Rijtest: Mercedes GLE

Rijtest: Mercedes GLE

Het gaat hard bij Mercedes in Stuttgart, want in een rotvaart vernieuwen ze hun gehele gamma. En dat ze doen van klein naar groot. Wij reden met de nieuwe GLE, de opvolger van de ML en meteen de op één na grootste Mercedes van het gamma.

Zijn naam doet anders vermoeden dan het eigenlijk is, want wie dacht dat de GLE een nieuw model voor Mercedes is, die heeft het bij het foute einde. Want eigenlijk is dit een facelift van de ML-Klasse. Mercedes maakte van de facelift gebruik om de hele naamgeving van haar SUV-segment te herbekijken. Ze maken het er vooral voor ons een stuk gemakkelijker op. Zo krijgt elke SUV nu de G-prefix. Voor de A-klasse is dat GLA, voor de C-klasse is dat GLC en voor de E-klasse wordt dat GLE, tot voor kort bekend als ML. De grootste van het gamma blijft de GL... Die nu door het leven gaat als GLS.

Rijtest: Mercedes GLE

Negentraps en 2,4 ton

Wij namen de GLE 250d mee voor een week testrijden. Dat wil zeggen dat we de gekende 2.1 viercilinder diesel onder de kap hadden. Niets nieuws. Mercedes was met de toenmalige ML zelfs de eerste in het segment die een viercilinder in zo'n wagen plaatste. Vandaag blijft het straf, als je weet dat onze GLE 2,4 ton in de weegschaal legt. Maar viercilinders zijn niet meer weg te denken uit het SUV-segment, kijk maar naar de concurrenten bij BMW of Audi. De tijden zijn veranderd.

Rijtest: Mercedes GLE

De viercilinder is 204 pk en 500 Nm sterk. Het blok wordt standaard gekoppeld aan een negentraps automaat die ook elders in het gamma terug te vinden is. Daardoor wordt het zwaar te leveren werk van de motor iets zachter, hij kan altijd terugzakken tot 1.500 rpm door een hogere versnelling te kiezen. Dat komt het comfort en de lineariteit van de GLE ten goede. Daardoor kregen we ook niet het gevoel alles uit de motor te moeten pompen om het gevaarte vlot uit de startblokken te krijgen. Hij doet dat nog relatief zuinig ook, met 9 liter per 100 kilometer heb je geen dorstig apparaat op de oprit staan. De CO2 uitstoot bedraagt 156 g/km.

Rijtest: Mercedes GLE

Hoe hoog wil je hem?

Een viercilinder is tegenwoordig normaal in het SUV-segment, zo ook zijn voorwielaangedreven varianten. Eigenlijk is alles goed, als we maar lekker hoog zitten. Gelukkig had onze GLE 250d de optionele 4MATIC. Niet dat we het hoeven te gebruiken in België, maar het heeft wel zijn nut om het hele gevaarte vlot weg te krijgen. Ook optioneel is het Adaptive Damping Systeem. De optie +1 is het Offroad pack. Wij hadden beide. Dat wil zeggen dat we de ophanging van de Mercedes konden bedienen en zo de rijhoogte konden wijzigen.

Porsche-Centre-Antwerpen

Normaal heb je 20 centimeter bodemvrijheid, met het Adaptieve Damping System beschik je over 25 centimeter en het Offroad-pakket doet er nog eens 3 extra centimeters bij. Aan u dus de keuze hoe hoog je hem wil.

Rijtest: Mercedes GLE

Visueel heeft niemand zich moe gemaakt

Visueel zijn de verschillen moeilijk of niet te vinden. Hij is enkele millimeters langer dan de ML, maar dat komt door de nieuw vormgegeven bumpers. Voor de rest is alles wat up to date gebracht zonder noemenswaardige ingrepen. Niet dat niemand bij Mercedes zich moe wou maken, het zat gewoon al goed. Ze hebben het gewoon nog iets beter gemaakt inzake kwaliteit en afwerking. Het zal aan de volgende generatie zijn om visuele verschillen te maken.

Rijtest: Mercedes GLE

Ook binnenin is er weinig gewijzigd. Het blijft allemaal erg kwalitatief afgewerkt. Het bedienen van de automaat, met een hendel achter het stuur, blijft wat vreemd aanvoelen maar went snel. De achterbank is nog steeds verstelbaar en voor een zevenzitter moet je voor alsnog niet bij de GLE zijn. De koffer is minstens 690 liter groot, wie alles neer klapt kan er maximaal 2.010 liter in kwijt.

Rijtest: Mercedes GLE

Een CLIO R.S. en wat klein geld

Een SUV bij Mercedes shoppen doe je niet om geld te besparen. De basisversie van deze 250d mag dan wel 58.201 euro kosten, daarmee heb je net een koetswerk met vier wielen en een ster op de koffer. Je moet diep in de buidel tasten om hem zo smakelijk te maken als wij hem reden. Ons model kost je 90.249,06 euro. Dat zijn 32.000 euro aan opties. Daarmee koop je een Renault Clio R.S. en hou je nog 7.000 euro op zak. Een opmerking, zonder kritiek, want de prijspolitiek is bij de concurrentie niet anders.

Rijtest: Mercedes GLE

Ruimer gamma

Bij de lancering van deze GLE hoort ook een GLE-coupé, het antwoord van Mercedes op de BMW X6. Die wagen reden we ondertussen ook. Wie de coupé maar niets vindt en het onverantwoord vindt dat hij met een SUV rijdt die 9 liter verbruikt en 156 CO2 g/km uitstoot kan kiezen voor de nieuwe GLE 500 e, de hybride variant. Die stoot amper 78 g/km CO2 uit maar kost je wel minstens 76.956 euro.

Rijtest: Mercedes GLE

Conclusie

Een facelift die er vooral kwam om de naamswijziging van ML naar GLE te kunnen doorvoeren. Heel veel wijzigde er verder niet. De GLE blijft een aangenaam rijdende SUV met alle kwaliteit (en meer) die je mag verwachten. Al moet je voor die kwaliteit wel stevig in de optie-buidel tasten.

Specificaties

Motor

2.1 viercilinder

Vermogen

204pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

9-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 400 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 90 240.00

Prijs basismodel

€ 58 201.00

0 tot 100 km/u

8.60 sec

Gemiddeld testverbruik

9.00 L/100km

Min. kofferinhoud

690 L

Max. kofferinhoud

2 010 L

CO2-uitstoot

156 g/km

Auteur: Pieter A.
Reacties: 5 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Optimus 18:29
afbeelding van Optimus

90k en dan nog met een 4 cilinder op stap zijn?
Hell no!

Jos D. 20:50
afbeelding van Jos D.

En dan nog lelijk op de koop toe :-)

tomtom 23:54
afbeelding van tomtom

Er klopt iets niet aan het cijfermateriaal: CO2-uitstoot van 156g/km is een dieselverbruik van 5,91l/100km. Niet meer en niet minder. Is het nu 5,91l of toch 9l met een uitstoot van effectief 238g/km, wat wél klopt?

Yannick 08:50
afbeelding van Yannick

Test verbruik, opgegeven verbruik is duidelijk aangegeven. CO2 uitstoot daar hebben we geen testapparatuur voor en zijn de officiële testresultaten genomen. Uiteraard komen die niet overeen met de werkelijkheid want die testen zijn gewoon de grootste onzin.

tomtom 02:30
afbeelding van tomtom

Dat moet gelukkig niet gemeten worden, want de uitstoot koolstofdioxide staat in direct verband met het verbruik van brandstof.

Verder klinkt het wel logisch wat je zegt, maar in je artikel lijk je de uitstoot (waarschijnlijk die uit het resultaat van de NEDC) en het verbruik (waarschijnlijk dat uit de praktijk) wel over dezelfde kam te scheren. Ik wou maar aangeven dat dat nooit het geval kan zijn met die cijfers.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws