Rijtest: Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

De Chevrolet Captiva is al een tijdje de prijskraker onder de SUV’s. Tegenwoordig biedt Chevrolet hun modellen ook met LPG-installatie aan. Dat vonden wij een goede gelegenheid om eens te kijken hoe de wagen aanvoelt.

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

De Captiva is de grote neef van de Opel Antara. Hij is iets ruimer en biedt de mogelijkheid om voor zeven zitplaatsen te kiezen. Het is geen rasechte Chevrolet SUV, maar een Koreaans model dat in het thuisland nog steeds onder GM Daewoo wordt geproduceerd. Die naam werd bij ons echter opzijgeschoven voor het bekendere Chevrolet, al kijken mensen je nog steeds vreemd aan als je eerst vertelt dat je met een Chevrolet terreinwagen rijdt en vervolgens naar je Captiva wijst. De wagen lijkt dan ook in niets op zijn Amerikaanse naamgenoten. Hij is praktisch, maar toch lijkt het of je overal nog zelf even een handje moet toesteken.

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

Sobere afwerking
Het interieur oogt sober, als je goed kijkt zie je dat harde plastics het overgrote deel van het dashboard bepalen en zorgen voor dat sobere en toch wel kale gevoel in de wagen. Het stuur is wat groot van diameter en laat zich niet zo eenvoudig bedienen. In tegenstelling tot het formaat, is het stuurgevoel erg licht, waardoor je een gevoel van onzekerheid krijgt tijdens het rijden. Dit gevoel wordt natuurlijk nog in de hand gewerkt door de afmetingen en het hogere zwaartepunt van het SUV-concept. Verder valt dadelijk de ietwat vreemde plaatsing van het navigatiesysteem op. Het bevindt zich zowat ter hoogte van je knie, zodat je bijna nooit de tijd neemt om even op het schermpje te kijken waar je je net bevindt. De bediening is ook wat ingewikkeld, vanwege de kleine knopjes die erg dicht op elkaar staan. Even boven het navigatiesysteem vind je een afsluitbaar opbergvakje en direct stel je je de vraag waarom Chevrolet het navigatiesysteem niet op die plek heeft ingebouwd. Bij duurdere neef Opel gebeurt dit overigens wel op die plaats.

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

Doe-het-zelvers
Ook het schakelen verloopt bij deze 2.4 benzinemotor erg vaag, het lijkt alsof je zelf nog even op zoek moet naar de volgende versnelling. Bij koud rijden, gebeurde het dat we de koppeling een aantal keren volledig moesten lossen alvorens we hem vanuit neutraal naar de volgende versnelling kregen, niet echt handig in stadsverkeer. Geukkig warmt de bak vrij snel op zodat je slechts een paar minuten per dag met dit probleem geconfronteerd wordt. Ook moeten we erbij vertellen dat de weersomstandigheden (tot -6° C) niet echt optimaal te noemen waren. Het lijkt er trouwens op dat de versnellingsbak, eens gewend aan de ver uiteenstaande versnellingen, goed te bedienen is. Het zachte schakelen draagt ook bij tot het gevoel van een zachte fluwelen handschoen, dat door de zetels gecreëerd wordt. Ook hier weer de opmerking dat het na een tijdje gebruiken eerder pijnlijk wordt aan de bilspieren. De koffer lijkt op het eerste zich erg ruim, tot je naar de absolute cijfers gaat kijken. Met een inhoud van 465l met opgeklapte zetels, krijg je niet erg veel spullen mee, zelfs kleine neef Opel Antara is een stuk groter. Dat kunnen we verklaren door de dubbele vloer in de Captiva, die een aantal extra opbergvakken herbergt. Eens neegeklapt vergroot het volume dan weer heel wat, maar bedraagt toch nog steeds maar 930l. Stapel je je spullen tot aan het dak, kom je natuurlijk tot een goeie 1.500l stouwruimte.

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

De 2.4 benzinemotor is de basisversie van het Captiva-gamma. Hij produceert 136 pk en 220 Nm koppel waarmee hij in 11,5 seconden naar de 100 km/u rijdt. Dat op voorwaarde dat je de versnellingsbak gewend bent natuurlijk. Aan de cijfers kan je al zien dat de motor het niet moet hebben van het vermogen. Daarom dat men een uitgebreid gamma aan 2.0 dieselmotoren aanbiedt, een keuze die we eigenlijk wel aanbevelen. De 2.4 lust gemiddeld een goeie 10l/100km benzine, op LPG tel je daar nog een dikke liter bij.****

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

LPG, niets dan voordelen?
De prestaties wanneer je op LPG rijdt, verschillen nauwelijks (we zeggen zowat 3%) van de prestaties op benzine. Je merkt haast niet dat je op LPG rijdt, behalve dan dat je iets sneller terug aan de pomp staat. We hadden gedacht een uitgebreid verslag te kunnen schrijven over de LPG-capaciteiten, toch is het moeilijk niet in zuivere theorie of promo-praatjes te vervallen. Feit is dat LPG wat te weinig aandacht geniet van de overheid, al moet gezegd dat een voordeel op de BIV kan genoten worden, afhankelijk van het aantal fiscale pk. Op de Captiva bedraagt het verschil 298 euro. Geen premie in de zin van de huidige 'eco-percentages' die de overheid wegschenkt bij dieselmotoren maar wel mooi meegenomen. Daar tegenover staat de betwistbare LPG-taks, een extra verkeersbelasting van 148,68 euro in het geval van de Captiva. Een liter LPG kost tegenwoordig gemiddeld 0,50 euro aan de pomp, terwijl een liter benzine je 1,28 euro kost.

Reken wel dat je bij LPG-gebruik best om de vier LPG-tankbeurten ook een benzinetank leegrijdt zodat het benzinecircuit niet in een winterslaap komt. Met name de benzinepomp en de inspuitkoppen hebben over het algemeen nogal eens last van kwaaltjes als ze te weinig gebruikt worden. Ook het nadeel dat LPG-wagens niet in ondergrondse parkings mochten, vanwege ontploffingsgevaar is intussen verleden tijd. De tanks zijn intussen dubbelwandig en voorzien van een kreukelzone. Het gevaar op ontploffing is niet groter dan bij een benzinetank. De uitstoot van een wagen op LPG is volkomen schadeloos; een wagen op LPG produceert zowat 20% minder CO2 dan een benzinewagen, de uitstoot van Nox, koolwaterstof en CO is zowat de helft van een benzinemotor en bedraagt zelfs één tiende van een wagen die op diesel teert, ozon- en smogvorming worden met drie-vierde gereduceerd.

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

Het BRC-LPG-systeem is naadloos ingewerkt in de wagen. Net naast de vuldop voor de benzine vind je een kleine vulopening waar je een adaptor kan op plaatsen om de slang voor LPG op aan te sluiten. Bij LPG tanken kan je trouwens niet lekker even in je wagen gaan zitten tegen de kou, je moet aan de tank-unit zelf op de knop blijven duwen zodat de LPG in je tank stroomt. Net naast het stuur zit de indicator voor de LPG-tank. Die bestaat uit een aantal LED’jes die aangeven of je op LPG rijdt en hoeveel er nog in je tank zit. Hierbij moet je echter een ruwe schatting maken op basis van de inhoud van je tank (bij de Captiva 66l -20% vulbegrenzing) en het verbruik van de wagen. Niet elk tankstation verdeelt LPG, daarom kijk je best vooraf even uit of er eentje in de buurt is, of je verder kan op benzine. De meeste LPG-pompen worden trouwens vergrendeld als het tankstation sluit, waardoor je al eens van een kale reis kan terugkomen.

Daarom is het goed dat je naast je LPG-tank ook nog steeds kan terugleunen op de benzinetoevoer. Daarmee start je trouwens, je rijdt op benzine tot de leidingen warm genoeg zijn om de LPG zonder problemen in te spuiten in de cilinders. Dat proces gaat vrij snel, bij de koude temperaturen waaronder wij de wagen testten, schakelde het systeem na 2 km (of zowat 5 minuten) over, je hoort dan een doffe klik als je echt goed luistert.
De LPG-tank met een inhoud van 66l is ingebouwd onder de koffer van de Captiva, een ietwat vreemde plaats als je van plan was om off-road te gaan toeren. Off-road was met onze testwagen geen optie, vanwege de sidebars die onder de wagen gemonteerd als accessoire. Volgens ons een overbodige accessoire die de wagen eerder lelijker dan knapper maakt, maar dat is een kwestie van smaak.

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

Concurrentiële prijs

Wij kregen dus de Chevrolet Captiva 2.4 LS met voorwielaandrijving mee op onze test, zowat het basismodel uit het Captva-gamma. Chevrolet hanteert optielijnen, waarbij je voor extra opties al snel naar een hoger (en dadelijk het hoogste) niveau moet gaan kijken. Voor de benzineversie is de LS het enige niveau, bij de dieselversie kan je ook opteren voor de ‘LS’ 4x4- en de ‘LT’,  ‘LT+’ en ‘LT+ Executive’ 4x4-versie. Basisprijs voor de 2.4 LS is 24.399 euro. Wil je 7 plaatsen, dan tel je 1.700 euro extra neer. Voor die prijzen krijg je een basis uitgeruste Captiva, met airco en in de hoogte verstelbaar stuurwiel. Wil je dat ook in de diepte verstellen, dan ga je automatisch naar een hoger uitrustingsniveau. Idem voor de parkeersensoren achteraan (iets wat we erg misten op de onoverzichtelijke achterzijde, ze zijn ook beschikbaar als accessoire voor 341 euro), cruise control en de regensensor. Voor het eenvoudig ogende double DIN-navigatiesysteem betaal je 1.475 euro, maar beter lijk ons het InDash-navigatiesysteem van 1.715 euro, waarbij het scherm bovenaan in het dashboard schuift. De LPG-installatie die achteraf kan worden ingebouwd, kost je 2.495 euro. Iets wat je beter links laat liggen zijn de steps, zo bespaar je ook nog eens 778 euro.****

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

Conclusie
De Captiva is geen nieuwe wagen op de SUV-markt en dat begin je te zien. Er zijn een hele hoop zaken die het merk tegenwoordig beter kan, waarop je als bestuurder sakkert. Althans, als je de wagen zomaar onder je kont geschoven krijgt. Wie bij Chevrolet koopt, weet dat hij een erg zachte prijs betaalt voor zijn voertuig, en is daarvoor bereid een aantal toegevingen te doen op vlak van rijgemak. Dat zijn de conclusies die je trekt bij het rijden met de 4x2 op de 2.4 benzineversie, die volgens ons niet als model staat voor de rest van het gamma. De dieselversies lijken ons een beter keuze, maar in deze test was het ons vooral om de ervaring met LPG te doen.

Dat je de wagen op LPG kan laten rijden, is een mooi voordeel en zou door andere merken moeten worden overgenomen. Het grote struikelblok hierin blijkt de overheid die deze schone brandstofbron eerder lijkt tegen te werken en de automerken die weigerachtig staan tegenover het achteraf inbouwen van de LPG-installatie. Bij vele merken vervalt de garantie op alle originele onderdelen die enigszins met de LPG-installatie te maken hebben en als je even nagaat, zijn dat er heel wat. Chevrolet koos voor Driving Systems als partner en behoudt de garantie op haar wagens. Sterker nog, de garantie van 3 jaar op LPG-installaties van de partner wordt overgenomen. Daarmee wordt een LPG-installatie een zeer competitieve uitdager van een dieselwagen. Nu de lease-rijders nog overtuigd krijgen. Weten die trouwens al van het voordeel dat de werkgever tegenwoordig kan genieten op LPG-wagens?

Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG
Chevrolet Captiva 2.4 LS LPG

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Joeri Mertens

Auteur: Sven
Reacties: 3 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Alex 14:13
afbeelding van Alex

belabberde rijsensaties. zeer jammer

Pieter Aertgeerts 14:15
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Een fan ben ik er ook niet fan. Allemaal wat te goedkoop. Dat het zo is, so be it, maar dat het ook zo aanvoelt vind ik een groter probleem. Eerste drie versnellingen waren te hoogtoerig waardoor stadsverkeer écht niet aangenaam is. Op de snelwegen is hij prima te pruimen. Maar goed, dat is elke wagen...

B4 22:30
afbeelding van B4

Terwijl men bij Hyundai en Kia een prima prijs/kwaliteit krijgt is het bij Chevrolet/Daewoo andersom: voor een lage prijs krijgt men een belabberde wagen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws