
De kleinste SUV van Porsche gaat aan de facelift, waardoor Macan weer fris voor de dag komt. Wij gaan alvast op pad met de 245 pk-sterke instapper die zich laat inspireren op de Volkswagen Golf GTI. Daardoor Porsche waardig, deze "Macan GTI"?
Een kleine vijf jaar geleden kreeg Porsche Cayenne er een kleine broer bij. De Macan mag sindsdien de kwajongen spelen in Porsche's SUV-gamma. Vandaag hertekenen de ingenieurs en designers Porsches kleinste.
op de balk
De grootste zichtbare verandering? De lichtbalk tussen de achterlichten. Porsche heeft besloten dat alle modellen weer een streep tussen de lichtblokken achteraan moeten hebben. Net als in de jaren 90. Minder opvallend zijn de LED-koplampen en de hertekende voorbumper. Veel heeft zo'n Macan uiterlijk echter niet nodig, want het lijkt een ontwerp dat mooi ouder wordt, beter dan bij de grotere Cayenne.

duimen op 't stuur
Binnenin zijn er meer wijzigingen. Die omvatten een nieuw stuurwiel met Sport Response-knop die je gewoon met je duim kan bedienen. Die knop laat je kiezen tussen verschillende rijmodi, "Sport" om de tunnel door te rijden met wat meer kabaal, "Comfort" om de langere afstanden te overbruggen. Porsche bouwt ook een 10,7 inch aanraakdisplay in de middenconsole, hoewel de Duitsers kiezen om de knoppenzooi in de middentunnel te behouden. Daardoor wordt het interieur erg druk.

sportieve gti
Porsche maakt de nieuwigheden ook onzichtbaar. Zo is er een nieuwe instapmotor en verdwijnen de diesels uit het aanbod (#Dieselgate). Wij bolden met een Mambagroene instapper, die over 245 pk beschikt. Een tweeliter viercilinder is dat tegenwoordig. Of je die kan kennen? Ja hoor, een soortgelijke motor vind je terug in de Golf GTI, waarmee de Macan eigenlijk de sportieve crossover GTI wordt die je tot nog toe niet in het VW-gamma vond.

Maar zeggen dat de Macan gewoon een dure GTI is, is respectloos. Want het verdient een pluim dat ze bij Porsche weten hoe ze een verhoogd model moeten laten sturen als een lekkere hothatch. Dat begint al bij de instap, waarbij je lager zit dan je verwacht van een crossover. Verder zet de Macan zich strak op het asfalt, dolt hij met je door de bochten alsof het een pluimgewicht is. Op zich is dat niet veranderd en laat dat een pluspunt zijn. Hij blijft de concurrentie voor met zijn scherpe en snedige rijgedrag. Wel is het zo dat de 245 pk sterke tweeliter maar net volstaat wanneer je hem blijft geselen, iets wat je bij een Porsche eigenlijk niet zou verwachten. De 354 pk sterke S-versie zou hier een mouw aan kunnen passen en kost met zijn V6 amper meer dan de instap-Macan... toch naar Porsche-normen.

conclusie
Porsche heeft gewacht tot de concurrentie haar duivels ontbond om deze Macan een facelift te geven. Om te zien hoe veel ze nu precies moesten gaan bijschaven om een stap voor te blijven. Met bijgewerkte technologieën en aangepaste motoren geeft Porsche de concurrentie nog steeds het nakijken. Al kijken ze nu op een brede lichtbalk in de hertekende achterkant.
Specificaties
2.0 turbo benzine, vier-in-lijn
252pk
370 Nm
automaat dubbele koppeling, 7 versnellingen
vierwiel
1 770 kg
225 km/u
€ 63 500.00
6.70 sec
9.00 L/100km
500 L
1 500 L
185 g/km
€ 2 113.00
€ 454.00
Recente reacties
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
amaai ja,dat ze daar nog niet opgekomen zijn
Door andre123 1 jaar geleden
Rij-impressie + video: Renault ZOE Z.E. 50 R135 (2019)
Als er nu eens een station-versie van zou zijn, dan zou het nog interessanter zijn. Die extra...
Door Waxweazel 1 jaar geleden
Vraag: Met welke auto zou jij laatste 10 liter benzine ter wereld op rijden?
Met de Alpine A610
Door Paul Geeraerts 1 jaar geleden
Brengt Techart Porsche Cayenne Coupé in evenwicht?
0,2 sec sneller dan de Stelvio Quadrifoglio :-)
Door Jos D. 1 jaar geleden