeken, want voor 400 euro extra heb je een 316d Touring. Al glij je daarmee niet op een hogere hoogte in het verkeer.

bmw-x1-rijtest-2015

De X1 25d start vanaf 43.300 euro maar kruipt richting de 60.000 euro in de door ons gereden configuratie. Veel zal je er alvast niet van over de straat zien rijden in die configuratie. Noemenswaardige opties zijn het head-updisplay, de elektronische schokdempercontrole (EDC) en de full led-koplampen. Zelf kan je daarnaast nog helemaal loos gaan op het vlak van assistentie, navigatie en zelfs internet. Onderdoen voor zijn grotere broertjes moet 'ie alvast niet meer.

Conclusie

Visueel meer dan ooit een BMW X-model maar onderhuids nog nooit zo ver af. Een contradictie die in de praktijk werkt, want het voor voorwielaandrijving bedoeld chassis voelt wonderwel onder de X1. Een wagen die op alle vlakken matuurder is geworden. Meer plaats, een betere afwerking, zuinigere motoren en met xDrive een kwiek rijgedrag. Benieuwd of een X1 met driecilinder en voorwielaandrijving ook zo kan overtuigen.

Auteur: Yves
Reacties: 14 reacties

Tags

bmw, x1, 2015

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Rob 23:47
afbeelding van Rob

Oelalalala, wat is ie lelijk he?!

In Nederland kost de instapper al eventjes een kleine 40k..., alstublieft, dank u wel!
Daar kan ik ook nette Honda CR-V of Subaru Forester voor samenstellen... Mijn vraag blijft dus; wat doet deze auto wat die hoge prijs rechtvaardigt?

Pieter A. 10:51
afbeelding van Pieter A.

Een vraag die we ons bij elke premium wagen kunnen stellen. Maar echt op fouten kunnen we ze vaak ook nooit betrappen, dus ergens lijkt het wel terecht. Al heb ik het dan over de prijszetting in België, want in Nederland is hij, zoals je aangeeft, echt erg duur.

Rob 14:36
afbeelding van Rob

Maar bij dit soort kleine wagens een terechte vraag, toch?

Jullie hebben bijvoorbeeld een Fiat 500X gereden. Een auto die mij een veel luxueuzer gevoel geeft als de X1, helemaal in het interieur. Als ik de 500X samenstel zoals ik wil ben ik 35k kwijt (Nederlandse prijzen). Ben ik voor mijn doen royaal geweest met opties en toestanden. Kan ik niet eens een X1 voor krijgen!

Idem voor de Mazda CX-3 ("slechts" 30k in mijn samenstelling). En is zo'n 500X of CX-3 dan echt een mindere auto in jullie ervaring?

Yvesw 14:43
afbeelding van Yvesw

Qua kwaliteit zit de X1 binnen toch op een ander niveau dan de 500X. Mag ook wel voor de prijs. De CX-3 is inderdaad een evenwaardige kandidaat. Echter mag je in België 1 ding niet vergeten: 'leasing'. Veel mensen zullen deze X1 nemen omdat 'ie gewoonweg in hun keuzelijst staat.

Het is allemaal gewoonweg nog net dat tikkeltje verfijnder en beter afgewerkt in de X1. Zeker gezien tegenover vorige generatie. Een beetje vergelijkbaar met de BMW 1 Coupé VS de 2 Reeks Coupé nu. Dat is ook een enorme stap voorwaarts qua interieurkwaliteit.

Rob 15:09
afbeelding van Rob

Dank voor je reactie.
Hoe zit het qua rijden dan? Jullie waren destijds best enthousiast over de 500X. En ongeveer iedere autojournalist is lyrisch over de nieuwe Mazda's. Is een BMW dan net weer dat tikkeltje verfijnder? En is dat tikkeltje verfijnder nu een keiharde klap duurder waard? 10, 15k in Nederland, ik vind dat echt bizar....

En in Nederland is leasing misschien nog wel erger als bij jullie. Een nieuwe auto kopen als particulier is nog net niet verboden in Nederland... En mijn ervaring met leaserijders is dat ze de badge ontzettend belangrijk vinden....

Yvesw 15:19
afbeelding van Yvesw

Persoonlijk weet Mazda de laatste tijd inderdaad heerlijke machines te leveren. Zowel de Mazda6, als CX-3 en - al zeker - de MX-5 rijden als de betere in hun segment.

Deze X1 tegenover de CX-3... Goh, iets baanvaster en met automaat stukken beter dan de Japanner (met dank aan ZF). De CX-3 leek iets harder te hellen en beschikte over minder straf stoelwerk. De X1 bleef stabieler in de bocht en beschikte over optionele sportieve stoeltjes.

Maar om nu te zeggen dat het rijgedrag 10K meer waard is... Nee, dat hoor je mij niet zeggen.

Pieter A. 14:52
afbeelding van Pieter A.

Onderschat ook de waarde niet die mensen willen betalen voor hun perceptie van een automerk. BMW heeft een sterke reputatie is kwaliteit, en mensen onthouden dat zo. Bij elk premium merk is dat in mijn ogen ook (te) hoog. Maar mensen betalen daarvoor.

Is niet enkel bij auto's zo. Kijk naar "Miele" bij de vaatwassers, Apple bij de smartphones of Redbull als energiedrank. Het moet allemaal van 'dat merk' zijn want die zijn goed. En ze zijn duurder omdat ze beter zijn, hoewel jan modaal niet weet waarom het nu zoveel beter is :-)

Het mag duidelijk zijn dat wanneer een auto kopen iets rationeels wordt, niemand nog voor een premium merk kiest :)

Rob 15:22
afbeelding van Rob

Klopt helemaal. Consumenten zijn soms rare wezens ;-)
Maar bij de kleine wagens, waar de premium merken zich massaal op gestort hebben, begin ik dat aankoopgedrag steeds minder te begrijpen. Het is vreemd hoeveel mensen zich laten inpakken door de merknaam of marketingcampagne.

En denk nu niet dat ik daar nooit aan toegeef hoor ;-) Maar betreft auto's ben ik standaard argwanend geworden tegenover de "premium" merken. Zeker in een tijd dat zelfs Koreaanse auto's gewoon goed zijn ;-)

Jos D. 19:52
afbeelding van Jos D.

De fouten duiken erna pas op maar daar hoor je nooit iets over. Meestal wel als de autojournalisten met de opvolger mogen rijden want dan komen ze altijd met de minpunten van het vorige model op de proppen.

Pieter A. 14:20
afbeelding van Pieter A.

Dat komt omdat we er gemiddeld gezien maar 1 week mee rijden. Dat is voldoende om de meest in het oog springende zaken er uit te halen, maar niet voor de problemen die je pas op lange termijn ontdekt - en waarover jij het hebt.

Dat bijvoorbeeld motor X in auto y na 40.000 kilometer een probleem heeft, zullen we enkel nadien weten als er veel klanten over klagen.

Wim 16:11
afbeelding van Wim

Ik vind het een mooie evolutie en een stuk knapper dan de vorige.

Deeboss 17:51
afbeelding van Deeboss

Wat een evolutie. Past nu idd perfect in het x gamma van BMW. Heb met de eerste generatie gereden, reed echt super en mij totaal niet beklaagd. Vele zullen hier wel hun gading in vinden, zeker de genoemde leasingrijders die eens ipv een 3 touring de X1 gaan nemen, en waarom ook niet.
Knappe wagen, mooie lijn, mooi van binnen.

Glenn 10:41
afbeelding van Glenn

Slim gezien van BMW om er een krabberke van te maken. De meeste mensen die zoiets kopen merken toch niet op welke as de aandrijving zit en voor BMW is de winstmarge waarschijnlijk groter.
Rob heeft echter een punt: waarom zoveel geld uitgeven (als particulier) als er veel alternatieven zijn die beter uitgerust/goedkoper zijn. Ik betwijfel sterk of de rijkwaliteiten topprioriteit zijn voor kandidaat kopers.

Rob 17:26
afbeelding van Rob

Daar zeg je wat! Ooit is er een onderzoekje geweest onder 1-serie bezitters. 80% wist niet eens dat ze een achterwielaandrijver bezaten:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/23/80-eigenaren-bmw-1-serie-denkt...

En en strak rijgedrag lijkt mij inderdaad niet echt relevant voor de potentiele kopers. Comfort, ruimte en veiligheid, daarom koop je toch klein SUVtje? En in het geval van de X1, de badge natuurlijk ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws