Rijtest: BMW X6 xDrive30d

BMW-X6-xDrive30d

BMW lanceerde een nieuwe generatie van hun grootste model. Nu het concurrerende merk-met-de-ster heeft toegegeven dat er wél een markt is voor een grote suv-coupé hebben die er nu zelf ééntje in het aanbod. Reden te meer om nog ééns te kijken naar de firestarter.



“Hast du angst?” Vroeg Mercedes spottend aan BMW bij de lancering van de GLE Coupé. “...Nein, Mann” antwoorde BMW. Of de Bayerische’ werkelijk zo zelfzeker mag zijn vragen we ons nog wel een keer af tijdens een vergelijkende test. Nu krijgt de pioneer het podium nogmaals voor zichzelf. Dit keer de instap versie, xDrive30d.


BMW-X6-xDrive30d

3.000 cc

Tjah, het zou maar bespottend zijn moest er in BMW’s grootste een 2-litertje terug te vinden zijn. De vaste waarde, een 6 cilinder 3.0 diesel is dus geen verkeerde keuze in een ruim 2.100 kilogram zware wagen. Van de in totaal vijf beschikbare motorisaties is deze het traagst van 0-100 km/h. Al kan je 6,7 seconden alles behalve traag noemen. De ‘40d doet er 5,8 seconden over, de M50d klaart de klus in 5,2 seconden. De instapbenzine, de ‘35i heeft 6,4 seconden nodig en de topper ‘50i amper 4,8 seconden. Wie absoluut de eindbaas wil zijn denkt natuurlijk maar aan één ding en dat is de X6 M met 575 pk. Gek zijn doet geen zeer zeggen ze bij BMW.

Porsche-Centre-Antwerpen

Terug naar onze ‘30d. Die hoeft zich niet te schamen. Met 560 Nm koppel trekt deze zich uit vrijwel elke strijd zonder al te veel moeite. De motor is aangenaam en niet luidruchtig, soepel en geeft zijn vermogen lineair vrij tot circa 4000 toeren. Dan schakelt de uitstekende automatische 8-bak een tandje hoger en begint hij opnieuw aan een klim. Pas ver boven de wettelijk toegelaten snelheid voel je dat de 3 liter aan het einde van zijn Latijn is. Prima motor dus en met een uitstoot van slechts 159 CO2/km ecologischer verantwoord dan je zou denken. Het verbruik is opgegeven slechts 6 l/100 km, doe er een litertje of anderhalf bij in combinatie met een zachte rijstijl.

BMW-X6-xDrive30d

Rijkwaliteit

Op de motor hebben we dus geen pijnpunten kunnen bovenhalen. De ophanging is een iets ander verhaal. De X6 is een echte autobahn-kreuzer. Kilometers vreten naar het zonnige zuiden of naar een skioord op 3.000 meter hoogte? We kiezen met veel plezier een X6 voor de klus. De schokdempers filteren de kleine oneffenheden volledig weg en laten je net niet zweven over de weg. Rij je echter in de dorpskern rond dan kan je je wel gaan storen. Hier is de vering gewoon iets te hard. Je kan behoorlijk door elkaar geschud worden bij lage snelheden. Deze wagen is niet gemaakt om van winkel naar winkel te tuffen. Geef hem stroken asfalt en laat hem kilometers vreten.

BMW-X6-xDrive30d

Interieur

Topkwaliteit is wat je verwacht en ook grotendeels wat je krijgt. De interieurlijsten met Amerikaans edelhout motief zijn eerder holle stroken plastiek terwijl alles er omheen van topkwaliteit is. Jammer dat daar toch een steek is overgeslagen. Gelukkig is er het uitstekende zitmeubilair dat je dit euvel doet vergeten. De zetels zitten weer als gegoten, is perfect afgewerkt met dubbele stiksels en die stijl loopt zowat door de rest van het interieur. Voorzien van de nodige sfeerverlichting kan je genieten van je rit en tot rust komen vanaf je de deur sluit met een doffe klank. Nu we de BMW 7 Reeks hebben gezien met zijn vernieuwde interieur en de concurrentie aan het werk zien met knappe schermen als wijzerplaat, laat de X6 ons nu wat op onze honger zitten. Tjah, je bent nu eenmaal snel gewend aan de verwenning van technologische vooruitgang en de look er van.

BMW-X6-xDrive30d

technologisch toppertje

De meeste veiligheidsvoorzieningen verbazen ons niet meer. Automatische cruise controle, automatische stop functie, dodehoeksensoren... we zijn het gewoon. Toch kregen we een nieuwe gadget voorgeschoteld met het oog op comfort: de automatische file-assistent. In één woord? Heerlijk. Na enkele pogingen –wie leest er een handleiding, hé?- lukte het ons om het systeem werkende te krijgen in de file. Stel je voor, file vanaf de A12 te Aartselaar richting Antwerpen. De Antwerpse ring één grote accordeon-file. Tjah, dan mag je de luxe van een automaat hebben, het blijft vaak een enerverende boel. Deze keer niet. Knopje duwen, stuur vasthouden en gewoon niets hoeven doen behalve een beetje bijsturen in de bochten. Mooi binnen de lijnen blijven, automatisch accelereren en vertragen tot stilstand, rekening houden met manoeuvers van bestuurders op het andere rijvak. Ja, het lukt ons –of beter de wagen- om van Aartselaar naar afrit Deurne te sturen (25 km) zonder maar één keer onze rem of gaspedaal te hoeven gebruiken. Uiteraard ook zonder andere bestuurders te storen. Het systeem geeft aan slechts te werken tot 60 km/u maar omdat de adaptieve cruise control het naadloos overneemt tot 120 km/u lijkt het één harmonieus systeem te zijn. Autonoom rijdende wagens? We zouden er wel aan kunnen wennen.

Praktisch

Dat achterste passagiers van het formaat Michael Jordan zich niet echt comfortabel zullen voelen is geen wonder. Iedereen onder de 2 meter zit achteraan echter met hetzelfde comfort als vooraan. Beenruimte genoeg. Met een koffervolume van 570 liter hoef je ook niet nauw te kijken op bagage. De dubbele bodem is daarbij zeker handig. Enige indeling voor grootwarenhuistassen te zekeren had welkom geweest.

BMW-X6-xDrive30d

Prijzen

De X6 laat zich de jouwe noemen vanaf 67.200 euro (incl. btw). Prijzen stijgen met ongeveer 10.000 euro per opstapje. De heerlijke X6 M50d zou je dus 88.450 euro kosten. Onze testwagen is zoals gewoonlijk weer alles behalve povertjes uitgerust. Voor 90.300 euro haal je hem in huis. De koetswerkkleur “Sparkling Storm Brillianteffect” is trouwens een aanrader. BMW werkt qua opties graag met pakketten. Zo neemt het “exclusive pack” van 7.150 euro (excl btw!) een grote hap uit je budget. Wat krijg je’r voor? Achteruitrijcamera, automatisch dimmende spiegels, zetelverwarming, LED-koplampen, LED-interieurverlichting, groot navigatiescherm, head-up display en de digitale wijzerplaat.

BMW-X6-xDrive30d

Conclusie

Hij blijft wat het was in den beginne. Groot en vreemd. Maar ook nog steeds een heerlijk rijdende wagen met top-motorisaties, een uitstekende automaat, knappe afwerking en dito zitmeubilair. Deze fantastisch foute-eenhoorn in de autowereld liet de concurrentie maar lachen. Jaren later kruipen diezelfde de markt op met een soortgelijk product. Hoe zeggen ze het ook alweer? “Imitation is the sincerest form of flattery.

Specificaties

Motor

3.0L turbo-diesel 6-in-lijn

Vermogen

258pk

Koppel

560 Nm

Overbrenging

8-bak-automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 140 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs testwagen

€ 90 250.00

Prijs basismodel

€ 67 200.00

0 tot 100 km/u

6.70 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

Min. kofferinhoud

570 L

Max. kofferinhoud

1 540 L

CO2-uitstoot

159 g/km

BIV

€ 498.00

Rijtaks

€ 776.00

Auteur: Yannick
Reacties: 9 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Jos D. 08:59
afbeelding van Jos D.

Dat 2-litertje zit nu al in de X5, dus zal de X6 zeker wel eens volgen.
En 7 à 7,5 l/100km verbruik bij een zachte rijstijl ??? Vergeet het maar. Je zult eerder in de buurt van de 9 à 10 liter komen.

Voor de rest er zo over dat ik 'm altijd mooi gevonden heb :-)

lauw 10:40
afbeelding van lauw

@Jos D..... deze mensen komen net terug met van een uitgebreide rijtest, dus ze zullen het wel weten ?? Of heb jij ook net, heel toevallig, een rijtest achter de rug met exact hetzelfde model & motor (deze X6 weegt een paar 100kg minder als het vorige model)
Inderdaad :-)

Jos D. 19:16
afbeelding van Jos D.

In het artikel lees ik nergens wat het gemeten verbruik is van deze wagen tijdens de test. Er wordt maar een slag geslagen op basis van het normverbruik en dan er wat bijgekletst. Dus zo uitgebreid is die test niet geweest :-)

Ik baseer me op basis van een test in de Autogids van X5 25d die al gemakkelijk richting 9 tot 10 liter ging alhoewel dat 2-litertje wel wat harder zal moeten werken dan een 3-liter.
Een collega van me heeft weliswaar een ouder model X5 3.0d en beweert ook dat het moeilijk is om dat ding onder de 9 à 10 liter te krijgen.

Glenn 10:11
afbeelding van Glenn

Ik moet Jos bijtreden. Een vriend heeft een 4 jaar oude 5GT 3.0d en die heeft bij gebruik over secundaire wegen met veel stop start verkeer toch ook richting 10l nodig. Wel met een vlotte rijstijl maar toch. Ritje over de autobahn met af en toe een tussensprint bij freie fahrt leverde wel een verbruik onder de 8l op.
De nieuwe X6 zal wel iets efficienter zijn, maar om rond de 7,5l te blijven moet je toch een heel brave chauffeur zijn en veel autosnelweg doen. In zulke omstandigheden verbruikt een X5 2.5sdrive ook al een 7 tal liter.

Wim 17:10
afbeelding van Wim

Ik kan u verzekeren dat er niet licht wordt overgegaan. Ik kan u ook verzekeren dat verbruik sterk afhankelijk is van de berijder.

Yannick 20:20
afbeelding van Yannick

Het gemiddelde verbruik tijdens mijn rijtest was 8 liter. Op de redactie sta ik niet bekend als de eco-rijder van de bende dus een mooie score voor een wagen van dit formaat! Mijn nonkel zijn vroegere X5 (eerste generatie) had een verbruik van 12 met een rechtervoet als een plukje wol. groot verschil naarmate de jaren.....

Grunt 11:15
afbeelding van Grunt

Lauw,

Een paar honder kg minder? Ik denk dat je de wartaal van de BMW marketingboys voor waarheid aanneemt :-D
De realiteit op de weegschaal is dat de F16 X6 30d met 2257kg in het echt een 100kg meer weegt dan de E71 deed.

Check even op zeperfs, daar verzamelt men data van echte metingen. http://www.zeperfs.com/en/duel2774-5576.htm

Techno Patat 18:11
afbeelding van Techno Patat

Ej da's interessant! En ze hebben het precies wel nergens bij vermeld hoeveel lichter alles werd :P! Tiens tiens :D!

weytjens 16:51
afbeelding van weytjens

10 liter is juister als je plezant rijdt :) en dan gromt is zachtjes , top snelheid 230 klopt . tis een droomwagen vergeet niet de B&O sound in je opties subliem.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws